Bank Ochrony Środowiska we współpracy z Chmurą Krajową opracował koncepcję transformacji swoich rozwiązań IT do modelu chmurowego. Technologia chmurowa ma stać się jednym z kluczowych narzędzi wsparcia realizacji strategii biznesowej banku. Ma pomóc w budowaniu przewag konkurencyjnych, wspierać komunikację i współpracę w organizacji oraz istotnie przyspieszyć prace nad wdrażaniem nowych rozwiązań.
– Chmura to technologia, z której coraz odważniej korzystają firmy z rożnych branż upatrując w niej skutecznego narzędzia do przyspieszenia rozwoju. Dlatego w ciągu pięciu lat chcemy przenieść blisko połowę naszych aplikacji do chmury, a nowo budowane rozwiązania projektować od razu do działania zgodnie ze standardami technologicznymi „CloudReady”. Jesteśmy przekonani, że wybierając model działania, wypracowany ze wsparciem zaufanego partnera jakim jest Chmura Krajowa, będziemy w bardziej efektywny sposób realizowali nasze plany, koncentrując się na dostarczaniu jeszcze lepszych usług finansowych dla naszych klientów. – powiedział Emil Andryszczyk, Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, kierujący pracami Programu Road2Cloud. – Chmura to także bardziej zielone IT, co doskonale wpisuje się w fundamenty naszego działania, czyli ochronę środowiska naturalnego oraz wspieranie naszych klientów w finansowaniu rozwiązań proekologicznych – przypomina Andryszczyk.
W dłuższym horyzoncie bank planuje zwiększyć innowacyjność swoich rozwiązań oraz przyspieszyć swój time-to-market, czyli czas wdrażania nowych pomysłów biznesowych, aby ze wsparciem nowoczesnych technologii poprawić swoją pozycję na bardzo konkurencyjnym polskim rynku bankowym. Bank Ochrony Środowiska zamierza także w większym niż dotychczas stopniu korzystać z zewnętrznego oprogramowania dostarczanego w modelu SaaS (ang. Software as a Service), czyli oprogramowanie jako usługa, co wpisuje się szeroko zakrojone podejście intensywnej redukcji długu technologicznego, dzięki wykorzystaniu rozwiązań chmurowych.
Jednym z pierwszych zastosowań chmurowych w modelu SaaS jest planowane w BOŚ wdrożenie zintegrowanego pakietu pracy grupowej Microsoft365, który w istotny sposób wspiera produktywność i usprawnia komunikację, zwłaszcza w sytuacji pracy w modelu hybrydowym, które staje się obecnie rynkowym standardem.
Fundamentem przyjętej wizji korzystania z usług chmurowych jest ich pierwszeństwo przed rozwiązaniami budowanymi w klasycznym modelu IT. Chmura ma stać się w BOŚ preferowanym środowiskiem uruchamiania dla nowo wdrażanych aplikacji, a korzystanie w tym celu z własnego centrum przetwarzania danych będzie rozważane jedynie w uzasadnionych, wyjątkowych sytuacjach. A nawet wtedy aplikacje powstaną w architekturze umożliwiającej działanie w chmurze. Przy realizacji prac deweloperskich dla wybranych nowych rozwiązań bank będzie wykorzystywał środowiska testowe udostępniane w modelu usługi chmurowej.
Aby skutecznie rozwijać aplikacje i system banku w chmurze, jednocześnie efektywnie wspierając realizację strategii biznesowej, w BOŚ powstanie multidyscyplinarny zespół Centrum Kompetencji Chmurowych. Zespół przede wszystkim zbuduje fundamenty pod rozwiązania chmurowe oraz będzie wspierał rozwój kompetencji chmurowych, tak aby pracownicy banku zarówno z IT, jak i innych obszarów zyskali wiedzę i umiejętności niezbędne do najbardziej efektywnego wykorzystania technologii chmurowej w realizacji celów biznesowych.
– Transfer wiedzy i budowanie silnych kompetencji cyfrowych to dziś najbardziej prorozwojowe działanie zarówno z punktu widzenia pracowników, jak i całej organizacji. Cieszę się, że nasze koleżanki i koledzy z BOŚ przywiązują tak wielką wagę do tego procesu, bo to najlepsza gwarancja, że ich ambitne plany mają szansę pełnej realizacji. To jest droga, którą powinny podążać wszystkie instytucje, które chcą się szybko rozwijać i wykorzystywać technologię do przyspieszania swojego biznesu – powiedział Marcin Dzienniak, wiceprezes Chmury Krajowej nadzorujący obszar technologii.
Źródło: BOŚ