PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkJarosław RybaCzy Alior stał się bankozaurem?

Czy Alior stał się bankozaurem?

Jarosław Ryba 30.11.2011 (07:12)

Alior Bank przedstawił plany budowy banku internetowego – Alior Sync. Być może jego debiut wywoła w branży podobne zamieszanie, jakie towarzyszyło pojawieniu się banku matki trzy lata temu. Wówczas był to  powiew świeżości. Od tamtego czasu stopniowo spada atrakcyjność oferty. W oczekiwaniu na Alior Sync (subiektywnie) podsumowujemy trzy lata działania Alior Banku z punktu widzenia klienta.

Przypomnijmy, gdy Alior Bank startował, zaproponował ultrakonkurencyjną jak na koniec 2008 r. ofertę podstawową. Wszystkie bankomaty za darmo – trzy lata temu był to luksus. Lokata overnight – wtedy w ogóle rzadko dostępna i to tylko dla prestiżowych klientów firmowych. Lokata rekomendacyjna na 10% – aż 5% powyżej stopy NBP i najwyżej na rynku w tamtym czasie (uwzględniając nawet SKOK-i).

Udany start-up

Gdy u bankozaurów klienci czekali w kolejce do okienka, w Aliorze witano ich otwierając drzwi, zapraszając do wygodnego fotela i parząc kawę. Klient masowy traktowany był jak prestiżowy. Dzięki temu na przestrzeni zaledwie trzech lat od zera zbudowano zarabiający na siebie bank, z bardzo rozpoznawalną marką, siecią placówek w całej Polsce i milionem klientów.

Rynkowy sukces Alior Banku jest niepodważalny, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie w jakim otoczeniu rynkowym startował. Było to w czasach gdy rynek międzybankowy praktycznie zamarł, klienci za bezpieczniejsze niż bankowe depozyty uważali domowe skarbonki, a na giełdach krach wydawał się nie mieć końca.

Dziecko kryzysu

Jeżeli pogłoski o wystawieniu przez grupę Carlo Tassara banku na sprzedaż potwierdzą się, są duże szanse, że transakcja będzie przebiegać w podobnym otoczeniu. Scenografia tego przedstawienia może być spektakularna, bo w tle przejmowanych banków trząść się w posadach będzie cała strefa euro.

Niestabilność eurozony to jedna z przyczyn wielkiej bankowej wyprzedaży, która powoli się zaczyna. Lista sprzedanych i wystawionych na sprzedaż banków jest długa i rośnie. W branży ma miejsce wielka konsolidacja, a za to przetasowanie odpowiedzialny jest właśnie kryzys, w którym Alior udanie stawiał pierwsze kroki.

Wszystkie wisienki zostały wyjedzone

Czy przez te trzy lata od momentu uruchomienia Alior zmienił się? Patrząc z punktu widzenia klienta, na gorsze na pewno pod kątem oferty i poziomu obsługi. Wzrosły opłaty, spadła atrakcyjność depozytów, a wszystkie bankomaty bez opłat to już bardziej rynkowy standard, niż atrakcja przyciągająca nowych klientów.

Lokata nocna w Alior Banku to już tylko 4%, a było 11%, podczas gdy różnica w stopach NBP pomiędzy końcem 2008 a 2011 r. to tylko 1%. Opłata za kartę została podwyższona z 3 zł na 5 zł (pierwotnie rok bez opłat). Doszła dodatkowa opłata 4 zł za prowadzenia konta, gdy rachunek w Aliorze nie jest głównym ROR-em.

Najwyżej oprocentowana lokata to dziś 6,36% brutto (lokata dwuletnie) – znacznie gorzej niż obecni liderzy, BGŻOptima lub SKOK Wspólnota z 8% brutto. Swoją drogą, ciekawe czy bank przestraszy się KNF i wycofa lub zmodyfikuje tę ofertę, ponieważ jest to tzw. lokata antybelkowa, a jej horyzont to aż dwa lata. Po „ubelkowieniu” da już tylko 4,9%.

Iluzja wyższej kultury

Sprawny marketing wykreował Alior na bank przyjazny, otwarty i nawet nieco prestiżowy. Pierwsi klienci byli zachwyceni przestronnymi i elegancko wyposażonymi placówkami oraz miłą, sprawną i kompetentną obsługą. Z czasem jednak wysoko postawiona poprzeczka zaczęła być ciężarem dla młodego banku.

Trudno obiektywnie ocenić poziom jakości obsługi w banku, bo często różni się on nawet pomiędzy placówkami tej samej marki. Jednak coś jest na rzeczy, ponieważ opinia o lekkim pogorszeniu obsługi pojawia się wśród klientów coraz częściej. Od pewnego czasu personel nie zwraca już takiej uwagi na wchodzącego klienta jak na początku, widać pewne rozprężenie w podejściu do obsługi, a od kiedy w banku bezpłatnie opłacić można rachunki za media, pojawiły się kolejki.

Na pierwszy rzut oka nic dobrego nie można powiedzieć o systemie informatycznym na którym bank operuje, bo awarie zdarzają się tam bardzo często. Chociaż w placówkach nie bywam regularnie, to jednak wielokrotnie słyszałem o „błędach systemu”. Nawet podczas ostatniej wizyty, rozmowa z bankowcem rozpoczęła się od restartu zawieszonego systemu.

Frontem do klienta. A jak jest na zapleczu?

Nawet wskaźniki obiektywne wskazują, że Alior który wygrywał wszystkie rankingi, może nie być już liderem. Ostatnia niezależna nagroda jaką otrzymali panowie w melonikach jest z września 2010 r. Choć przyznać należy, że nawet jeżeli jakość obsługi nie jest już tak wysoka, jak na początku działalności, to bank i tak należy do czołówki pod tym względem.

Tak sprawa wygląda od frontu, jednak na zapleczu nie jest już tak jednoznacznie różowo. Internet pełen jest anonimowych wpisów byłych, obecnych i potencjalnych pracowników Alior Banku skarżących się na przemian na niezdrową atmosferę w swojej placówce, zawyżone plany sprzedażowe, awanse za znajomości a nie wyniki oraz widmo masowych zwolnień.

Są też wpisy pozytywne, w których chwalone były wysokie na tle branży zarobki i wygodne warunki pracy. Ponieważ wszystkie one są anonimowe i nie da się ich zweryfikować, nie będziemy przytaczać żadnego z nich. Poza tym w internecie podobne litanie kierowane są pod adresem większości pozostałych dużych banków.

Bank przeciętny, marketing wybitny

To co nadal wyróżnia Alior Bank na tle konkurencji to promocja i marketing. Widać, że Wojciech Sobieraj miał pomysł i konsekwentnie go realizuje. Obecnie okres promocji i wabienia klienta się już zakończył, nastał czas na „strzyżenie owieczek”. Mimo to dział kreatywny nie spoczywa na laurach i realizuje jedną kampanię za drugą.

Tzw. „pomocni fachowcy”, czyli pakiety assistance do podstawowego ROR-u to ciekawy dodatek, choć liczba wyłączeń i limitów w regulaminach jest dość spora. Podobnie bezpłatne pakiety assistance wyglądają u konkurencji, choć wśród banków to rzeczywiście rzadkość. Nawet jeżeli mało który posiadacz konta w Aliorze pamięta o tym, że może zadzwonić z prośbą o pomoc w codziennym życiu do banku, to jednak pozytywnego efektu wizerunkowego nie da się jednak Aliorowi w tym względzie odebrać.

Znacznie większym sukcesem jest akcja „płać rachunki bez opłat”. Dla banku to strzał w dziesiątkę, co nietrudno zweryfikować organoleptycznie wchodząc do dowolnej placówki z logo anioła. Przychodzących z rachunkami potencjalnych klientów, którzy „od zawsze” mają konto ze skarbonką lub żubrem, nie brakuje.

Nie pamiętam wizyty w placówce Aliora, w której nie próbowano by na mnie uprawiać cross-sellingu. Tego samego spodziewać może się każdy, kto będzie chciał zapłacić tam rachunek. Dla banku to potencjalne pieniądze, lecz dla klientów w rezultacie to kolejki i ciąg dalszy nielubianej „aktywnej sprzedaży”.

Podobnie dwie strony medalu miała wiosenna akcja darmowego rozliczania PIT-ów klientów. Niby klient oszczędzał kilkadziesiąt złotych na usługach biura rachunkowego lub kilka godzin papierkowej roboty z formularzami podatkowymi. Ceną za to było to, że bank zyskiwał pełną wiedzę o sytuacji finansowej klienta. Nie obyło się też bez opóźnień i pomyłek w wypełnianych formularzach. W wielu przypadkach niesmak pozostał.

Pożegnanie z bankiem

Jaki jest Alior Bank po trzech latach działalności? To w zasadzie przeciętny bank, nadal jednak pozytywnie wyróżniający się jakością obsługi i świeżym wizerunkiem. Stoi wysoko w rankingach najkorzystniejszych ofert kredytowych, ale dla szukających najwyżej oprocentowanych depozytów nie ma spektakularnej oferty.

Za ROR i zwykły plastik debetowy bank każde sobie płacić od 5 do 9 zł miesięcznie, podczas gdy np. w BOŚ za korzystanie z konta i karty debetowej to bank płaci klientowi. W kilku aspektach oferta Aliora wydaje się ciekawa, jednak z reguły są to tylko „smaczki”. To nie 1% „podwyżka” do wypłaty w BGŻ, 3% cashback w Millennium, darmowy Supermarket TFI w mBanku lub opieka medyczna za 28 zł w Citi Handlowym, które faktycznie stanowią dużą wartość dodaną.

Na plus Aliorowi na pewno zaliczyć należy procedurę zamykania konta, która trwała zaledwie 5 minut. Gdyby system nie wymagał restartu z pewnością zamknęłaby się w 3.

[email protected]

Źródło: Bankier.pl

alior alior bank hydepark jarosław ryba 2011-11-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: alior alior bank hydepark jarosław ryba

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców