Ostatnia decyzja Citigroup o wycofaniu się z 12 krajów, w tym Węgier i Czech, wywołała falę spekulacji co do przyszłości biznesu w Polsce. Przedstawiciele Banku Handlowego zapewniają jednak, że Polska jest kluczowym rynkiem dla Citi.
Podczas publikacji raportu za trzeci kwartał, zarząd amerykańskiej grupy bankowej Citigroup oświadczył, że zamierza zakończyć działalność detaliczną w 12 krajach: w Kostaryce, Czechach, Egipcie, Salwadorze, Guam, Gwatemali, na Węgrzech, Japonii, Nikaragui, Panamy , Peru oraz Korei.
– Jestem zobowiązany uprościć naszą firmę i alokować nasze ograniczone zasoby tam, gdzie mogą wygenerować najlepsze stopy zwrotu dla naszych akcjonariuszy (…) Jesteśmy przekonani, że nasz Globalny Bank Konsumencki osiągnie lepsze wyniki koncentrując się na krajach, w których skala naszej działalności umożliwiają nam osiągnięcie przewagi konkurencyjnej – napisał Michael Corbat, CEO Citigroup.
Rezygnacja z działalności u naszych południowych sąsiadów, wywołało falę spekulacji co do przyszłości biznesu w Polsce. Zwłaszcza, że w ubiegłym roku bank podjął decyzję o wycofaniu się z 19 miast, zamknięciu oddziałów i zwolnieniu blisko 800 pracowników. Jeszcze wcześniej bank zdecydował się o zmianie strategii i rezygnacji z klienta masowego. Dziś skupia się na klientach z grubszym portfelem, należących do segmentu bankowości osobistej i prywatnej.
Wyszukiwarka Google podpowiada najczęstsze zapytania z frazą „citi wycofuje”
Poprosiliśmy bank o komentarz odnośnie przyszłości biznesu bankowego na naszym rynku. Otrzymaliśmy taką odpowiedź:
„Polska pozostaje jednym z głównych rynków Citi w Regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (Region EMEA) obok Rosji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, i Wielkiej Brytanii. Citi w tym regionie chce być liderem bankowości detalicznej nowej generacji, a Citi Handlowy wraz z rozwojem Bankowego Ekosystemu Smart odgrywa tutaj kluczową rolę. W tym miesiącu Bank otworzył kolejne 2 oddziały Smart w Warszawie (Arkadia, Targówek). Co więcej, Citi koncentruje się na rynkach, gdzie grupa klientów docelowych Citi jest znacząca i stale rośnie, a Citi działa tam na dużą skalę i ma potencjał wzrostu. Citi Handlowy w Polsce doskonale spełnia te kryteria.”
Czym jest bankowy ekosystem Smart? To nowoczesne placówki instalowane w galeriach handlowych, które przypominają bardziej salony ze sprzętem elektronicznym, niż tradycyjne oddziały. Klienci korzystają tam z tabletów i ekranów dotykowych, by zalogować się do bankowości internetowej lub złożyć wniosek. Z kolei doradcy nie siedzą za biurkami, tylko krążą między klientami. Okazuje się, że takie placówki są wydajniejsze pod względem sprzedaży niż tradycyjne oddziały. Liczba sprzedanych produktów jest siedmiokrotnie wyższa niż w tradycyjnym oddziale. Największym zainteresowaniem cieszą się konta i karty kredytowe.
Pierwsza placówka Smart powstała w Singapurze, kolejne uruchomiono w Japonii. W krajach azjatyckich działa dziś już wiele takich oddziałów. Polska była pierwszym krajem w regionie EMEA (Europa, Środkowa Wschodnia Afryka), gdzie wprowadzono takie oddziały. Plany zakładają, że do końca 2014 roku działać ma 25 placówek Smart.