PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki nie traktują poważnie składanych obietnic

Banki nie traktują poważnie składanych obietnic

Wiadomości 12.04.2013 (07:22)

Kryzys cypryjski poważnie nadwyrężył zaufanie europejskich klientów do banków. Polaków póki co ten problem bezpośrednio nie dotyczy. U nas mogą pojawić się inne przyczyny spadku zaufania do sektora. Klientów coraz mocniej irytuje fakt, że banki nie traktują poważnie składanych przez siebie obietnic.

Ostatnie lata mocno zachwiały wiarygodnością sektora bankowego. Z jednej strony jest on obwiniany za globalny kryzys finansowy, który postawił wiele gospodarek na krawędzi, z drugiej – wciąż dostarcza kolejnych tematów do afer. Tylko w ostatnich miesiącach w Europie głośno było o manipulowaniu stawkami LIBOR, które ustalają cenę pieniądza na rynku międzybankowym i dotyczą bezpośrednio finansów obywateli, o rekordowych odprawach bankowców czy o zawłaszczaniu części depozytów przez cypryjski rząd na wniosek unijnych urzędników.

Kryzys zaufania widoczny na Zachodzie na razie bezpośrednio nie dotyczy sektora bankowego w Polsce. Omijają nas największe afery, ale można odnieść wrażenie, że bankowcy – mniej lub bardziej świadomie – i tak nadwyrężają zaufanie swoich klientów. Mają ku temu sprzyjające warunki, bo leniwi lub niedoinformowani Polacy niechętnie zmieniają swój bank.

Zmiana warunków w trakcie gry to rynkowy standard

Podstawowym produktem w ofercie każdego banku jest konto osobiste. Korzystanie z tego produktu przypomina dziś grę w ruletkę. Warunki zaproponowane w dniu podpisywania umowy mogą zmienić się za kilka miesięcy na diametralnie inne, bo dopuszcza to regulamin. Zmiana warunków w kilka miesięcy po wprowadzeniu produktu do oferty to już w zasadzie standard w bankowości. Działa to zupełnie inaczej niż w przypadku operatorów telekomunikacyjnych, jak nc+, gdzie ludzie nie pozwolą sobie w kaszę dmuchać.

Przynajmniej raz do roku banki wprowadzają zmiany w cennikach dotyczących podstawowych usług. Citi Handlowy w 2011 roku z pompą ogłosił, że znosi opłatę za ROR, by wprowadzić ją z powrotem rok później. Bezwarunkowo bezpłatne Ekstrakonto Plus od Kredyt Banku było bezwarunkowo bezpłatne tylko rok. Podobna sytuacja była z kartą do Konta za Zero od PKO BP. BGŻ wprowadził nową linię ROR-ów w listopadzie 2010 roku i od tego czasu co jesień wprowadza podwyżki. Raiffeisen Bank przyzwoicie odczekał dwa lata od momentu wprowadzenia nowych pakietów, ale gdy wiosną 2012 dokręcił śrubę, to niektórym koszt prowadzenia konta wzrósł nawet o kilkadziesiąt złotych.

Są też takie banki, które modyfikacje wprowadzają nad wyraz często. Kilka razy w ciągu kilkunastu miesięcy o zmianach informował BZ WBK – z reguły na niekorzyść klientów. Rekordzistą jest chyba mBank, który w ostatnim roku 16 razy zmieniał tabelę opłat, 17 razy powiadamiał o zmianach w regulaminie i 25 razy o zmianach oprocentowania (nie licząc produktów hipotecznych). Wśród klientów banku popularne stało się już określenie: „miesiąc bez zmian w regulaminie to miesiąc stracony”.

Ciemny lud wszystko kupi

Standardem jest wycofywanie się z bonusów dokładanych do kont i kart. Alior Sync od wprowadzenia konta z cashbackiem w czerwcu ubiegłego roku już trzy razy zmieniał jego warunki. Za każdym razem ograniczano zasięg promocji, a obecna oferta zwrotu jest już tylko nikłym wspomnieniem po warunkach proponowanych w czerwcu. Ograniczenia w naliczaniu programu premiowego wprowadziły też między innymi Bank Millennium i Meritum Bank. Ten ostatni jeszcze w ubiegłym roku reklamował się jako bank z niezłą ofertą dla kierowców (karta kredytowa i konto z moneybackiem za paliwo). Dziś po tych produktach nie pozostało śladu.

Komentuje Łukasz Piechowiak, analityk Bankier.pl

Działania niegodne banków

Bank to nie jest zwykłe przedsiębiorstwo. Jest instytucją zaufania publicznego, która musi bardzo się starać, aby to sformułowanie funkcjonowało w świadomości klientów, a nie tylko stanowiło slogan wymieniony w ustawie. Istotą jest fakt, że banki odgrywają najważniejszą rolę w regulowaniu procesów rynkowych i jako takie są za nie odpowiedzialne. Biorąc pod uwagę niektóre zagrania wobec klientów, można odnieść wrażenie, że cała gospodarka kojarzona właśnie z systemem bankowym ma działać w ten, czasem zbyt „cwaniacki” sposób.

Zasada pacta sunt servanda obowiązuje w prawie od czasów rzymskich. Bezwzględnie dotyczy ona osoby fizycznej, czyli większości klientów banków. UOKiK i sądy robią coraz więcej w zakresie poprawienia standardów na linii przedsiębiorcy i ich kontrahenci. Z trudem przychodzi zrozumienie, że prosta zasada, że umów należy dotrzymywać jest ignorowana przez instytucje bankowe, od których wręcz powinno się wymagać 100% poszanowania w tym zakresie. Trudno usprawiedliwić tę oczywistość stwierdzeniem, że w umowach zawarte są odniesienia do regulaminu, który może ulec zmianie. To tani chwyt, którym szanujące się banki powinny się brzydzić.

Banki szybko reagują na obniżki stóp procentowych NBP. Wpływają one na wysokość oprocentowania kredytów i depozytów. O ile jednak oprocentowanie kredytów obniżają jedynie o wymagane minimum, o tyle w depozytach potrafią obciąć stawki od razu o kilka punktów. Zupełnie na odwrót, ale zawsze z korzyścią dla banków działa to w drugą stronę. Gdy Rada Polityki Pieniężnej poniesie stopy, oprocentowanie kredytów rośnie natychmiast, a na reakcję w depozytach klienci czekają nawet tygodniami. Rozbieżności bywają gigantyczne. Na przykład PKO BP za przetrzymanie pieniędzy klienta przez miesiąc na lokacie zapłaci 0,20 proc. Jeśli jednak klient spóźni się ze spłatą karty kredytowej o miesiąc, zapłaci 19 proc. odsetek.

Bolesne dla klientów są zmiany oprocentowania produktów długoterminowych. Zwłaszcza takich, które pomagają oszczędzać na emeryturę i teoretycznie powinny zachęcać do oszczędzania. Tymczasem banki stopniowo obniżają oprocentowanie zamrożonych na lata środków. Na taki ruch zdecydowały się BGŻ, Millennium, mBank i MultiBank. Detaliczne ramiona BRE ścięły oferowane dotychczas stawki najmocniej. Mimo że oba banki zapewniają, że oprocentowanie będzie na poziomie WIBOR 1M (w marcu 3,48), to w praktyce oferują niższe odsetki – 3,1 proc.

Polacy jeszcze nie potrafią się zbuntować

Najgłośniejszym jak dotąd przypadkiem niezadowolenia polskich klientów jest sprawa tzw. nabitych w BRE, czyli osób spłacających kredyty w ramach starego portfela. To kredyty, w których oprocentowanie nie jest uzależnione od warunków rynkowych, lecz od decyzji zarządu. Klienci mBanku wspólnie złożyli pozew zbiorowy przeciwko kredytodawcy. Także klienci Getin Banku postanowili się zbuntować przeciwko zasadom działania jednego z produktów inwestycyjnych.

Oburzenie polskich klientów jest jednak niczym wobec przykładów zza oceanu. Jednym z głośniejszych przypadków buntu klientów przeciwko zmianom w opłatach bankowych był przeprowadzony w 2011 roku w Stanach Zjednoczonych Bank Transfer Day. Klientka jednego z banków na znak sprzeciwu wobec kolejnych podwyżek zorganizowała w Facebooku akcję przenoszenia rachunków do unii kredytowych (odpowiedniki naszych SKOK-ów). Jej inicjatywę poparły tysiące klientów. W ciągu miesiąca 650 tysięcy Amerykanów przeniosło ponad 4,5 miliarda dolarów oszczędności z wielkich banków komercyjnych do unii kredytowych. W efekcie unie zyskały w miesiąc tylu członków, co w całym 2010 roku.

W Polsce na bankową świadomość obywatelską wciąż jeszcze za wcześnie. Polscy szukają stabilizacji i niechętnie zmieniają banki, z usług których korzystają. Te doskonale o tym wiedzą i nie boją się eksperymentować na żywym organizmie. Niezadowolony klient zaciska zęby, mamrocze przekleństwa pod nosem, ale płaci, ile mu każą. Wciąż nie do końca zdając sobie sprawę, że jego ogromnym przywilejem i przewagą nad bankiem jest możliwość zmiany instytucji na inną.

2013-04-12
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców