PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRCzy płatności mobilne są realną alternatywą dla gotówki oraz kart płatniczych?

Czy płatności mobilne są realną alternatywą dla gotówki oraz kart płatniczych?

Marketing i PR 01.07.2011 (14:17)
Bankowość mobilna

Pomimo dużego tempa wzrostu liczby kart płatniczych oraz transakcji (wzrost transakcji o 16% w 2010 roku do 83,9 mld PLN) gotówka to ciągle najchętniej wykorzystywany środek płatniczy w Polsce oraz na świecie.

Głównie ze względu na to, że wiele transakcji jest realizowanych na małe kwoty gdzie obsługa tradycyjnej karty płatniczej jest stosunkowo długa i kosztowna (opłaty za przeprowadzenie transakcji). Płatności dokonywane telefonem komórkowym mają być szybsze,  tańsze, zapewniać większe bezpieczeństwo oraz posiadać funkcjonalności niedostępne w tradycyjnym „plastiku”.

Na rynku istnieje duża liczba różnych rozwiązań technologicznych oraz biznesowych, które są określane mianem płatności mobilnych. Można je podzielić na dwie zasadnicze grupy: płatności zbliżeniowe oraz zdalne. Technologia zbliżeniowa (oparta przede wszystkim o standard Near Field Communications) polega na umieszczeniu telefonu komórkowego w odległości ok. kilku centymetrów od urządzenia autoryzującego sprzedawcy (POS). W przypadku niskich kwot (poniżej 50 zł) transakcja nie wymaga dodatkowego potwierdzenia, natomiast dla większych transakcji konieczny jest kod PIN. Transakcje zdalne opierają się na ustanowieniu połączenia pomiędzy telefonem a serwerem (najczęściej poprzez Internet bądź SMS) w celu autoryzacji transakcji. W tym wariancie nie jest wymagany bezpośredni kontakt pomiędzy sprzedawcą a klientem, co daje możliwość wykorzystania tej technologii do opłat np. za parking, usługi internetowe, konkursy audiotele lub płatności za usługi elektroniczne (m.in. gry internetowe czy sklepy z aplikacjami do telefonów).

Obecna technologia wydaje się w dużym stopniu dopracowana. Czy w takim razie w najbliższym czasie, możemy się spodziewać rewolucji w naszych portfelach i komórkach? Istnieje kilka powodów, że tak może się stać. Przede wszystkim obecnie więcej osób ma dostęp do telefonów komórkowych niż do kart płatniczych (w Polsce mamy ok. 32 mln kart płatniczych oraz aż 47 mln kart SIM). Rośnie również liczba zaawansowanych komórek (w Polsce sprzedaż smartphonów stanowi ok. 30% nowej sprzedaży telefonów komórkowych, a zgodnie z raportem Morgan Stanley liczba smartphonów na świecie przewyższy liczbę komputerów już w 2012 roku). Jednocześnie najwięksi producenci zapowiadają masowe wprowadzenie technologii umożliwiających płatności zbliżeniowe w najnowszych generacjach swoich aparatów (m.in. Google, Apple, RIM).

Dodatkową zaletą jest to, że płatności mobilne są wygodniejsze dla konsumenta, bowiem umożliwiają zastąpienie portfela jednym urządzeniem, które w większości nosimy ze sobą. Dzięki

rozbudowanej funkcjonalności, w naszym aparacie może zostać zapisana informacja dotycząca gotówki (wirtualna portmonetka), różnych kart płatniczych, lojalnościowych, kart dostępu do budynków biurowych, kart miejskich, kart wstępu na basen/fitness. Dzięki temu, że obecne telefony dysponują wydajnością porównywalną z tą, którą miały komputery stacjonarne parę lat temu, mobilne płatności to nie tylko transakcje w sklepie, ale również dodatkowe możliwości, takie jak m.in. opcja kontroli wydatków, dostęp do systemu bankowego, możliwość realizowania przelewów na zasadzie zbliżenia dwóch aparatów telefonicznych, możliwość połączenia wirtualnej portmonetki z kuponami zakupów grupowych, itp. W przyszłości należy się spodziewać pojawienia się wielu nowych zastosowań, które ułatwią nam wydawanie, ale również analizę i zarządzanie naszymi pieniędzmi.  Z punktu widzenia klientów, w porównaniu do istniejących kart zbliżeniowych, rozwiązania mobilne są bardziej wszechstronne (np. poprzez możliwość obsługi przez jedno urządzenie zarówno płatności zbliżeniowych, jak również zdalnych), jednocześnie zapewniając większe bezpieczeństwo transakcji, m.in. dzięki potwierdzeniu transakcji kodem PIN na telefonie oraz poprzez możliwość zdalnego zastrzegania wszystkich wrażliwych informacji w przypadku utraty aparatu.

Wydaje się, że w najbliższym czasie będziemy mogli zaobserwować na światowym rynku walkę wielu firm o zbudowanie dominującej pozycji. W rywalizacji będą najprawdopodobniej brały udział wcześniej wspomniane firmy zajmujące się produkcją telefonów komórkowych, ale również organizacje kartowe (Visa/ Mastercard), operatorzy sieci komórkowych (podobnie jak NTT w Japonii), operatorzy zajmujący się realizacją płatności (np. PayPal), potentaci internetowi (np. Google, Facebook, Groupon).

W Polsce płatności mobilne są dostępne od wielu lat (np. firma mPay istnieje na rynku od 2003 roku). Jednak dopiero w ostatnim czasie obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania tą usługą. W ciągu kolejnych kilku lat płatności mobilne mają szansę na masową popularyzacje. O sukcesie tej technologii zadecydują podobne przesłanki jak w innych krajach na świecie (m.in. popularyzacja standardu NFC oraz smartfonów). Dodatkowym katalizatorem w Polsce może być postawa organizacji kartowych, które utrzymują w Polsce bardzo wysokie stawki opłat transakcyjnych. W związku z tym niezależne rozwiązania dla płatności mobilnych mogą być atrakcyjne dla sprzedawców i jednocześnie stać się tańszą alternatywą w stosunku do Visy lub Mastercarda.

Marcin Trębicki

Roland Berger

Źródło: Tauber Public Relations Sp. z o.o.

marketing płatności mobilne 2011-07-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing płatności mobilne

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców