Eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej przygotowali poradnik adresowany do osób, które w najbliższym czasie zamierzają wybrać się na narty do Austrii. Poradnik ma charakter słownika, który wskazuje na co warto zwrócić uwagę przygotowując się do takiego wyjazdu.
A – Austria. W sezonie zimowym 2010/2011 Austrię odwiedziło ponad 225 tysięcy polskich turystów, co stanowi o 8,7% więcej w porównaniu do poprzedniej zimy. Statystyczny polski narciarz spędził w Austrii średnio 5 dni. Najchętniej odwiedzał Neustift im Stubaital, Sölden, Kaprun, Längenfeld, Tux, Bad Kleinkirchheim i Zell am See.
B – Bezpieczeństwo zarówno na drodze jak i na stoku jest bardzo ważne. Dlatego przedstawiamy poniżej garść niezwykle przydatnych informacji, z którymi warto się zapoznać, zanim wybierzemy się na narty.
C – Co trzeba wiedzieć? Przepisy ruchu drogowego w Austrii i znaki drogowe w znacznej mierze nie różnią się od tych obowiązujących w większości krajów Europy. Podczas opadów śniegu wymagane są zimowe opony, w skrajnie trudnych warunkach – łańcuchy na koła. Ograniczenie prędkości na autostradach wynosi do 130 km/h, na drogach krajowych do 100 km/h a w terenie zabudowanym do 50 km/h. Dopuszczalna ilość spożytego alkoholu – do 0.5 promila. Za jej przekroczenie grożą kary od 200 do 500 Euro z odebraniem prawa jazdy włącznie.
D – D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. to spółka międzynarodowego koncernu D.A.S., która specjalizuje się wyłącznie w ochronie prawnej. Oferta D.A.S. to wysokiej jakości produkty ubezpieczeniowe oraz serwis porad prawnych w zakresie ochrony prawnej. Zapewnia ubezpieczonym poczucie bezpieczeństwa prawnego w wielu aspektach życia prywatnego i zawodowego. Wypadki ubezpieczeniowe osób posiadających polską polisę są obsługiwane przy wsparciu austriackiego oddziału D.A.S. a także we współpracy z polskojęzycznymi adwokatami miejscowymi, co zdecydowanie usprawnia komunikację osoby ubezpieczonej z prawnikiem.
F – Fotografie z wypadku. Kto nie chce ryzykować, powinien zawsze przy sobie mieć aparat fotograficzny lub choćby telefon z funkcją aparatu, by w przypadku wypadku drogowego móc udokumentować zdarzenie. Na zdjęciach powinno być widoczne końcowe ustawienie samochodów biorących udział w zdarzeniu. Należy je zrobić z dwóch różnych perspektyw, przy czym należy sfotografować te same punkty stałe jak np. studzienka kanalizacyjna, drzewo, znak drogowy. Sądowy rzeczoznawca może wyczytać z takiego zdjęcia dużo informacji.
G – Gdzie tankować? W Austrii powszechnie dostępna jest benzyna bezołowiowa oraz olej napędowy. Gaz LPG można zatankować tylko na kilkunastu stacjach w całym kraju, warto więc przed wjazdem do Austrii zatankować do pełna. Ceny paliw na grudzień 2011, w przeliczeniu na złotówki, wynoszą odpowiednio: benzyna bezołowiowa 95 – 6,16 zł, olej napędowy – 6,24 zł.
J – Jak przewozić narty? Warto pamiętać, że austriacka policja zwraca szczególną uwagę na sposób przewożenia nart w samochodach osobowych. Nie wolno ich wozić luzem wewnątrz samochodu, jeśli się mieszczą, można umieścić je w bagażniku, ale w przypadku desek snowboardowych i dłuższych nart, najlepszym rozwiązaniem jest specjalny box umocowany na dachu samochodu.
K – Konieczność – protokół z wypadku. Szczegółowy, możliwie bezbłędny protokół z wypadku jest nieodzownym elementem, by dochodzić swoich praw, ale również stanowi niezbędną dokumentację dla ubezpieczyciela autocasco. Może zostać sporządzony na kartce papieru lub na europejskim formularzu raportów z wypadku. Najlepiej formularz ten mieć przygotowany w samochodzie.
M – Mandaty. Podczas kontroli drogowej policja ma prawo drobiazgowo sprawdzić stan techniczny pojazdu a w szczególności hamulce, ogumienie oraz posiadanie apteczki, trójkąta i kamizelki. W przypadku złego stanu pojazdu policja może nałożyć wysoki mandat a nawet zatrzymać tablice rejestracyjne. Jeżeli podróżny zostanie ukarany mandatem i nie posiada wystarczającej ilości pieniędzy na jego pokrycie, policja ma prawo zabrać do depozytu przedmiot o wartości zbliżonej do wysokości nałożonej kary.
Od 1 stycznia wchodzą w życie kary za nieprzestrzeganie nowego, ustawowego obowiązku o tworzeniu pasa dla karetek ( zobaczP – Pas dla karetek). Kierowcy, którzy nie będą uczestniczyli w tworzeniu pasa dla karetek podlegają karze do 726 Euro. Kto przy tym uniemożliwi przejazd służbom ratowniczym lub drogowym musi liczyć się z karą do 2.180 Euro. Jazda za samochodem uprzywilejowanym, poruszającym się po pasie dla karetek będzie również karana.
N – Najczęstsze błędy popełniane przez uczestników zdarzenia to błędnie zapisane lub niezapisane numery rejestracyjne samochodu strony przeciwnej, brak zawiadomienia policji w przypadku uszkodzenia mienia lub przy udziale osób trzecich (szkody w otoczeniu, szkody w zderzeniu z zaparkowanym samochodem) czy ucieczka z miejsca zdarzenia!
O – Ochrona prawna. Ubezpieczenie ochrony prawnej jest polisą zapewniającą ochronę przed ryzykiem ponoszenia kosztów związanych z prowadzeniem sporów prawnych w sądzie, ale także przed ponoszeniem kosztów dojazdu na rozprawę, jeśli konieczna jest nasza obecność. Warto o tym pamiętać i wcześniej zabezpieczyć się na wypadek konieczności dochodzenia roszczeń lub obrony przed sądem w Austrii. Jeśli zdarzy nam się np. spór o wysokość odszkodowania po wypadku na stoku, albo spór o pokrycie kosztów interwencji ratowników medycznych, to dzięki odpowiedniemu wariantowi ubezpieczenia D.A.S. będziemy mogli opłacić złożenie pozwu sądowego i opłacić honorarium miejscowego prawnika.
P – Pas dla karetek. Od początku 2012 roku obowiązują w Austrii nowe przepisy dotyczące przejazdu karetek w przypadku tworzenia się korków na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Do tej pory obowiązywała zasada, że kierowcy pojazdów uprzywilejowanych wykorzystują do przejazdu pobocze. 1 stycznia 2012 roku wchodzi w życie nowelizacja kodeksu ruchu drogowego. Nakłada ona na kierowców obowiązek tworzenia pasa ruchu dla karetek na autostradach i drogach szybkiego ruchu, co umożliwi pojazdom uprzywilejowanym szybki i sprawny przejazd do miejsca wypadku na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Warto pamiętać, że pas dla karetek powstaje w momencie, gdy tworzy się korek a nie dopiero wtedy, gdy zbliżają się służby ratownicze! Oznacza to, że nawet wtedy, gdy utrudnienia w ruchu nie są spowodowane wypadkiem, tylko oczekiwaniem na zmianę świateł, należy zostawić pas dla karetek.
R – Rodzina. Dla swojej warto wiele zrobić, zorganizować a nawet ponieść wyrzeczeń. Pomyśl więc o polisie „Ochrona Prawna Rodziny”, która zabezpieczy cię przed ponoszeniem kosztów właśnie np. przy dochodzeniu roszczeń po wypadkach drogowych albo narciarskich, które mogą zdarzyć się w Austrii i zapewni dostęp do telefonicznych porad prawnych również w sytuacjach nagłych. Jej miesięczny koszt to mniej niż abonament za kablówkę czy bilet miesięczny.
S – Szkody materialne. W Austrii obowiązują inne reguły przypadku postępowania w wypadkach, kiedy występują tylko szkody materialne niż w przypadku zdarzeń, w których ucierpią również ludzie. Przy szkodach rzeczowych nie jest konieczne wzywanie policji, chyba że sprawca wypadku nie może ustalić, kim jest poszkodowany. Jeżeli jednak w wypadku drogowym są osoby ranne, należy po zastosowaniu niezbędnej pierwszej pomocy, wezwać policję.
T – Telefon alarmowy ustawiony przy autostradzie jest lepszy niż telefon komórkowy. Osoba wzywająca pomoc musi umieć podać dokładne dane dotyczące miejsca zdarzenia i liczby osób które brały w nim udział, a także liczbę rannych i rodzaje obrażeń. Telefon komórkowy jest oczywiście dobrym rozwiązaniem, ale na autostradach warto używać umieszczonych przy drodze telefonów alarmowych, gdyż one umożliwiają policji i służbom ratowniczym określenie dokładnej lokalizacji miejsca wypadku.
U – Uszczerbek na zdrowiu. Osoby biorące udział w wypadku, w którym wystąpił uszczerbek na zdrowiu, są zobowiązane natychmiast zawiadomić policję, nawet w sytuacji gdy strona przeciwna w wypadku twierdzi, że „nie jest tak źle, prawie nic mi się nie stało”. Gdyby okazało się bowiem, że jednak doszło do znaczącego uszczerbku na zdrowiu, wówczas można spotkać się z zarzutem nieudzielenia pomocy lub ucieczki z miejsca wypadku. Dobrze jest zatem przewieść rannych do szpitala lub dopilnować, by zrobiła to karetka. Również w przypadku własnych obrażeń należy udać się do lekarza. Jest to niezbędne przy ewentualnym późniejszym dochodzeniu swoich praw.
W – Wymiana informacji. Na pewno trzeba wymienić z osobą, która uczestniczyła w wypadku podstawowe informacje: dane ubezpieczenia OC, możliwie z numerem polisy, kompletne numery tablic rejestracyjnych, nazwisko, adres i jeżeli jest to możliwe numer telefonu. Jeżeli są świadkowie wypadku, warto zanotować również ich imiona, adresy i numery telefonów żeby w razie potrzeby powtórzyli swoje zeznania.
Z – Zanim będzie za późno. Kiedy dojdzie do jakiekolwiek wypadku na terenie Austrii, ważne jest aby po poradę do prawnika zgłosić się na jak najwcześniejszym etapie sprawy, najlepiej jeszcze z miejsca zdarzenia, które może być początkiem problemu prawnego. Nie warto ryzykować późniejszych kłopotów, nie sprawdza się również przeświadczenie, że ze wszystkim poradzimy sobie sami. Warto zaufać profesjonalistom.
D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej
Źródło: D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.