PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyCo gryzie polskich przedsiębiorców?

Co gryzie polskich przedsiębiorców?

Analizy 06.10.2011 (11:28)

Przeszło co drugi polski przedsiębiorca z sektora MŚP twierdzi, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest bardzo utrudnione, wynika z badania „Problemy polskich przedsiębiorców” przeprowadzonego przez TNS OBOB  na zlecenie firmy pkt.pl i Polski Przedsiębiorczej, partnera badania.

Zdaniem 79% respondentów, czynnikiem mającym najbardziej negatywny wpływ na bezproblemowe prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, są przepisy prawne. Na drugim miejscu ankietowani wskazali na współpracę z urzędami i instytucjami (55%). Nie zawsze dobrze układa się także współpraca z klientami. Blisko co trzeci przedsiębiorca uważa, że klienci utrudniają prowadzenie firmy.

– Sektor MŚP odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki. Jest źródłem wzrostu i innowacyjności we wszystkich branżach oraz zapewnia miejsca pracy dla milionów obywateli. Małe i średnie przedsiębiorstwa są jednak podatne na negatywne wpływy otoczenia, zarówno w wymiarze biznesowym, prawnym jak i politycznym. Skomplikowane przepisy, długie procedury urzędowe, nadmierne obciążenia fiskalne, braki w infrastrukturze, problemy ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry pracowniczej, to tylko nieliczne z czynników ograniczających rozwój przedsiębiorczości, a wraz z nim wzrost PKB – mówi Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu pkt.pl. – Już dziś, dzięki dużemu potencjałowi oraz bogatej wiedzy i doświadczeniu pkt.pl, jesteśmy w stanie zaoferować firmom z sektora MŚP nowoczesne, kompleksowe i skuteczne rozwiązania biznesowe. Wierzymy jednak, że dzięki badaniu przyczynimy się do intensyfikacji konstruktywnej debaty na forum publicznym na temat problemów i potrzeb polskich przedsiębiorców – dodaje Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu pkt.pl.

Prezes Polski Przedsiębiorczej Dariusz Żuk podkreślał, że to start upy, jak nikt inny napędzają również polską gospodarkę. Status zielonej wyspy osiągnęliśmy pomimo braku dostatecznych regulacji prawnych, mechanizmów sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości i uciążliwej biurokracji. Wystarczy przypomnieć, że w rankingu Doing Business Abroad zajmujemy 70 miejsce za Namibią i Białorusią, a w rankingu wolności gospodarczej jesteśmy globalnie na 53 miejscu. Przedsiębiorcy średnio czekają 830 dni na dochodzenie należności z sądów, a tylko 2 polskie uczelnie znajdują się na liście 500 najlepszych szkół wyższych i to pod sam koniec rankingu. Dlatego też oprócz ciężkiej pracy przedsiębiorców powinniśmy wymagać od polityków odpowiednich zmian. W Polsce są pomysły i ludzie, którzy stworzą projekty na skalę Skype’a, a zadaniem Polski Przedsiębiorczej jest ich odnalezienie i stworzenie najlepszych warunków do rozwoju biznesu.

Dura lex, sed lex

Według przedstawicieli sektora MŚP najpoważniejszym utrudnieniem przy prowadzeniu biznesu są kwestie związane z prawem. Ponad trzy czwarte badanych (79%) uznało ten czynnik za mający największy wpływ na jakość funkcjonowania firmy.

W tym zakresie najgorzej oceniana jest wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (67%). Są one szczególnie dotkliwe dla małych przedsiębiorstw, dla których składki stanowią istotny koszt prowadzenia działalności. Dodatkowo, należy pamiętać, że wysokość składek na ZUS nie jest powiązana z wysokością uzyskiwanego dochodu i jest płatna obowiązkowo, bez względu na wyniki finansowe. Wysokość podatków PIT/CIT pozytywnie ocenił jedynie co szósty respondent.

Połowa badanych (52%) negatywnie ocenia również stabilność przepisów prawa, które podlegają ciągłym nowelizacjom i powodują, że najważniejsze akty prawne, takie jak ustawa o podatku VAT, stają się zbyt skomplikowane dla przeciętnego przedsiębiorcy. Co drugi przedstawiciel sektora MŚP (49%) zwraca uwagę na niespójność przepisów, a także ich nieczytelność (41%). Zarządzający firmami muszą więc bardzo dokładnie śledzić wszystkie nowelizacje i w wielu przypadkach zaciągać opinii specjalistów od prawa podatkowego, co generuje dodatkowe koszty.

Nie taki urząd straszny… ale powolny

Ponad połowa przedsiębiorców (55%) wciąż narzeka na jakość współpracy z urzędami
i instytucjami. Najwięcej negatywnych ocen (18%) zebrał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Najmniej złych opinii badani wyrazili o jednostkach samorządu terytorialnego, takich jak Urzędy Gminy i Miasta (6%) czy Starostwo Powiatowe (4%). Blisko dwie trzecie badanych (63%) pozytywnie ocenia kontakty z Urzędem Skarbowym.

Największą bolączką polskich urzędów są procedury i szybkość działania. Blisko co trzeci  przedsiębiorca uważa, że za dużo czasu poświęca na wypełnianie dokumentów (32%) oraz na wizyty w urzędach i instytucjach (26%), a za mało na kontakty biznesowe. Badani przeważnie spotykają się z kolejkami (78%), opieszałością oraz z niekompetencją urzędników (81%). Nieliczni przedsiębiorcy potwierdzili otrzymanie propozycji korupcyjnych ze strony urzędników (10%).

Klient nasz pan

Wydawać by się mogło, że klienci to największe dobro dla przedsiębiorców, dzięki którym osiąga się dochody. Jednak blisko co trzeci przedstawiciel MŚP (29%) twierdzi, że także klienci utrudniają prowadzenie firmy. W dalszym ciągu większość przedsiębiorstw (85%) spotyka się z nieterminową realizacją płatności za zamówione towary i usługi. Im większa firma, tym problem nieterminowych płatności ze strony klientów jest częstszym zjawiskiem.

Masz to jak w banku

Także banki niejednokrotnie utrudniają rozwój biznesu – wskazuje na to 21% przedstawicieli sektora MŚP. Respondenci najbardziej krytycznie oceniają konieczność wypełniania dużej liczby wniosków i składania dokumentów poświadczających status przedsiębiorstwa (28%). Zbliżony odsetek przedsiębiorców (22%) negatywnie ocenia także dostępność oferty kredytowej oraz stawiane przez banki wymagania. Ponad połowa badanych pozytywnie ocenia jednak dostępność firmowych rachunków bieżących.

Dobry pracownik zawsze w cenie

Na poziomie ogólnym badani dobrze oceniają relacje ze współpracownikami. To z czym przeważnie spotykają się managerowie to wysokie oczekiwania płacowe pracowników (88%), przy jednoczesnym braku wykwalifikowanej kadry (71%).

Dostawcy – trudny partner

Badani przedstawiciele przedsiębiorstw w kontaktach z dostawcami najczęściej spotykają się ze zbyt krótkimi terminami płatności (74%). Dostawcy, z mniejszą lub większą częstotliwością, nieterminowo realizują zlecenia oraz dostarczają towary i usługi niskiej jakości, co z kolei może mieć wpływ na niekorzystny wizerunek firmy wśród swoich klientów. Na takie problemy napotkało się blisko trzy czwarte badanych.

Otoczenie lokalne

Przedsiębiorcy najczęściej negatywnie oceniają infrastrukturę drogową (32%) oraz przyjazność miasta dla prowadzenia biznesu, np. zwolnienie z podatków lokalnych (33%). Co czwarty ankietowany (26%) negatywnie ocenia także lokalny rynek pracy, czyli dostępność wykwalifikowanej kadry. Badani zwracają także uwagę na konieczność większej aktywności lokalnych władz w zakresie promocji miast, która mogłaby równocześnie wspomóc przedsiębiorców. Pozytywnie respondenci oceniają za to poziom bezpieczeństwa (56%), który także może mieć istotny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej.

Spojrzenie w przyszłość

Oczekiwania przedsiębiorców głównie skupiają się na redukcji kosztów prowadzonej działalności – obniżeniu wysokości płaconych podatków, reformie systemu emerytalnego, np. możliwość samodzielnego decydowania o wysokości i elementach składek, które powinny być opłacane.

Z przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorcy nie wierzą jednak w możliwość wprowadzenia takich zmian i przede wszystkim skupiają się na postulatach wdrożenia  klarownych przepisów, które obowiązywałyby przez co najmniej 2-3 lata, a nie były zmieniane co chwila, wymuszając zmiany strategii biznesowej.

Pomimo problemów, ponad połowa badanych przedsiębiorców (56%) pozytywnie ocenia przyszłość swojej firmy. Warto zauważyć, że pozytywna ocena jest tym wyższa im większe przedsiębiorstwo. Najbardziej pozytywnie patrzą w przyszłość właściciele firm działających do 10 lat. Nieco ostrożniej badani wypowiadają się o kierunku zmian w Polsce. Pozytywnie ocenia je co czwarty badany.

Prezentację z wynikami badania „Problemy polskich przedsiębiorców” można pobrać ze strony: www.bizneswpotrzebie.pl

Źródło: Walk & Talk

analizy firma 2011-10-06
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy firma

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

Dawid Korszeń

Dawid Korszeń

Rzecznik prasowy, Warta Dawid Korszeń jest rzecznikiem…

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski

Tomasz Głodowski Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Bezpośredniej…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców