Mimo ostrzeżeń kierowanych do fanów Taylor Swift na temat scamów biletowych związanych z tegoroczną trasą koncertową artystki, Revolut potwierdził wzrost liczby oszustw zgłaszanych przez klientów z Polski (o 52%) w ostatnich 2 tygodniach poprzedzających koncerty w Warszawie (1, 2 i 3 sierpnia).
Według danych Revolut, kwoty wyłudzane przez oszustów biletowych w ostatnim tygodniu sięgały średnio 706 zł. Najwyższa zanotowana w ostatnich dniach kwota (w zeszły piątek), którą Swifties (czyli fanki Taylor Swift) przekazały oszustom wyniosła przeszło 1566 zł. Wiele scamów biletowych zainicjowanych zostało w social mediach, wśród nich 91% stanowiły scamy inicjowane na Facebooku. Ofiarami oszustw biletowych padały najczęściej osoby młode w wieku 17-24 lat (30%) i 25-34 lat (30%).
“Wydarzenia takie jak koncert Taylor Swift w ramach trasy The Eras Tour znajdują się na czubku tegorocznej listy życzeń i rozczarowuje fakt, że różnej maści oszuści zrobili sobie z tego żniwa, skutecznie żerując na naiwności fanów artystki” – powiedział Dave Eborne, Head of Fraud Operations w Revolut.
“Obserwujemy skok liczby scamów biletowych w krajach gdzie Taylor Swift gra koncerty. Widać jak na dłoni, że oszuści wykorzystują dwa psychologiczne mechanizmy. Po pierwsze, strach przed przegapieniem jedynej okazji w życiu, by zobaczyć koncert. Po drugie, presję czasu i ograniczoną liczbę rozchodzących się na pniu biletów. Myśl, że bilet może kupić ktoś inny w ciągu kilku sekund, skłania do impulsywnej decyzji. Kupujący muszą jednak zwracać uwagę na symptomy zdradzające scam, zanim przekażą pieniądze oszustowi” – dodał Dave Eborne.
Revolut ostrzega Swifties z Polski i wskazuje jakie są najczęstsze taktyki oszustów biletowych:
Brak możliwości osobistego spotkania: nigdy nie mieszkają w tym samym mieście, gdzie odbywa się koncert, wolą zawierać transakcję online, zamiast spotykać się z kupującym osobiście lub w miejscu koncertu.
Mało kontrolowane środowisko: by oszukać ofiary, przestępcy korzystają głównie z nieoficjalnych witryn internetowych lub platform społecznościowych, gdzie nie ma weryfikacji.
Zbyt piękne, by było prawdziwe: w niektórych przypadkach przestępcy sprzedają fałszywe bilety po “niewiarygodnie” dobrych cenach, próbując skłonić ofiary do szybkiej decyzji i zakupu, aby nie przegapić tak dobrej okazji.
Efekt FOMO: oszuści wywierają presję na ofiary, aby szybko dokonały płatności, bo w przeciwnym razie bilet zostanie sprzedany komuś innemu, udają że mają wielu zainteresowanych nabywców, odwracają uwagę od znaków ostrzegawczych, które mogłyby wzbudzić wątpliwość.
Aura tajemniczości: profile oszustów w mediach społecznościowych mają często zaledwie kilku znajomych i niewiele interakcji lub są całkowicie prywatne.
Revolut zaleca bywalcom festiwali muzycznych i koncertów by korzystali z zaufanych witryn internetowych przy zakupie biletów i unikali nieznanych sprzedawców, którzy mogą okazać się oszustami. Według danych Revolut oszustwa zakupowe pozostają najpowszechniejszym rodzajem oszustw na świecie i stanowią 63% wszystkich wyłudzeń zgłoszonych przez klientów Revolut w 2023 r.
Źródło: Revolut