Przeszło co drugi polski przedsiębiorca z sektora MŚP twierdzi, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest bardzo utrudnione, wynika z badania „Problemy polskich przedsiębiorców” przeprowadzonego przez TNS OBOB na zlecenie firmy pkt.pl i Polski Przedsiębiorczej, partnera badania.
Zdaniem 79% respondentów, czynnikiem mającym najbardziej negatywny wpływ na bezproblemowe prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, są przepisy prawne. Na drugim miejscu ankietowani wskazali na współpracę z urzędami i instytucjami (55%). Nie zawsze dobrze układa się także współpraca z klientami. Blisko co trzeci przedsiębiorca uważa, że klienci utrudniają prowadzenie firmy.
– Sektor MŚP odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki. Jest źródłem wzrostu i innowacyjności we wszystkich branżach oraz zapewnia miejsca pracy dla milionów obywateli. Małe i średnie przedsiębiorstwa są jednak podatne na negatywne wpływy otoczenia, zarówno w wymiarze biznesowym, prawnym jak i politycznym. Skomplikowane przepisy, długie procedury urzędowe, nadmierne obciążenia fiskalne, braki w infrastrukturze, problemy ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry pracowniczej, to tylko nieliczne z czynników ograniczających rozwój przedsiębiorczości, a wraz z nim wzrost PKB – mówi Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu pkt.pl. – Już dziś, dzięki dużemu potencjałowi oraz bogatej wiedzy i doświadczeniu pkt.pl, jesteśmy w stanie zaoferować firmom z sektora MŚP nowoczesne, kompleksowe i skuteczne rozwiązania biznesowe. Wierzymy jednak, że dzięki badaniu przyczynimy się do intensyfikacji konstruktywnej debaty na forum publicznym na temat problemów i potrzeb polskich przedsiębiorców – dodaje Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu pkt.pl.
Prezes Polski Przedsiębiorczej Dariusz Żuk podkreślał, że to start upy, jak nikt inny napędzają również polską gospodarkę. Status zielonej wyspy osiągnęliśmy pomimo braku dostatecznych regulacji prawnych, mechanizmów sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości i uciążliwej biurokracji. Wystarczy przypomnieć, że w rankingu Doing Business Abroad zajmujemy 70 miejsce za Namibią i Białorusią, a w rankingu wolności gospodarczej jesteśmy globalnie na 53 miejscu. Przedsiębiorcy średnio czekają 830 dni na dochodzenie należności z sądów, a tylko 2 polskie uczelnie znajdują się na liście 500 najlepszych szkół wyższych i to pod sam koniec rankingu. Dlatego też oprócz ciężkiej pracy przedsiębiorców powinniśmy wymagać od polityków odpowiednich zmian. W Polsce są pomysły i ludzie, którzy stworzą projekty na skalę Skype’a, a zadaniem Polski Przedsiębiorczej jest ich odnalezienie i stworzenie najlepszych warunków do rozwoju biznesu.
Dura lex, sed lex
Według przedstawicieli sektora MŚP najpoważniejszym utrudnieniem przy prowadzeniu biznesu są kwestie związane z prawem. Ponad trzy czwarte badanych (79%) uznało ten czynnik za mający największy wpływ na jakość funkcjonowania firmy.
W tym zakresie najgorzej oceniana jest wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (67%). Są one szczególnie dotkliwe dla małych przedsiębiorstw, dla których składki stanowią istotny koszt prowadzenia działalności. Dodatkowo, należy pamiętać, że wysokość składek na ZUS nie jest powiązana z wysokością uzyskiwanego dochodu i jest płatna obowiązkowo, bez względu na wyniki finansowe. Wysokość podatków PIT/CIT pozytywnie ocenił jedynie co szósty respondent.
Połowa badanych (52%) negatywnie ocenia również stabilność przepisów prawa, które podlegają ciągłym nowelizacjom i powodują, że najważniejsze akty prawne, takie jak ustawa o podatku VAT, stają się zbyt skomplikowane dla przeciętnego przedsiębiorcy. Co drugi przedstawiciel sektora MŚP (49%) zwraca uwagę na niespójność przepisów, a także ich nieczytelność (41%). Zarządzający firmami muszą więc bardzo dokładnie śledzić wszystkie nowelizacje i w wielu przypadkach zaciągać opinii specjalistów od prawa podatkowego, co generuje dodatkowe koszty.
Nie taki urząd straszny… ale powolny
Ponad połowa przedsiębiorców (55%) wciąż narzeka na jakość współpracy z urzędami
i instytucjami. Najwięcej negatywnych ocen (18%) zebrał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Najmniej złych opinii badani wyrazili o jednostkach samorządu terytorialnego, takich jak Urzędy Gminy i Miasta (6%) czy Starostwo Powiatowe (4%). Blisko dwie trzecie badanych (63%) pozytywnie ocenia kontakty z Urzędem Skarbowym.
Największą bolączką polskich urzędów są procedury i szybkość działania. Blisko co trzeci przedsiębiorca uważa, że za dużo czasu poświęca na wypełnianie dokumentów (32%) oraz na wizyty w urzędach i instytucjach (26%), a za mało na kontakty biznesowe. Badani przeważnie spotykają się z kolejkami (78%), opieszałością oraz z niekompetencją urzędników (81%). Nieliczni przedsiębiorcy potwierdzili otrzymanie propozycji korupcyjnych ze strony urzędników (10%).
Klient nasz pan
Wydawać by się mogło, że klienci to największe dobro dla przedsiębiorców, dzięki którym osiąga się dochody. Jednak blisko co trzeci przedstawiciel MŚP (29%) twierdzi, że także klienci utrudniają prowadzenie firmy. W dalszym ciągu większość przedsiębiorstw (85%) spotyka się z nieterminową realizacją płatności za zamówione towary i usługi. Im większa firma, tym problem nieterminowych płatności ze strony klientów jest częstszym zjawiskiem.
Masz to jak w banku
Także banki niejednokrotnie utrudniają rozwój biznesu – wskazuje na to 21% przedstawicieli sektora MŚP. Respondenci najbardziej krytycznie oceniają konieczność wypełniania dużej liczby wniosków i składania dokumentów poświadczających status przedsiębiorstwa (28%). Zbliżony odsetek przedsiębiorców (22%) negatywnie ocenia także dostępność oferty kredytowej oraz stawiane przez banki wymagania. Ponad połowa badanych pozytywnie ocenia jednak dostępność firmowych rachunków bieżących.
Dobry pracownik zawsze w cenie
Na poziomie ogólnym badani dobrze oceniają relacje ze współpracownikami. To z czym przeważnie spotykają się managerowie to wysokie oczekiwania płacowe pracowników (88%), przy jednoczesnym braku wykwalifikowanej kadry (71%).
Dostawcy – trudny partner
Badani przedstawiciele przedsiębiorstw w kontaktach z dostawcami najczęściej spotykają się ze zbyt krótkimi terminami płatności (74%). Dostawcy, z mniejszą lub większą częstotliwością, nieterminowo realizują zlecenia oraz dostarczają towary i usługi niskiej jakości, co z kolei może mieć wpływ na niekorzystny wizerunek firmy wśród swoich klientów. Na takie problemy napotkało się blisko trzy czwarte badanych.
Otoczenie lokalne
Przedsiębiorcy najczęściej negatywnie oceniają infrastrukturę drogową (32%) oraz przyjazność miasta dla prowadzenia biznesu, np. zwolnienie z podatków lokalnych (33%). Co czwarty ankietowany (26%) negatywnie ocenia także lokalny rynek pracy, czyli dostępność wykwalifikowanej kadry. Badani zwracają także uwagę na konieczność większej aktywności lokalnych władz w zakresie promocji miast, która mogłaby równocześnie wspomóc przedsiębiorców. Pozytywnie respondenci oceniają za to poziom bezpieczeństwa (56%), który także może mieć istotny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej.
Spojrzenie w przyszłość
Oczekiwania przedsiębiorców głównie skupiają się na redukcji kosztów prowadzonej działalności – obniżeniu wysokości płaconych podatków, reformie systemu emerytalnego, np. możliwość samodzielnego decydowania o wysokości i elementach składek, które powinny być opłacane.
Z przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorcy nie wierzą jednak w możliwość wprowadzenia takich zmian i przede wszystkim skupiają się na postulatach wdrożenia klarownych przepisów, które obowiązywałyby przez co najmniej 2-3 lata, a nie były zmieniane co chwila, wymuszając zmiany strategii biznesowej.
Pomimo problemów, ponad połowa badanych przedsiębiorców (56%) pozytywnie ocenia przyszłość swojej firmy. Warto zauważyć, że pozytywna ocena jest tym wyższa im większe przedsiębiorstwo. Najbardziej pozytywnie patrzą w przyszłość właściciele firm działających do 10 lat. Nieco ostrożniej badani wypowiadają się o kierunku zmian w Polsce. Pozytywnie ocenia je co czwarty badany.
Prezentację z wynikami badania „Problemy polskich przedsiębiorców” można pobrać ze strony: www.bizneswpotrzebie.pl
Źródło: Walk & Talk