Wysokie koszty połączenia z internetem za pośrednictwem telefonów komórkowych czy tabletów oraz obawy o bezpieczeństwo danych to główne przyczyny, dla których nie decydujemy się na korzystanie z bankowości mobilnej.
Jednocześnie obecni użytkownicy tej usługi są z niej bardzo zadowoleni i zdecydowana większość z nich poleciłaby znajomym korzystanie z tego sposobu zarządzania kontem bankowym. Zarówno obecni, jak i potencjalni użytkownicy bankowości mobilnej są zdania, że ma ona szanse w przyszłości zastąpić bankowość internetową – wynika z Mobile Banking Monitor ARC Rynek i Opinia.
Zdecydowana większość (80%) użytkowników bankowości mobilnej jest zadowolona z tej usługi. Spośród dostępnych funkcjonalności najwyżej oceniony został zakres operacji możliwych do wykonania (4,03 pkt), najniżej zaś – szybkość działania aplikacji (3,71 pkt). Połowa respondentów korzystających z bankowości mobilnej jest zdania, że używanemu przez nich systemowi nie brakuje żadnej funkcjonalności.
Mimo wysokich ocen zdecydowana większość (78%) użytkowników deklaruje, że częściej loguje się do konta za pomocą urządzania stacjonarnego – komputera lub laptopa – niż mobilnego. Zaledwie 11% respondentów częściej używa w tym celu urządzenia mobilnego, zaś pozostałe 11% – w takim samym stopniu korzysta z urządzeń mobilnych jak i stacjonarnych.
Istnieje istotna różnica w postrzeganiu aspektu bezpieczeństwa bankowości mobilnej wśród użytkowników tej usługi i osób, które jeszcze z niej nie korzystały. Potencjalni użytkownicy ponad dwa razy częściej wyrażają wątpliwość względem bezpieczeństwa niż respondenci rzeczywiście korzystający z bankowości mobilnej. Za największą zaletę bankowości mobilnej jej potencjalni użytkownicy uważają możliwość dostępu do konta z każdego miejsca (92%).
– Bankowość mobilna znajduje się w Polsce we wczesnej fazie rozwoju. Należy się jednak spodziewać, że wraz ze wzrostem popularności nowoczesnych urządzeń mobilnych również zainteresowanie tą usługą będzie systematycznie rosło, gdyż rozwiązania mobilne zdecydowanie wpisują się w zmieniający się styl życia wymagający szybkich i bardziej dostępnych rozwiązań w różnych sferach życia. Oczywiście pozostają obawy potencjalnych użytkowników dotyczące bezpieczeństwa operacji dokonywanych przez urządzenia mobilne. Warto jednak przypomnieć, że podobne obawy towarzyszyły bankowości internetowej, ale po kilku latach znacznie osłabły, o czym świadczy obecny jej rozkwit. Naturalnie niebagatelną rolę odgrywać będzie oferta banków w tym zakresie, rozwiązania technologiczne, komunikacja tych usług i edukowanie klientów – tak jak miało to miejsce w przypadku bankowości internetowej” – mówi Agnieszka Doktorska, ekspertka ARC Rynek i Opinia.
Mobile Banking Monitor – badanie przeprowadzone metodą ankiet internetowych (CAWI) wśród członków konsumenckiego panelu internetowego ARC Rynek i Opinia w dniach 27.10.2011 – 7.11.2011. Badanie zrealizowano na dwóch próbach: próbie użytkowników bankowości mobilnej – osób korzystających z dostępu do konta osobistego za pomocą telefonu komórkowego (N=224) oraz próbie potencjalnych użytkowników bankowości mobilnej – osób, które nie korzystały nigdy z możliwości dostępu do konta bankowego za pomocą telefonu komórkowego, natomiast posiadają techniczną możliwość skorzystania z takiego kanału dostępu (posiadają telefon typu smartfon oraz konto z dostępem przez internet) oraz nie odrzucają skorzystania z bankowości mobilnej w przyszłości (N=625).
Źródło: ARC Rynek i Opinia