Zapytaliśmy czytelników PRNews.pl i Bankier.pl jakie cechy kont osobistych są dla nich najważniejsze. Spośród ponad trzech tysięcy oddanych głosów, najwięcej wskazań padło na niską cenę, dostęp do darmowych bankomatów i aplikacji mobilnej. Na czwartym miejscu uplasowała się niska awaryjność systemów elektronicznych.
W sondzie prowadzonej na łamach PRNews.pl i Bankier.pl w dn. 12-19.10.2017 r. czytelnicy oddali 3252 głosy. Prosiliśmy ich o wskazanie, jakie cechy kont osobistych są dla nich najważniejsze, czego oczekują od dobrego konta. Czy są to niskie opłaty, czy może mnogość dodatkowych usług. Jedno z drugim nie zawsze idą w parze. Każdy czytelnik mógł wskazać od 1 do maksymalnie 5 cech. Do wyboru było 20 opcji.
Na pierwszym miejscu znalazła się cena – niskie opłaty podstawowe zebrały 15 proc. wskazań. Na drugim rozległa sieć bezpłatnych bankomatów – 13 proc. głosów, a na trzecim dostęp do aplikacji mobilnej – 10 proc. Wśród wskazań znajdujących się w czołówce znalazły się też dobrze oprocentowane konta oszczędnościowe i promocyjne warunki dla stałych klientów. Na podstawie powyższych odpowiedzi można wysnuć wniosek, że warunki cenowe – zarówno niskie opłaty, jak i dobre depozyty plasują się wciąż w czołówce. Jak widać, trudno sobie też wyobrazić wygodne konto bez aplikacji mobilnej.
Na drugim biegunie znalazły się najmniej popularne funkcjonalności kont. Niecały 1 proc. głosów zebrał manager finansów, który pozwala analizować przepływy pieniężne w bankowości internetowej. Kilka lat temu niemal każdy bank instalował tego typu moduł w swoim systemie e-bankowości. Wygląda jednak na to, że czytelników biorących udział w sondzie nie ciągnie do analizowania swoich wydatków za pomocą narzędzi dostarczanych przez bank. Być może wynika to z faktu, że tego typu rozwiązania są ułomne – pokazują tylko wycinek transakcji (np. bez płatności gotówką).
Jakie cechy konta osobistego uważasz za najważniejsze – wyniki sondy.
Drugie miejsce od końca zajął czat z doradcą bankowym (1,38 proc.), a trzecie – zabezpieczenia biometryczne. Jest to o tyle ciekawe, że obecnie oczy bankowców skierowane są właśnie na biometrię – część banków pozwala logować się do aplikacji bankowych za pomocą odcisku palca, pojawiają się rozwiązania biometrii wideo i głosowej. Dla osób biorących udział w ankiecie, usługi te mają jednak znacznie marginalne. Być może wynika to z faktu, że biometria dla przeciętnego klienta jest wciąż mało znanym rozwiązaniem. Przed bankami stoi więc trudne zadanie – oswoić klientów z technologią rodem z filmów science fiction.
Płatności mobilne też nie wydają się niezbędną usługą w koncie osobistym. Na Blika oddano 3,72 proc. głosów, a na płatności zbliżeniowe telefonem 3 proc. Jest to ciekawe w obliczu danych informujących o rosnącej popularności płatności z użyciem telefonu.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję – dostęp do placówek bankowych. Pozycja ta zebrała zaledwie 2,24 proc. wskazań. Respondentom biorącym udział w naszej sondzie usługa ta wyraźnie nie jest potrzebna do obsługi konta. Potwierdza natomiast zmieniające się przyzwyczajenia klientów banków, którzy wolą obsługiwać konto online, a nie w placówce.