PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościCzy bankowość może być fair?

Czy bankowość może być fair?

Wiadomości 09.10.2012 (08:45)

Każdy producent samochodów stara się, aby zanim nowy model trafi na rynek, auto zostało ocenione w testach zderzeniowych. Przyznawaniem gwiazdek za bezpieczeństwo zajmuje się organizacja NCAP, która zapewnia bezstronną analizę słabych punktów produktu. Podobne zadanie, ale dotyczące produktów bankowych, postawiła sobie brytyjska organizacja Fairbanking.

»Przelewy bankowe: 4 sekundy zamiast kilku godzin

Fundacja Fairbanking5 to organizacja non-profit, która utrzymuje się dzięki indywidualnym sponsorom i publicznym grantom. Od 2008 roku testuje ona produkty bankowe, sprawdzając czy i w jaki sposób ułatwiają one klientom podejmowanie trafnych wyborów finansowych. Najlepsze rozwiązania otrzymują 3, 4 lub 5 gwiazdek Fairbanking, a wyróżnione w ten sposób banki mogą chwalić się znakiem jakości w swoich reklamach.

Pomagać zamiast wykorzystywać


Organizacja ocenia produkty w czterech kategoriach: kart kredytowych, narzędzi wspomagających regularne oszczędzanie, rachunków z linią kredytową (overdraft) oraz rachunków osobistych bez kredytu. Eksperci współpracujący z Fairbanking Foundation opracowali dla każdego typu produktów benchmark, czyli listę cech, które powinien posiadać produkt idealny. Przykładowo, doskonała karta kredytowa powinna:

  • powiadamiać klienta, np. poprzez SMS-owe alerty, o zbliżaniu się do górnej granicy limitu kredytowego oraz o nadchodzącym terminie spłaty,
  • umożliwiać kategoryzację wydatków w serwisie internetowym, aby klient mógł zorientować się na co wydaje pieniądze,
  • umożliwiać definiowanie budżetów i limitowanie wydatków na poszczególne typy transakcji,
  • informować o tym, jak długo będzie trwała spłata zadłużenia, jeśli klient decyduje się nie spłacać długu w okresie bezodsetkowym,
  • oferować narzędzia, które pozwalają stworzyć plan spłaty zadłużenia i nagradzać za trzymanie się tego planu.

Fundacja oceniając produkty bankowe, zakłada, że ich główną funkcją powinno być wspomaganie dobrych praktyk w zarządzaniu finansami osobistymi. Karta kredytowa nie musi być finansową pułapką, a jej wydawcy powinno zależeć na tym, aby klienci podejmowali racjonalne decyzje. W długim okresie bankowy „fair play” opłaci się obydwu stronom – bank zyska lojalnego klienta, a klient utrzyma finansowe zdrowie.

Wielopoziomowy rating

»Bank wypłaca Ci premię? Uważaj na podatek1

Fundacja okresowo dokonuje przeglądu rynku, wskazując w raporcie produkty, które potencjalnie mogłyby zostać wyróżnione znakiem jakości. Aby uzyskać certyfikat, bank musi jednak zgłosić się indywidualnie do fundacji i zobowiązać się do finansowego wsparcia organizacji.

Procedura przyznania oceny Fairbanking składa się z kilku etapów. W pierwszym porównuje się cechy produktu z benchmarkiem, czyli ideałem w danej kategorii. Następnie fundacja przeprowadza badanie ankietowe wśród użytkowników usługi. Jego celem jest sprawdzenie opinii klientów na temat użyteczności poszczególnych funkcji i ich wpływu na codzienne zarządzanie finansami.

Trzeci etap oceny opiera się na badaniu „otoczki” produktu – materiałów promocyjnych, regulaminów, taryf opłat i prowizji oraz procedur stosowanych przez bank. Oceniających interesuje, czy sprzedawca nie stosuje nieprzyjaznych konsumentowi praktyk, takich jak sprzedaż wiązana czy zawyżanie opłat i prowizji powyżej rynkowych standardów. Eksperci Fairbanking sprawdzają także skargi klientów dotyczące badanego produktu, napływające do organizacji chroniących prawa konsumentów.

Proces wieńczy przegląd zgromadzonej dokumentacji, w którym każdy z ekspertów indywidualnie zapoznaje się z wynikami badań i może zgłosić swoje zastrzeżenia. Jeśli organizacja zdecyduje się przyznać produktowi prestiżowe gwiazdki, podpisywana jest umowa z jego dostawcą określająca warunki użycia znaku oraz zobowiązująca bank do pokrycia kosztów certyfikacji.

Pomysł wart naśladowania


Fundacja Fairbanking jest na dobrej drodze, aby stać się pierwszym akredytowanym podmiotem przyznającym certyfikaty produktom finansowym na brytyjskim rynku. Urząd UKAS (United Kingdom Accreditation Service) dokonuje właśnie przeglądu procedur stosowanych przez Fairbanking i można się spodziewać, że jeszcze w tym roku organizacja zyska formalne uznanie.

Idea nadawania wyróżniania produktów przyjaznych klientom jest godna naśladowania. W Polsce, gdzie nadzór finansowy musi przypominać dostawcom usług finansowych o podstawowych zasadach etycznej sprzedaży, a niektóre banki tworzą produkty obliczone na „osaczenie” klienta, zamiast na pomoc w zaspokojeniu finansowych potrzeb, prawdziwie niezależna ocena byłaby cennym drogowskazem dla zdezorientowanych klientów.

Michał Kisiel, analityk Bankier.pl

[email protected]

2012-10-09
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców