PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaFirmy objęte ubezpieczeniem kredytu zyskują kompleksową ochronę przed ryzykiem upadłości

Firmy objęte ubezpieczeniem kredytu zyskują kompleksową ochronę przed ryzykiem upadłości

Ubezpieczenia 01.12.2006 (07:59)

Finansowy wpływ ubezpieczenia kredytu

„Jednym z kluczowych wyników badania jest to, że firmy korzystające z ubezpieczenia kredytu mają lepsze relacje z innymi podmiotami gospodarczymi, co przyczynia się do ogólnej poprawy efektywności działu zarządzania kredytem” – wyjaśnia Clemens von Weichs, prezes zarządu Euler Hermes. „Wyniki finansowe ubezpieczonej firmy znacznie rosną za sprawą zwiększonej liczby stałych klientów, mniejszej liczby reklamacji i sporów z klientami, wyższych zysków ze sprzedaży, większej elastyczności wskaźnika rotacji należności w dniach i liczby terminowych płatności, niższego poziomu należności nieściągalnych i mniejszej częstotliwości nadużyć finansowych, a także za sprawą obniżenia średnich kosztów zarządzania kredytem” – wylicza prof. Nick Wilson, dyrektor CMRC. „Firmy objęte ubezpieczeniem kredytu mają ponadto dostęp do tańszych i bardziej rzetelnych informacji z raportów kredytowych i wywiadowni gospodarczych. W ten sposób mogą zaoszczędzić środki przeznaczone na zbieranie referencji kredytowych kontrahentów czy badania rynkowe”.

Z wyników przeprowadzonej ankiety wynika, że biorąc pod uwagę stosunek kosztów obsługi kredytu do wolumenu sprzedaży, oszczędności poczynione dzięki zawarciu umowy ubezpieczenia kredytu wynoszą średnio 1,38% rocznych obrotów firmy. Dla firmy z rocznym obrotem na poziomie 10 milionów euro oznaczałoby to oszczędność rzędu 138 tysięcy euro. O lepszych wynikach firm objętych ubezpieczeniem świadczą również takie wskaźniki jak: stosunek odpisanych należności nieściągalnych do sprzedaży, średnie dochody kredytowe, średnie wydatki na informacje kredytowe i poziom nadużyć finansowych. Co więcej, firmy objęte ubezpieczeniem kredytu mogą korzystać z bardziej preferencyjnych warunków przy zaciąganiu pożyczek – dla firm ubezpieczonych średnie oprocentowanie wynosi 3,5%, podczas gdy dla firm nieubezpieczonych – 3,95%.

Firmy korzystające z ubezpieczenia kredytu mają lepsze relacje z dostawcami, bankami i klientami

Chociaż firma nie musi informować swoich dostawców o tym, że ubezpiecza swoje należności, to rozwiązania i procedury wynikające z zawarcia umowy ubezpieczenia sprawiają, iż firma objęta ubezpieczeniem kredytu stanowi mniejsze ryzyko z punktu widzenia dostawcy. Badanie wykazało na przykład, że ubezpieczone firmy otrzymują korzystniejsze okresy spłaty kredytów, średnio dłuższe nawet o siedem dni. Preferencyjne warunki oferowane przez dostawców, możliwość skorzystania z kredytu kupieckiego o przedłużonym terminie płatności, rabaty udzielane przy transakcjach oraz mniejsza i stabilniejsza baza dostawców – wszystkie te czynniki przyczyniają się do operacyjnej stabilności firmy.

Firmy, które ubezpieczyły swoje należności handlowe, mają generalnie lepsze stosunki z bankami. Przejawia się to dłuższą i bardziej stabilną współpracą z bankami (ubezpieczone firmy współpracują z bankami średnio o 5 lat dłużej niż firmy nieubezpieczone). Przedsiębiorstwa te mają również łatwiejszy dostęp do finansowania krótkoterminowego i do kapitału pożyczkowego, a średnie koszty kapitału bankowego są dla nich niższe: pożyczkę bankową uzyskuje 49% firm ubezpieczających swoje należności i zaledwie 34% firm, które takiego ubezpieczenia nie posiadają. Średnie oprocentowanie uzyskiwane przez firmy ubezpieczone jest niemal o 0,5% niższe od oprocentowania oferowanego firmom nieubezpieczonym.

Badanie wykazało również, że firmy objęte ubezpieczeniem kredytu są bardziej zorientowane na klienta niż firmy nieubezpieczone: 84% firm ubezpieczonych określa zarządzanie relacjami z klientem jako ważne albo bardzo ważne (taką samą odpowiedź zaznaczyło 79% firm nieubezpieczonych). Oferowanie i zarządzanie udzielaniem kredytu kupieckiego klientom jest w tych firmach bardziej efektywne niż w firmach nieubezpieczonych. Na przykład 69% firm ubezpieczających należności udostępnia swoim klientom rachunek kredytowy (51% firm nieubezpieczonych) i częściej przyznaje limity kredytowe (odpowiednio 77% i 62%). Firmy ubezpieczone chętniej modyfikują też warunki kredytowe, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Takie postępowanie sprzyja lepszemu zarządzaniu relacjami z istniejącymi klientami (73% powtórnych zamówień w przypadku firm ubezpieczonych, 67% w firmach nieubezpieczonych) i jest ważnym czynnikiem przyciągającym krajowych i zagranicznych kontrahentów.

Opóźnienia płatnicze stanowią zagrożenie dla firm w całej Europie

Kredyt kupiecki, polegający na dostarczaniu klientowi towarów i usług z odroczonym terminem płatności, jest powszechną praktyką: 83% ankietowanych firm dokonuje na takich warunkach 81-100% transakcji sprzedaży. Kredyt kupiecki stał się naprawdę ważnym narzędziem strategicznym i konkurencyjnym: kwota kredytów udzielonych klientom przez firmę figuruje w bilansie jako majątek obrotowy (należności z tytułu dostaw i usług) i stanowi w związku z tym składnik kapitału obrotowego netto. Należności handlowe stanowią do 35% aktywów ogółem firmy.

Z drugiej strony egzekucja należności powstałych z tytułu kredytu kupieckiego może stanowić problem, zwłaszcza dla małych firm, których sytuacja jest szczególnie trudna ze względu na niewielką (w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami) bazę klientów. Kredyt kupiecki jako środek finansowania krótkoterminowego pociąga za sobą dodatkowe koszty. Firmy we wszystkich krajach borykają się z nierzetelnymi płatnikami, a jedna trzecia z nich określa te zmagania jako ustawiczny problem.

Najpowszechniejszymi metodami stosowanymi przez firmy w celu zagwarantowania płynności niezbędnej do prowadzenia działalności są: zwlekanie z regulowaniem należności u własnych dostawców, oferowanie rabatów w przypadku terminowej zapłaty oraz żądanie płatności przy odbiorze. 69% firm twierdzi również, że wstrzymałoby dostawy klientom niepłacącym w terminie. Przed podjęciem tak radykalnych kroków firmy usprawniają swoją politykę kredytową, na przykład wprowadzając pisemne warunki kredytowania, spisując umowę o warunkach płatności przed dokonaniem transakcji itp.

90% firm stosuje wewnętrzne procedury zarządzania kredytem, ale w przypadku powstania opóźnień płatniczych, z którymi firma nie potrafi sobie poradzić samodzielnie, 80% przebadanych przedsiębiorstw korzysta z usług firm windykacyjnych.

Większość upadłości korporacyjnych spowodowana jest przez nieumiejętne zarządzanie firmą (badanie przeprowadzone na firmach niemieckich na zlecenie Euler Hermes w Niemczech przez Uniwersytet w Mannheim, opublikowane 27 września 2006 r.). „W swoim pierwszym europejskim badaniu na temat polityki zarządzania kredytem CMRC udowodniło to, co my i inni eksperci przypuszczamy od dawna: spośród wszystkich sposobów zarządzania kredytem, do których uciekają się firmy stające przed problemem zaległości płatniczych, ubezpieczenie kredytu umożliwia firmom najskuteczniejszą ochronę obecnej i przyszłej płynności finansowej oraz zysku netto. Dzięki metodycznemu zarządzaniu kapitałem obrotowym, firmy korzystające z ubezpieczenia kredytu mają mniej funduszy zamrożonych w towarach i należnościach handlowych. Oznacza to nie tylko oszczędności, ale również mniejsze ryzyko niewypłacalności spowodowanej sprzedażą przekraczającą możliwości finansowe firmy i nieumiejętnym zarządzaniem środkami pieniężnymi” – podsumowuje von Weichs.

euler Hermes 2006-12-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: euler Hermes

Sprawdź także:

a 0 Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”
09.11.2025 (11:00) – informacja prasowa

Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”

Nie pozwól na hejt między wersami – to hasło najnowszej kampanii, w której Fundacja UNIQA zachęca do bycia uważnym …

a 0 zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA
07.11.2025 (15:09) – informacja prasowa

zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA

zondacrypto ogłosiło, że BB Trade Florida Inc., spółka z rodziny zondacrypto, uzyskała licencję Florida Office of …

a 0 Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
07.11.2025 (15:07) – informacja prasowa

Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku

Mastercard uruchamia centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku. Nowozatrudnieni pracownicy będą wspierać …

a 0 Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
07.11.2025 (15:02) – informacja prasowa

Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej

Bank BPS rozpoczął nową kampanię reklamową pod hasłem „Otwarci na ludzi” z udziałem dyrektorów i kierowników swoich …

a 0 PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm
07.11.2025 (15:00) – informacja prasowa

PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że największym zaufaniem klientów branży leasingowej cieszy się PKO Leasing – …

a 0 Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych
07.11.2025 (14:57) – informacja prasowa

Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych

Firma nieodpłatnie użyczyła 10 samochodów wybranym jednostkom OSP. Akcja ma szerszy kontekst – obejmuje też …

PRNews.pl

Zobacz również

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców