PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćBankowość mobilna jako strategia klientocentryczna

Bankowość mobilna jako strategia klientocentryczna

Nasz gość 29.04.2014 (07:40)

Z pewnością jest wiele powodów, wzajemnie ze sobą powiązanych, dla których banki w ostatnim czasie w sposób szczególny zainteresowały się mobilnym kanałem dystrybucji. Bankowość mobilna to bez wątpienia jeden z najbardziej gorących, a jednocześnie powszechnych tematów w bankowości detalicznej. Razem z nowymi formami płatności stanowi też główną oś innowacji (a co najmniej innowacji technologicznych) w tym obszarze.

Cały zestaw korzyści komunikacyjnych na czele z budową wizerunku „banku innowacyjnego” – to najczęściej przychodzi na myśl, gdy zapytamy o powody tak dynamicznego rozwoju bankowości w komórce. Nie bez znaczenia są oczekiwane korzyści związane z przechwyceniem większej części aktywności transakcyjnej klienta. Dotyczy to zarówno przychodów prowizyjnych (mimo wszystkich bieżących wątpliwości związanych z tendencją do erozji opłat transakcyjnych), jak i odsetkowych (związanych z utrzymywanym przez klientów nieoprocentowanym osadem na głównym koncie, powiązanym z telefonem).

Oprócz tych wymiernych, często finansowo, profitów, jakie banki oczekują od inwestycji w bankowość mobilną, często spotykamy też argumenty o charakterze strategicznym, związane z oczekiwaną zmianą profilu klientowskiego. Bankowość mobilna jest bowiem często postrzegana jako jedna z najbardziej oczywistych konsekwencji strategicznej decyzji o budowie organizacji klientocentrycznej. Ten ostatni slogan jest zresztą tak często używany, że powoli traci swoją wagę w dyskusjach o sposobach prowadzenia biznesu, ale mimo pewnej banalizacji samego pojęcia, nie przestaje być kluczowe dla organizacji usługowych to, co się pod nim kryje. A bankowość detaliczna jest właśnie takim biznesem, który po prostu musi koncentrować się na kliencie i jego potrzebach. To bowiem klienci są ostatecznym powodem istnienia oraz źródłem rozwoju i zysku banków detalicznych.

Przyjrzymy się jak bankowość mobilna realizuje w praktyce strategię klientocentryczności

Podążaj za najlepszym klientem, w kontekście kanałów dystrybucji

Trudno byłoby twierdzić, że klient jest w centrum naszego modelu biznesowego, jeśli nasza dystrybucja nie nadążałaby za zmieniającymi się przyzwyczajeniami, za stylem życia naszych klientów. Na całym świecie, w tym również w naszym kraju smartfonowa rewolucja mobilna stała się faktem. Już w ubiegłym roku co trzeci Polak był posiadaczem smartfona podłączonego do internetu mobilnego, a ogólny udział tych urządzeń przekroczył 40%.

Banki detaliczne nie mogą więc ignorować faktu, że dwie podstawowe dla stabilnego biznesu grupy klientów – klienci zamożni i klienci młodzi – na co dzień żyją w „świecie mobile”. Zatem inwestowanie w bankowość mobilną to nawet coś więcej niż budowa klientocentrycznego modelu dystrybucji. To selektywna optymalizacja kanałów dystrybucyjnych pod kątem najbardziej dochodowych (klient zamożny) i najbardziej przyszłościowych (młodzież) grup klientów. Ten sposób myślenia najkrócej określić można jako utrzymanie relacji z wartościowymi segmentami rynku za pomocą preferowanego przez nie kanału dystrybucyjnego.

Poszerzaj szanse akwizycji, dzięki nowemu sposobowi dotarcia

Druga przesłanka wynika bezpośrednio z faktu, że usługi telekomunikacyjne (telefonia komórkowa) są znacznie bardziej rozpowszechnione i akceptowane niż usługi bankowe. Prawie dwukrotnie więcej Polaków korzysta z telefonu komórkowego niż z rachunku bankowego. I chociaż, jak wspomniałem powyżej, jeszcze nie wszyscy z nas korzystają z internetu (i aplikacji) w swoich urządzeniach, to tempo rozpowszechniania tych funkcji jest niezwykle szybkie. Nie można też ignorować faktu, że użytkownicy masowo zaakceptowali user experience oferowany przez mobilne aplikacje, błyskawicznie przyswajają sobie specyficzne dla tych urządzeń konwencje nawigacji, sposoby porządkowania informacji, metody autoryzacji i identyfikacji. W odróżnieniu od interfejsów bankowości internetowej aplikacje bankowości mobilnej zdają się nie tworzyć bariery edukacyjnej i wręcz zachęcają do wypróbowania nowych możliwości. Wynika to między innymi z odmiennego podejścia klienta do telefonu (rzeczy fascynująco osobistej i pełnej emocji) niż do rachunku bankowego (abstrakcyjny byt o niejasnym przeznaczeniu i konstrukcji). To tworzy więc szansę na wykreowanie nowych segmentów klientowskich w bankowości detalicznej. Udostępnienie bankowości „w komórce” banki traktują jako kolejny, być może najskuteczniejszy z dotychczasowych, sposób na dotarcia do osób nieubankowionych,zwłaszcza z młodszych wiekowo grup.

Spełniaj oczekiwania klienta samoobsługowego (i obniżaj koszty operacyjne)

W strategii klientocentryczności segment klienta skłonnego do samoobsługi odgrywa szczególną rolę. Koncentracja na potrzebach takiego klienta pociąga za sobą stosunkowo wysoki koszt początkowej inwestycji (potrzeby i preferencje trzeba dokładnie rozpoznać, a następnie umożliwić ich realizację). Zwrot następuje głównie w mechanizmie obniżenia kosztów obsługi operacyjnej, dzięki temu, że dobrze wyposażony w samoobsługowe narzędzia klient generuje znacznie mniej kosztów po stronie back-office. Ta sama zresztą przesłanka stała za inwestycjami w rozwiązania bankowości internetowej w końcu ubiegłego wieku. Od tamtej pory efektywny model dystrybucji usług bankowych zakłada szerokie wykorzystanie samoobsługowych kanałów zdalnych (obecnie przede wszystkim jest to bankowość internetowa) do realizacji funkcji transakcyjnych.

Wykorzystanie możliwości kanału mobilnego, szerzej akceptowanego, bardziej przyjaznego niż „tradycyjny” interfejs bankowości internetowej, to szansa, by kolejna grupa klientów spróbowała samoobsługi transakcyjnej. Tak więc intensywny rozwój bankowości mobilnej ma, z punktu widzenia banków, przenieść jeszcze większy odsetek transakcji do tańszych kanałów samoobsługowych. Jednak w konsekwencji najważniejszym długoterminowym efektem jest wzrost satysfakcji klientów, związany ze wzrostem segmentu samoobsługowego, którego potrzeby są, dzięki aplikacji mobilnej, lepiej zaspokojone.

Perspektywa mobile to dla sektora finansowego szansa na przekroczenie dotychczasowych barier, zaangażowanie klienta i perfekcyjną obsługę.

Aplikacje smartfonowe to niespotykany do tej pory sposób korzystania z technologii. Dostępny na wyciągnięcie ręki, w każdej chwili, w sposób intuicyjny, niosący pozytywne emocje. Przekroczenie bariery „niezrozumiałej technologii” pozwala na przybliżenie klientowi istoty produktów finansowych. Dostęp do nowych rodzajów danych, takich jak np. dane lokalizacyjne, zwiększa precyzję ofertowania. W dalszej perspektywie kanał mobilny może wnieść do bankowości, sektora o niskim stopniu zaangażowania, elementy emocjonalne. Obserwując obecnych użytkowników urządzeń mobilnych, widać wyraźnie, że to właśnie „pokolenie Angry Birds” jest w stanie zaakceptować zastosowanie grywalizacji do usług finansowych. Bez wątpienia smartfon z aplikacją jest lepszym miejscem do uprawiania „zabawy w finanse” niż, nawet najlepiej opracowany i innowacyjny, „zwykły” interfejs internetowy, z którego korzystamy na „nudnym” komputerze. Klientocentryczność w wersji mobile to także szansa na uczynienie z bankowości czynności trochę ciekawszej, trochę mniej nudnej, nieco bardziej pasującej do fascynującego życia w epoce teleinformatycznej.


Wojciech Bolanowski

Dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim

2014-04-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski od 2017 r. pełni funkcję…

Emilia Kasperczak

Emilia Kasperczak

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Emilia…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców