PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Prudential
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeDigitalizacja bankowości postępuje, jednak Europejczycy nadal cenią sobie wizytę w placówce

Digitalizacja bankowości postępuje, jednak Europejczycy nadal cenią sobie wizytę w placówce

Informacje 20.07.2023 (14:36) informacja prasowa
Bankowość mobilna

Digitalizacja usług bankowych w Europie postępuje w zaskakująco szybkim tempie – wskazują eksperci międzynarodowej firmy doradczej Kearney w najnowszym „European Retail Banking Radar”. Liczby mówią same za siebie. W 2023 r. już 45 proc. konsumentów wykorzystało kanały cyfrowe do zakupu produktów bankowych. To wzrost o 12 punktów procentowych względem roku 2020. Z raportu wynika także, że więcej niż jedna trzecia (37 proc.) wszystkich interakcji z bankiem jest obecnie całkowicie cyfrowa. Mimo tak dynamicznego rozwoju e-usług, Europejczycy nadal cenią sobie jednak wybór i możliwość odwiedzenia stacjonarnej placówki banku.

fot. Shutterstock

Postępująca cyfryzacja, tylko spotęgowana wybuchem pandemii, w ogromnym stopniu wpłynęła na preferencje Europejczyków w zakresie korzystania z usług bankowych. Jednak – jak wynika z tegorocznego „European Retail Banking Radar” – mimo że konsumenci z krajów objętych badaniem chętnie kupują tego rodzaju usługi w sieci, to nadal oczekują od banków elastyczności i możliwości skorzystania zarówno z opcji internetowej, jak i stacjonarnej.

Europejczycy chcą być on-line, Polacy coraz bardziej mobile

Badanie Kearney ujawnia, że w 2023 r. niemal połowa (45 proc.) konsumentów w Europie korzystała z kanałów cyfrowych do zakupu produktów i usług bankowych. Dla porównania: jeszcze w 2020 r. było to tylko 33 proc. Co więcej, już 37 proc. wszystkich interakcji z bankami ma formę wyłącznie elektroniczną, co oznacza, że zarówno research, jak i sam zakup przeprowadzane są wyłącznie za pomocą aplikacji mobilnej lub przeglądarki.

Jak wskazuje raport, na tle Europy wyróżniają się dwa kraje. Największą zmianę w podejściu odbiorców do cyfrowych kanałów bankowych na przestrzeni lat 2020-2023 obserwujemy w Hiszpanii, gdzie odsetek transakcji w sieci wzrósł z 16 proc. do 38 proc. Na drugim miejscu pod względem dynamiki zachodzących przemian znajduje się Wielka Brytania, gdzie obserwujemy wzrost z 48 proc. do 69 proc. Jest to wynik znacznie powyżej europejskiej średniej. Jak w tym kontekście wypada Polska?

– Klienci banków w Polsce od dawna byli otwarci na usługi cyfrowe, pandemia tylko wzmocniła ten trend. Warto przy tym zauważyć, że coraz więcej z nich przestawia się na bankowość mobilną, nie korzystając z tradycyjnych kanałów elektronicznych. Według raportu NetB@nk Związku Banków Polskich, spośród ponad 19 mln klientów aktywnie korzystających z aplikacji mobilnych, 13,5 mln to tzw. klienci mobile only, którzy nie logują się regularnie do bankowości elektronicznej. Banki w Polsce wychodzą naprzeciw tym zmianom. Systematycznie usprawniają aplikacje mobilne oraz przygotowują w nich dopasowaną do klienta ofertę. Aktywnie edukują przy tym nie tylko o zaletach, ale też o konieczności bezpiecznego korzystania z narzędzi mobilnych, przy jednoczesnej ochronie swoich danych. To działania zgodne z polityką ESG i aktywnej edukacji społeczeństwa nt. finansów w sieci – mówi Karolina Leśkiewicz, dyrektor w warszawskim biurze Kearney.

Placówki stacjonarne nadal odgrywają istotną rolę

Wraz z postępującą cyfryzacją zmniejsza się liczba fizycznych placówek banków – od 2008 r. swoje drzwi dla klientów zamknęła prawie połowa (41 proc.) z nich. Nie należy jednak zapominać, że te nadal odgrywają kluczową rolę dla wielu konsumentów – w 2022 r. przeszło połowa (55 proc.) Europejczyków odwiedziła punkt stacjonarny co najmniej raz na kwartał.

Duże znaczenie oddziałów bankowych potwierdzają liczby – w 2023 r. 29 proc. konsumenckich interakcji miało charakter omnichannel, tj. do sfinalizowania transakcji wykorzystano kanały zarówno elektroniczne, jak i fizyczne. Wyłącznie w placówkach pozostała jedna trzecia (33 proc.) wszystkich europejskich operacji bankowych. Elastyczny stosunek do stacjonarnych oddziałów bankowych mają także polscy klienci.
– Trend zmniejszania liczby oddziałów banków jest wciąż powszechny i stanowi jeden z elementów wykorzystywanych do dalszej optymalizacji działalności sektora. W 2022 liczba własnych oddziałów 10 największych banków w Polsce spadła o ok. 7 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Przewidujemy, że oddziały stacjonarne będą się dalej zamykać, jednocześnie unowocześniając działanie istniejących placówek. Elastyczność i przyjazność placówki to ważny element wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom klienta szukającego prostej i zrozumiałej obsługi. Co ciekawe, w placówkach stacjonarnych także rozwijana jest bankowość on-line, a pracownicy aktywnie zachęcają do korzystania z usług zdalnych. Niemniej, tak długo jak klienci będą wciąż pojawiać się w oddziałach – np. by podpisać umowę o kredyt hipoteczny – placówki będą funkcjonować (choć w ograniczonej liczbie), a ich formaty będą coraz bardziej przyjazne – dodaje Karolina Leśkiewicz z Kearney.

Eksperci Kearney zwracają uwagę, że główne powody, dla których konsumenci nadal korzystają z punktów stacjonarnych to: możliwość uzyskania spersonalizowanej porady, chęć nawiązania kontaktu i wejścia w interakcję oraz większe zaufanie do tego typu usług. Wielu odbiorców, mimo korzystania z bankowości internetowej, w przypadku bardziej skomplikowanych transakcji, takich jak np. kredyt hipoteczny, nadal woli udać się do placówki i to tam zasięgnąć opinii specjalistów. Rynek dopiero zaczyna otwierać się na całkowicie zdalną sprzedaż i obsługę kredytów hipotecznych. Zmniejszając liczbę oddziałów, warto zatem dostosować te pozostałe tak, aby ich format był dopasowany do potrzeb wszystkich klientów.

Źródło: Kearney

analizy 2023-07-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Gdańska placówka Banku Millennium z certyfikatem LEED Gold
05.12.2023 (07:07) – informacja prasowa

Gdańska placówka Banku Millennium z certyfikatem LEED Gold

Jeden z oddziałów Banku Millennium, zlokalizowany w sercu gdańskiego Wrzeszcza, przeszedł niedawno modernizację, …

a 0 PekaoBiznes24 najlepszą bankowością online dla firm z sektora MŚP w Europie Środkowo-Wschodniej
05.12.2023 (07:04) – informacja prasowa

PekaoBiznes24 najlepszą bankowością online dla firm z sektora MŚP w Europie Środkowo-Wschodniej

PekaoBiznes24, czyli bankowość online dla biznesu w Banku Pekao S.A., zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Best …

a 0 Credit Agricole celebruje Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
05.12.2023 (06:24) – informacja prasowa

Credit Agricole celebruje Międzynarodowy Dzień Wolontariusza

Blisko 200 dni poświęcili pracownicy banku Credit Agricole na działalność wolontariacką od początku 2023 r. …

a 0 Mastercard przedstawia Shopping Muse – osobistego asystenta zakupów nowej generacji
04.12.2023 (14:06) – informacja prasowa

Mastercard przedstawia Shopping Muse – osobistego asystenta zakupów nowej generacji

Mastercard wprowadza na rynek Shopping Muse – zaawansowane narzędzie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, …

a 0 PKO BP nagrodzony za ekologicznie innowacyjne karty i promocję zrównoważonych płatności
04.12.2023 (14:05) – informacja prasowa

PKO BP nagrodzony za ekologicznie innowacyjne karty i promocję zrównoważonych płatności

PKO Bank Polski otrzymał nagrodę za karty wyprodukowane z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu. Nagrodę …

a 0 Alior Bank wydłużył promocję refinansowania kredytów dla mikrofirm
04.12.2023 (14:03) – informacja prasowa

Alior Bank wydłużył promocję refinansowania kredytów dla mikrofirm

Alior Bank przedłużył ofertę promocyjną „Koszty dzielimy na pół" do końca czerwca 2024 roku. W jej ramach …

PRNews.pl

Zobacz również

„Bezpieczny kredyt 2 procent” to nie studnia bez dna. Koniec dopłat przyniesie chaos?

„Bezpieczny kredyt 2 procent” to nie studnia bez dna. Koniec dopłat przyniesie chaos?

Kolejki do analizy wniosków, zamieszanie wynikające ze…

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” a wpis do księgi wieczystej. Jest obowiązkowy w chwili składania wniosku?

„Bezpieczny kredyt 2 proc.” a wpis do księgi wieczystej. Jest obowiązkowy w chwili składania wniosku?

Kontynuujemy cykl poświęcony „Bezpiecznemu kredytowi 2 proc.”,…

Te banki mają najwięcej użytkowników Blika. Dane po III kwartale 2023 r.

Te banki mają najwięcej użytkowników Blika. Dane po III kwartale 2023 r.

Blik nie zwalnia tempa. Na koniec III…

Konta oszczędnościowe na 20 000 zł. Tylko jedna oferta przyniesie po miesiącu ponad 100 zł zysku

Konta oszczędnościowe na 20 000 zł. Tylko jedna oferta przyniesie po miesiącu ponad 100 zł zysku

Wpłacając 20 000 zł na konto oszczędnościowe na…

„Mam domek letniskowy. Czy mogę zaciągnąć Bezpieczny kredyt 2 proc. na zakup mieszkania?”

„Mam domek letniskowy. Czy mogę zaciągnąć Bezpieczny kredyt 2 proc. na zakup mieszkania?”

Odpowiadamy na kolejne pytania czytelników dotyczące „Bezpiecznego…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Klaudia Cieślak:

Możliwe, że istnieją takie domy. …

pon, 4 gru 2023 (12:33) • Jak popularne są inteligentne domy w Polsce? Raport

Ninkainka:

Nagrody i nominacje dla Voelobanku to żenada i wstyd. Były Getin Bank zbudowany …

pon, 4 gru 2023 (07:31) • VeloBank doceniony w konkursie Banking Tech Awards 2023

DAP:

Przestrzegam przed tym bankiem. W moim przypadku udzielił kredytu na moje dane innej …

pon, 13 lis 2023 (16:09) • Inbank odświeżył stronę internetową i wdrożył moduł Interbanka. Jest to internetowe konto obsługi klienta

rafcio:

Może warto by było umieścić w artykule informacje, że zastępują visy z korzystnym …

wt, 24 paź 2023 (15:23) • Klienci VeloBanku mogą zyskać do 200 zł, aktywując nową kartę płatniczą

Votum:

PRZEŚWIETLAMY OBIETNICE WYBORCZE ! Co czeka FRANKOWICZÓW po wyborach 2023 ! https://www.youtube.com/watch?v=tArMXjaF-L4 …

czw, 19 paź 2023 (10:29) • Frankowicze chcą rozmawiać z nowym rządem. Wyczuli okazję wyborczą i szybko jej nie odpuszczą

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2023 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców