Celem światowej kampanii jest zwrócenie uwagi opinii publicznej i światowych rządów na problem oraz rodzącą się kulturę bezkarności zabójstw dokonywanych na dziennikarzach w wielu miejscach na świecie – poczynając od Rosji poprzez Filipiny, Columbię oraz Irak. Inicjatywa World Association of Newspapers ma pomóc skończyć z bezkarnością, gdzie zabójstwa za wolność słowa przechodzą do porządku dziennego.
Do kampanii WAN zgłosiły się agencje reklamowe z całego świata (USA, Brazylia, Niemcy, Polska), takie jak BBDO, DDB, Saatchi&Saatchi, Ogilvy&Mother, Publicis, Lowe, Grey i JWT, których zadaniem było przygotowanie reklam – w tym layoutów reklamowych oraz spotów telewizyjnych skupiających uwagę na problemie bezkarnych zabójstw dziennikarzy. Ze wszystkich zgłoszonych prac zapowiedziano wybór jedynie 10 reklam, spośród których gazety i magazyny z całego świata mogą wybierać te, które zostaną opublikowane na ich łamach 3 maja 2005 – czyli w Światowym Dniu Wolności Prasy (World Press Freedom Day). Dodatkowo wybrane prace będą zaprezentowane na wystawie podczas 58 Światowego Stowarzyszenia Gazet (World Newspaper Congress) w Seulu między 29 maja, a 1 czerwca 2005r. Praca Euro RSCG Warsaw jest jedyną jak dotąd reklamą z Polski wybraną na tę okazję.
„Jest dla nas dużym zaszczytem, że przygotowana przez Euro RSCG Warsaw kreacja „Don`t shot back” znalazła uznanie Światowego Stowarzyszenia Prasy i została wybrana do kampanii przeciw bezkarności zbrodni na dziennikarzach. Przyłączając się do tej inicjatywy, Euro RSCG Warsaw oraz zespół kreatywny (Ben McAlister oraz Piotr Górecki) pod przewodnictwem Katarzyny Dragovic, poszukiwał rozwiązania, które nie będzie prezentowało wprost przelewu krwi i zwłok dziennikarzy, co dodatkowo wzbudza cierpienie ich rodzin i bliskich, ale symbolicznie wyrazi bezbronność dziennikarzy, a przez to skupi uwagę na bezkarności sprawców. Cieszymy się, że mogliśmy przyłączyć się do inicjatywy prasy i mamy szczerą nadzieję, że nasze połączone siły mogą poruszyć opinię publiczną i rządy na całym świecie” – mówi Krzysztof Jankowski, Deputy Managing Director – Euro RSCG Warsaw.
Dotychczas na stronie internetowej znalazły się jedynie 4 layouty, pozostałe natomiast będą sukcesywnie dodawane.
Organizatorem i koordynatorem konkursu jest Adforum – najbardziej prestiżowa strona internetowa o reklamie, skupiająca branżą reklamową z całego świata.
Dodatkowe informacje na temat Światowego Dnia Wolności Prasy oraz wybrane prace gotowe do pobrania dla prasy znajdują się na specjalnej stronie – http://www.worldpressfreedomday.org/ w dziale Adverts.
Zasady konkursu na stronie:
http://www.adforum.com/creative_archive/2005/WAN/about.asp
Pozostałe zgłoszone prace na stronie: