Prawie milion klientów banków spółdzielczych jest wykluczona mobilnie. Tymczasem dostosowanie istniejących stron www i bankowości elektronicznej zajęłoby zaledwie kilka tygodni i kosztowało mniej niż 50 tys. złotych twierdzi Lizard Media, która analizuje rynek bankowości mobilnej w Polsce.
Większość dużych banków ogólnopolskich oferuje już swoim klientom dostęp do usług bankowych za pomocą smarfona i tableta. Najczęściej wykorzystywane technologie to zaawansowane aplikacje natywne lub hybrydowe oraz strony lite. Te pierwsze wymagają budowy systemu bankowości mobilnej, który działa na kilku platformach oraz wielu wersjach systemów – Android, Windows Phone, iOS. Jak wynika z analizy Lizard Media przeprowadzonej w lutym br. już tylko 36 proc. dużych banków detalicznych wciąż nie ma dostępu do bankowości mobilnej, natomiast wśród banków spółdzielczych to aż 90 proc.
- Problem w tym, że większość mniejszych banków myśli, że aby wprowadzić bank w świat mobilny potrzebna jest skomplikowana aplikacja natywna, która ingeruje w zabezpieczenia bankowości elektronicznej, wymaga masy pieniędzy i jeszcze więcej czasu – mówi Paweł Biliński, UX Manager w Lizard Media. – Nie należy się temu dziwić, ponieważ jeszcze do niedawna banki te wprowadzały bankowość elektroniczną na swoje strony www i pamiętają jak bolesny, czasochłonny i kosztowny był to proces – dodaje Paweł Biliński.
Tymczasem Lizard Media, która od pewnego czasu analizuje sytuację banków pod kątem ich dostępu do usług poprzez smartfony i tablety twierdzi, że w większości przypadków dostosowanie stron www, a zarazem umożliwienie dostępu do systemu bankowości elektronicznej przez urządzenia mobilne, zajęłoby bankom kilka tygodni i w większości przypadków kosztowało mniej niż 50 tys. złotych.
- W niektórych przypadkach strony www oferują bardzo podstawową funkcjonalność, a system e-bankowości jest nieskomplikowany –mówi Paweł Fijałek, project manager w Lizard Media. –W takich przypadkach dostosowanie czcionek oraz grafik do standardu RWD (Responsive Web Design), czyli stron dobrze dostosowanych do wyświetlania na urządzaniach mobilnych, może zająć nawet tydzień. Zabezpieczenia bankowe pozostają bez zmian i nie trzeba dostosowywać ich do każdego typu urządzenia i wersji systemu dostępnych na rynku urządzeń mobilnych z osobna. Wystarczy zająć się ich sposobem wyświetlania – tłumaczy Paweł Fijałek.
- Na tym polega prostota tego dostosowania i łatwość w poszerzeniu możliwości systemu o świat mobilny– tłumaczy Paweł Biliński. – Podobnie jak w przypadku dużych banków ogólnopolskich bankowość mobilna może być efektywnie zaprzęgnięta do służby marketingu, reklamy i sprzedaży również w Bankach Spółdzielczych, a ich klienci cieszyć się łatwym dostępem do informacji o transakcji poprzez telefon– twierdzi Paweł Biliński.
W tej chwili na rynku działa około 560 banków spółdzielczych w większości zrzeszonych w dwóch grupach: SGB (Spółdzielczej Grupie Bankowej) – 202 banki oraz BPS (Grupie Banku Polskiej Spółdzielczości) – 358 banków. W sumie obsługują ponad milion klientów.
Lizard Media