PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyEURO 2012 nie pomogło small biznesowi

EURO 2012 nie pomogło small biznesowi

Analizy 06.09.2012 (10:46)

Spadły nastroje wśród przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm. W tym kwartale aż 42,5 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju. Tak wielu pesymistów wśród small biznesu jeszcze w tym roku nie odnotowano – wynika z najnowszej edycji badania prowadzonego co kwartał  w sektorze MŚP przez Instytut Keralla Research.

To efekt m.in. silnego rozczarowania osiągniętymi zyskami w związku z organizacją EURO 2012 w Polsce oraz spodziewanego wyhamowania wzrostu gospodarczego.

Przypomnijmy, że w poprzednim kwartale, przedsiębiorcy przede wszystkim dobrze prognozowali  kondycji własnych firm i spodziewali się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Instytut Keralla Research odnotował wówczas zaskakujący wzrost wskaźnika nastrojów przedsiębiorstw KERNA – do poziomu minus 57,24 pkt. (skala -100 do +100).

Aktualnie wskaźnik KERNA wynosi minus 72,9 pkt. i wrócił do poziomu z początku roku. Chwilowy entuzjazm związany z EURO 2012 minął i nastroje uległy mocnej korekcie w dół.

Instytut Keralla zapytał przedsiębiorców wprost czy impreza piłkarska Euro 2012, którą żyliśmy ostatnie trzy lata przełożyła się  jakkolwiek na ich biznes? Ogółem 78% badanych oceniło, że Euro 2012 w ogóle nie wpłynęło ani pozytywnie, ani negatywnie na ich działalność.  A tylko 9,7 proc., mówiło, że zauważyło pozytywny wpływ.

A czy zdaniem small biznesu fakt, że Euro 2012 odbyło się w Polsce może realnie pomóc firmom w kontaktach zagranicznych w przyszłości? Czy może poprawi się klimat biznesowy w eksporcie, czy będzie większe zaufanie do produktów z Polski? Także w tym wypadku, ponad 60% badanych nie sądzi, by mogło to pomóc w lepszym postrzeganiu wyrobów „Made in Poland”. Zatem nadzieje wyrażane tak silnie na przełomie kwietnia i maja przez MŚP i oczekiwanie „mocnego finansowego odbicia” okazują się być w tej grupie przedsiębiorstw raczej zawiedzione.

Dla przedsiębiorców MŚP ten kwartał będzie więc równie trudny jak pierwszy i upłynie najwyraźniej w atmosferze zmagań o utrzymanie na rynku. Small biznes obawia się nie tylko o kondycję gospodarki krajowej ale także własnych firmy. 

Przedsiębiorcy częściej, niż jeszcze kwartał wcześniej sygnalizują chęć zwalniania pracowników. Polityka samego tylko obcinania wydatków firmy, dobiega więc końca. Szukanie oszczędności, poza obszarem kadrowym, najwyraźniej firmy mają za sobą. Stąd należy się spodziewać, że ten kwartał przyniesie ostre cięcia zatrudnienia w mikro, małych i średnich firmach. Czynnikiem realnie sprzyjającym takim decyzjom, jest malejąca marżowość, czyli niższa opłacalność prowadzonej działalności. Skarżą się na nią bardzo często badani przez Instytut Keralla Resaerch przedsiębiorcy, wskazując na utrzymujące się wysokie koszty zatrudnienia i działalność opartą od miesięcy na silnej presji sprzedaży po niższych cenach. 

Nie będzie więc znaczących  inwestycji ze strony MŚP. Index ZAIR informujący o skali zakupów wyniósł  minus 70,7 pkt., co daje spadek o 1,9 pkt. kw/kw.  Firmy nastawiają się przede wszystkim na utrzymanie niezbędnych wydatków związanych z bieżąca działalnością i sprzedażą – 25,5 proc. badanych przedsiębiorstw chce wydatkować na marketing i reklamę. Przedsiębiorcy w sezonie wakacyjnym zaplanowali również remonty hal, lokali, pomieszczeń – 18,5 proc. oraz zakup maszyn i technologii – 17,5 proc.

Analizując szczegółowe dane z badania przedsiębiorstwa MŚP Instytutu Keralla Research wynika, że WZRÓSŁ ODSETEK NEGATYWNIE OCENIAJĄCYCH DRUGI KWARTAŁ W KRAJOWEJ GOSPODARCE
Prawie 60 proc. badanych przedsiębiorców ocenia, że sytuacja gospodarcza w Polsce pogorszyła się w minionym kwartale. To najwyższy odsetek pesymistów zarejestrowany w czasie minionych 12 miesięcy. Analizując dane historyczne widać również, że spadek liczby niezadowolonych przedsiębiorców w poprzednim kwartale był chwilowy i obecnie kontynuowany jest negatywny trend w ocenie sytuacji gospodarczej kraju. Równocześnie obniżył się o 6 pkt. proc. odsetek przedsiębiorców pozytywnie oceniających sytuację ekonomiczną. Aktualnie jest już ich tylko 4,7 proc. – to bardzo mało i niebezpiecznie blisko najniższego poziomu z początku tego roku, kiedy optymistów było 4,3 proc. (4,7 proc. to zaledwie 28 firm na 600 biorących udział w badaniu).

NIEZNACZNIE LEPIEJ PRZEDSIĘBIORCY OCENILI SYTUACJĘ WŁASNEJ FIRMY W DRUGIM KWARTALE
Ogółem 38 proc. badanych przedsiębiorców negatywnie oceniło kondycję własnej firmy w minionym kwartale, ale to i tak lepiej niż na początku roku, kiedy źle oceniających było 39,5 proc. firm. Spadł natomiast udział tych właścicieli małych firm, którzy pozytywnie odnieśli się do poprzedniego kwartału. Tylko 15,3 proc. dobrze oceniających, to po skoku z drugiego kwartału, niestety mało krzepiący wynik. Analizując wyniki ocen kondycji przedsiębiorstw, należy zaznaczyć, że sytuacja w firmach jest zbliżona – jeśli chodzi o nastroje – do początku roku, czyli wciąż small biznes w dużej mierze koncentruje się na utrzymaniu w ogóle na rynku i ciągłym odbudowywaniu strat z lat poprzednich.

WZRÓSŁ ODSETEK PROGNOZUJĄCYCH NEGATYWNIE NA TRZECI KWARTAŁ W KRAJOWEJ GOSPODARCE
Minął też najwyraźniej entuzjazm związany z EURO 2012, który wpłynął na lepsze nastroje, notowane w poprzednim kwartale. Wrócił realizm a wraz z nim pesymizm.  Aż 42,5 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się, niestety, pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju w tym kwartale. To o 10,7 pkt. proc. więcej, niż w poprzednim pomiarze. To największy odsetek pesymistów jaki zanotowano w ogóle licząc od 2011. 

Polepszenia sytuacji gospodarczej kraju spodziewa się tylko 10 proc. ankietowanych firm, co stanowi spadek o 8,7 pkt. proc. kw./kw.

TRZECI KWARTAŁ NIE BĘDZIE NALEŻAŁ DO ŁATWYCH – SILNE OBAWY MA CO PIĄTY PRZEDSIĘBIORCA
„Korekta w nastrojach” po zakończeniu EURO 2012 dotyczy również kondycji własnej firmy. Najbardziej spadły pozytywne nastroje small biznesu w odniesieniu do tego, co wydarzy się w ich własnym przedsiębiorstwie. Poprawy w trzecim kwartale w firmie spodziewa się 24,5 proc. badanych. W poprzedniej  edycji badania optymistów było aż 39,7 proc.!

Przybyło także pesymistów. Gorszej sytuacji spodziewa się 22,7 proc. przedsiębiorców. Kwartał wcześniej  pesymistów było znacznie mniej, bo 15,3 proc.  (to zmiana o 7,4 pkt. proc.).

IMPREZA SPORTOWA EURO 2012 W OCENIE MŚP

Znakomite wyniki nastojów notowane w drugim kwartale b.r. podyktowane były w dużym stopniu nadzieją, jaką prezentowali właściciele firm, zakładając, że przynajmniej część przychodów, jakie wygeneruje impreza trafi do ich firmowego budżetu. Kiedy więc fani piłki wyjechali, a firmy podsumowywały przychody za całe pierwsze półrocze, zapytaliśmy przedsiębiorców MŚP czy impreza sportowa Euro wpłynęła na ich biznes pozytywnie, negatywnie czy może nie miała żadnego wpływu?
Na tę ostatnią opcję czyli brak wpływu wskazało aż 78 proc. ankietowanych firm. Co ciekawe w dalszej kolejności więcej osób wskazało, że impreza miała wpływ raczej negatywny niż pozytywny na ich działalność. Wpływ pozytywny zanotowało tylko 9,7 proc. badanych, w tym 1,7 proc. mówi o zdecydowanych korzyściach. Wpływ negatywny tej imprezy odczuło 11,1 proc. badanych, w tym 2,8 proc. oceniło, że był to zdecydowanie zły czas dla ich działalności.

POSTRZEGANY WPŁYW IMPREZY EURO 2012 NA LEPSZY WIZERUNEK POLSKIEGO BIZNESU ZAGRANICĄ
Mistrzostwa UEFA zostały już politycznie ocenione jako logistyczny i organizacyjny sukces. Czy jednak sukces ten uda się choć częściowo przełożyć na jeszcze lepszy wizerunek polskiego biznesu zagranicą? Czy w jakikolwiek sposób wesprze to nasz eksport między innymi dzięki większemu zaufaniu do produktów z Polski? O tym, że tak będzie jest przekonana niestety mniejszość badanego sektora MŚP. Optymistami w tym zakresie jest 31,5 proc. firm. Ponad 60 proc. przedsiębiorców MŚP nie podziela tego poglądu i ocenia, że nie pomoże to w żaden sposób w naszych zmaganiach na zagranicznych rynkach.

WSKAŹNIK NASTROJÓW PRZEDSIĘBIORSTW  KERNA OBNIZYŁ SIĘ DO POZIOMU MINUS 72,9 pkt. i jest niższy o 15,66 pkt. licząc kw/kw. Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz firmy. Ten spadek w nastrojach to efekt głównie słabej oceny przyszłości kondycji własnej firmy. Ten sam obszar odpowiadał za wzrost wskaźnika w poprzednim kwartale. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru własnej firmy obniżył się aż o 30,46 pkt.(!). Obniżył się również o 17,45 pkt. wskaźnik cząstkowy dla obszaru oceny przyszłości ekonomicznej kraju.
Wskaźnik KERNA wrócił zatem do poziomu, jaki notowano na początku bieżącego roku. Wskazuje, że w obszarze nastrojów zatoczyliśmy koło. Trzeci kwartał upłynie najwyraźniej w atmosferze zmagań o utrzymanie na rynku i strachu przed utratą finansowej stabilizacji.

INDEX ZAIR OBNIŻYŁ SIĘ DO MINUS  70,7 pkt.

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na informacjach o tym czy zdecydowano o wydatkach na inwestycje czy nie. W tej edycji badania Index ZAIR wyniósł minus  70,7 pkt., co daje niewielki spadek o 1,9 pkt. kw/kw. i należy odczytywać, że inwestycje będą realizowane na poziomie zbliżonym, to tych sprzed trzech miesięcy. Nie będą to jednak duże zakupy ze strony small biznesu, ponieważ wyraźne jest zachowawcze podejście do wydatków. Mimo to, inwestować chce ogółem 51 proc. badanych. Firmy MŚP będą wydatkować na marketing i reklamę 25,5 proc. (w poprzednim kw. 21,5 proc.). Przedsiębiorcy w sezonie wakacyjnym zaplanowali również remonty hal, lokali, pomieszczeń – 18,5 proc. (poprzednio 17,2 proc.), będą też kupować maszyny i technologie – 17,5 proc.( poprzednio 17,8 proc.). Natomiast oszczędności small biznes będzie szukał głównie w obszarze zatrudnienia. Aktualnie tylko 10,3 proc. badanych firm chce rekrutować kolejnych pracowników. Kwartał wcześniej  o zatrudnianiu informowało 16 proc.

Źródło: KerallaResearch

Euro 2012 msp 2012-09-06
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Euro 2012 msp

Sprawdź także:

a 0 Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej
14.11.2025 (03:40) – informacja prasowa

Prawie 90% księgowych rozszerza obowiązkowe OC. Pierwsza polska mapa ubezpieczeń dla branży księgowej

Aż 87% księgowych w Polsce rozszerza obowiązkowe ubezpieczenie OC zawodowe ponad ustawowe minimum – wynika z …

a 0 Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP
14.11.2025 (03:39) – informacja prasowa

Santander Bank Polska z EFFIE AWARDS 2025 za kampanię MSP

Statuetka trafiła do banku za kampanię dla przedsiębiorców „Konto firmowe za 0 zł na zawsze” wspartą cyklem „O …

a 0 Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji
14.11.2025 (03:30) – informacja prasowa

Bank Pekao będzie współpracował z BGK na krajowym i zagranicznym rynku obligacji

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) podpisał z Bankiem Pekao SA umowę o współpracy przy emisjach obligacji BGK. …

a 0 „Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne
14.11.2025 (03:28) – informacja prasowa

„Świętuj po swojemu” - nowa kampania Twisto, dodatkowe zniżki na zakupy ratalne

Twisto startuje ze świąteczną kampanią „Świętuj po swojemu”, w ramach której przyznaje dodatkowe zniżki na zakupy …

a 0 Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”
14.11.2025 (03:22) – informacja prasowa

Uniqa ponownie sponsorem strategicznym biegu z misją “Biegiem Pomagam”

W Mikołajki, 6 grudnia, odbędzie się czwarta edycja „Biegiem Pomagam” – biegu pomocników Św. Mikołaja. UNIQA w …

a 0 Bankowość na fali inwestycji – nowy raport Banku Pekao analizujący rynek kredytów dla przedsiębiorstw
13.11.2025 (13:49) – informacja prasowa

Bankowość na fali inwestycji – nowy raport Banku Pekao analizujący rynek kredytów dla przedsiębiorstw

Bankowość korporacyjna w Polsce wchodzi w nową fazę dynamicznego rozwoju. Po latach ograniczonego popytu na kredyt …

PRNews.pl

Zobacz również

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców