PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Aegon
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBLIK: Wojna i inflacja ze znacznym wpływem na decyzje zakupowe e-konsumentów w pierwszym półroczu 2022 roku
Polski Standard Płatności

Polski Standard Płatności

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

BLIK: Wojna i inflacja ze znacznym wpływem na decyzje zakupowe e-konsumentów w pierwszym półroczu 2022 roku

Informacje 05.08.2022 (11:17) informacja prasowa
Oszczędzanie Polski Standard Płatności

Pierwsze półrocze 2022 r. w znacznym stopniu upłynęło pod znakiem wybuchu wojny w Ukrainie, rosnącej inflacji i stóp procentowych. Sytuacja makroekonomiczna rzutowała nie tylko na nastroje konsumentów, ale także na ich decyzje zakupowe. Analiza danych transakcyjnych BLIKA pokazuje, że na przełomie 6 miesięcy mogliśmy zaobserwować dużą zmienność w poszczególnych kategoriach zakupów internetowych. Najdotkliwiej kryzys odczuła branża rozrywki – porównując marzec do lutego możemy mówić tu o 16 proc. spadku transakcji. Dobrze w tym okresie radziły sobie z kolei sklepy z modą online – w marcu na platformach z odzieżą zrealizowano o niemal 27 proc. więcej transakcji niż w lutym.

fot. Rawpixel.com, Shutterstock

Wybuch wojny najbardziej odczuła branża rozrywki

Z danych transakcyjnych BLIKA wynika, że w marcu odnotowano wzmożony ruch w wielu kategoriach. Wahania wskaźników to efekt przede wszystkim wybuchu wojny w Ukrainie. Najdotkliwiej konflikt za naszą wschodnią granicą odbił się na branży rozrywki. Część konsumentów straciła zainteresowanie zakupem biletów do kin, lunaparków, wesołych miasteczek czy na koncerty. W marcu, w tej kategorii odnotowano o 16 proc. mniej transakcji niż w lutym. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku zakupu gier oraz subskrypcji usług popularnych serwisów oferujących dostęp do filmów i seriali – spadek liczby transakcji w marcu w porównaniu do lutego wyniósł 7 proc.

Kiedy minął pierwszy szok związany z wybuchem wojny, sytuacja nieco się poprawiała. W kwietniu  BLIK zanotował wzrost o 20 proc. transakcji na platformach i w terminalach,  umożliwiających zakup biletów na festiwale, wydarzenia muzyczne i mecze.

Branża mody pod presją, ale tylko krótkotrwałą

Wojna za naszą wschodnią granicą odbiła się także na branży mody, która w lutym, zanotowała 16 proc. spadek transakcji. Podobnie płatności za zakupy wyglądały w popularnych marketplace’ach. W lutym zrealizowano ich o 9 proc. mniej niż w styczniu. W kolejnych miesiącach branża zaczęła odrabiać straty. Porównując marzec do lutego liczba płatności BLIKIEM za odzież i obuwie wzrosła o 27 proc. W kwietniu i maju zanotowano kolejne wzrosty – odpowiednio o 7 proc. i o  10 proc. Należy założyć, że to efekt początku sezonu wiosennego i wymiany odzieży na lżejszą. Konsumenci chętnie korzystali także z czerwcowych wyprzedaży. Liczba transakcji BLIKIEM na koniec tego miesiąca w porównaniu do maja zwiększyła się o 7 proc. Średni koszyk zakupowy w czerwcu w kategorii moda utrzymywał się na poziomie 248 zł.

Dobroczynność na co dzień

Co roku w styczniu liczba wpłat BLIKIEM na akcje charytatywne osiąga najwyższy wynik. To efekt między innymi zaangażowania konsumentów w popularne na początku roku akcje i zbiórki. W lutym br. liczba wpłat na cele dobroczynne spadła o 10 proc. w porównaniu do stycznia. Z kolei w marcu użytkownicy BLIKA zrobili  o 9 proc. więcej przelewów na rzecz różnych fundacji niż w lutym.  Pomimo wahania wskaźników, nadal możemy mówić o bardzo dużym ruchu na platformach charytatywnych. W pierwszych miesiącach roku pojawiły się także zupełnie nowe strony tego rodzaju, które po raz pierwszy umożliwiły wpłaty BLIKIEM online. Wyniki transakcyjne BLIKA pokazują, że średnia wpłata na cele charytatywne wyniosła w czerwcu 96 zł.

Branża kosmetyczna powróciła do dobrej kondycji

Na początku roku liczba rozliczeń BLIKIEM za kosmetyki i leki spadła o 10 proc., aby wiosną powrócić na ścieżkę wzrostów. W maju liczba płatności BLIKIEM w sieciach drogerii i aptek zwiększyła się o 11 proc. w porównaniu do kwietnia Wpływ na to miało kilka czynników, w tym między innymi brak przewidywanych już obostrzeń związanych z ewentualnymi kolejnymi falami epidemii oraz napływ obywateli ukraińskich.

– Trend ten dodatkowo wzmacnia także dynamicznie rozwijający się e-commerce. Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online przede wszystkim ze względu na ich wygodę, niskie ceny i promocje. Zachęca ich do tego także możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników oraz oferowany asortyment. Z danych transakcyjnych BLIKA wynika, że w czerwcu średni koszyk zakupowy w drogeriach i aptekach za tego typu produkty wyniósł 146 zł – mówi Marta Nowak, specjalista ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.

Q-commerce i zakupy spożywcze online podbijają serca klientów

Polacy coraz częściej stawiają na wygodę w różnych obszarach życia. Zakupy spożywcze online i zakupy z dostawą do 15 minut to kategorie, których rozwój bardzo mocno przyspieszyła  pandemia. Obecnie na tym rynku zachodzi wiele zmian – otwierają się nowe firmy, inne kończą działalność lub porzucają plany ekspansji w Polsce. Bazując na danych można zaobserwować w tej branży sezonowość. Najlepszy okres dla szeroko pojętego e-grocery to miesiące jesienne i zimowe. Wraz ze zniesieniem obostrzeń covidowych i lepszą pogodą ludzie chętniej wybierają się na zakupy do sklepów stacjonarnych. Największy spadek w zakupach spożywczych online zanotowano w kwietniu, kiedy to liczba transakcji w stosunku do marca spadła o 13 proc. Analogiczną sytuację zauważano na platformach oferujących jedzenie na wynos. Porównując kwiecień do marca w tej kategorii zrealizowano o 8 proc. mniej transakcji. Można przypuszczać, że wraz z cieplejszymi dniami Polacy decydowali się na wizyty w restauracjach i rzadziej korzystali z dowozów.

Pandemia nadal wpływa na wybory konsumentów

Pandemia koronawirusa nadal wpływa na zachowania konsumentów. Mniejsza liczba zachorowań na początku roku spowodowała, że 1 marca zniesiono część wprowadzonych obostrzeń. Przestały obowiązywać limity osób – w sklepach, restauracjach, miejscach kultury oraz transporcie miejskim. Z kolei od 28 marca zniesiono obowiązek odbywania kwarantanny po przekroczeniu granicy. Wpłynęło to na wzrost zainteresowania konsumentów podróżami oraz przemieszczania się środkami komunikacji publicznej. W marcu BLIK odnotował niemal 40 proc. więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. W kolejnych miesiącach Polacy nadal chętnie płacili BLIKIEM za usługi transportowe, ale wzrost nie jest już tak dynamiczny jak w przypadku marca.

Na skutek pandemii konsumenci zaczęli także szukać rozwiązań, które zagwarantują im wygodę. Coraz chętniej płacili w e-commerce nie tylko za odzież i obuwie, ale również za rachunki.

– Z naszych danych jasno wynika, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba takich transakcji. W marcu było ich o 13 proc. więcej niż w lutym. Konsumenci płacąc w ten sposób za opłaty abonamentowe, internet, telefon, prąd czy gaz, mogą liczyć na bardzo szybką finalizację transakcji. Wygodna ścieżka płatności przekonała nie tylko zaawansowanych technicznie użytkowników, ale również osoby mniej chętnie sięgające po nowinki w obszarze płatności, które obawiały się o bezpieczeństwo swoich pieniądze. W efekcie coraz więcej osób płaci rachunki BLIKIEM i coraz więcej serwisów udostępnia swoim klientom ich ulubiony sposób płatności – dodaje Marta Nowak.

W tekście powołano się na dane transakcyjne BLIKA zrealizowane przez użytkowników między styczniem a czerwcem 2022 r. w 1168 sklepach internetowych.

Źródło: BLIK

2022-08-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec
12.08.2022 (12:22) – informacja prasowa

3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec

Według danych zebranych na zlecenie BIK, aż 84% Polaków obawia się wykorzystania swoich personaliów w wyniku …

a Analizy 0 Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach
12.08.2022 (12:15) – informacja prasowa

Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach

21 proc. klientów europejskich banków detalicznych przyznało, że nie korzysta z fizycznych oddziałów bankowych. …

a Kariera w finansach 0 L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego
12.08.2022 (11:29) – informacja prasowa

L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego

12 sierpnia ustanowiono Światowym Dniem Pracoholika. Jak wskazuje OECD, pracownicy w Polsce plasują się w …

a 0 Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku
12.08.2022 (11:26) – informacja prasowa

Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku

PZU rozwija swój program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych. Od dziś do Moje Akcje PZU mogą przystępować …

a 0 Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych
12.08.2022 (11:20) – informacja prasowa

Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych

Getin Bank podwyższa oprocentowanie na Lokacie Mobilnej Na Start do 6,5% w skali roku i rozszerza ofertę Lokaty …

a 0 TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie
11.08.2022 (14:22) – informacja prasowa

TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie

Nowy punkt obsługi klienta TUZ Ubezpieczenia mieści się w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 41. Jest zaprojektowany …

PRNews.pl

Zobacz również

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Około 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe…

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut wchodzi na polski rynek z nowym…

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

O karcie biometrycznej pisaliśmy już na łamach Bankier.pl.…

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Prezes PKO BP Iwona Duda złożyła rezygnację…

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Lokując 10 000 zł na lokacie kwartalnej, można…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

gbartosz83:

problem polega na tym, że to nie są banki notowane na giełdzie, nie …

wt, 9 sie 2022 (11:06) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Xandi:

Czy podobne raporty publikują także inne banki? Zastanawia mnie sytuacja Plus Banku i …

pon, 8 sie 2022 (21:35) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Krzysztof Trojak:

Co to za bełkot? …

pon, 8 sie 2022 (06:20) • Notus Finanse wchodzi do świata Decentraland

Uczesane myśli:

👍 …

pt, 5 sie 2022 (16:52) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

Michał Kamiński:

zdecydowanie faktoring to ciekawa alternatywa dla kredytów, do tego nie jest ważna zdolność …

nie, 31 lip 2022 (18:37) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Kalkulator kredytowy Bankier SMART
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • Ranking ROR Bankier SMART
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2022 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców