PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeFortis Bank chce walczyć jakością bankowości elektronicznej. I przelewami po 1,5 zł przez internet…

Fortis Bank chce walczyć jakością bankowości elektronicznej. I przelewami po 1,5 zł przez internet…

Informacje Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 20.03.2007 (06:32)
Bankowość internetowa

O tym, że strategia niskich cen nie zapewni w długim terminie sukcesu, napisano już wiele. Rynek się konsoliduje, a konkurencja wymusza obniżkę marży i cen. Niektórzy gracze działają wręcz na granicy opłacalności. Cierpi na tym jakość usług – bo tutaj nie da się oszukać. Jeśli będzie się oszczędzało na pracownikach, to prędzej czy później, klient to poczuje.Teoretycznie trochę inaczej powinno to być w kanałach samoobsługowych. Tutaj przecież stykamy się ze standaryzacją usług na masową skalę. Praktycznie trudno mówić o dostrzegalnej różnicy. Bankomat wypłaca pieniądze tak samo – nieważne, czy to maszyna Euronetu, czy PKO BP czy Pekao SA. A jednak są banki, które właśnie chcą odróżnić się od konkurencji, stawiając na jakość obsługi w internecie.

Takim bankiem jest na przykład Fortis Bank. Instytucja od dawna stawia na jakość obsługi i trzeba przyznać, że to jej wychodzi. Być może wynika to z niezbyt dużej liczby klientów, może z tego, że specjalizują się w obsłudze klientów biznesowych, a tam wiadomo, że potrzeba lepszego przygotowania. Faktem jest, że w naszym wewnętrznym rankingu ten bank się pozytywnie wyróżnia.

Po kupnie Dominet Banku strategia dodatkowo się wykrystalizowała. Fortis zlikwidował e-Pakiet i Pakiet Srebrny, w ofercie pozostał jedynie pakiet Złoty i Platynowy, a cała obsługa klasycznego detalu przejdzie do kupionej instytucji. Oznacza to jasny podział klientów. Fortis skoncentrował się na najbogatszych klientach – bankowości personalnej i prywatnej. Wydaje się, że to dobry ruch. Bank mocno ruszył z promocją, zatrudnia specjalistów z innych instytucji. Efekty widać na każdym kroku. Ostatnie zmiany pozwoliły mu się jeszcze lepiej wypozycjonować jako specjalistę od wysokiej jakości obsługi. Naturalne zatem było, że nowy system bankowości internetowej jest kontynuacją i przedłużeniem tej filozofii.

Uruchomienie nowego systemu bankowości internetowej odbywa się z wielką pompą. Duże zaproszenia do mediów wysłane w specjalnej tubie, ekskluzywne miejsce oficjalnego startu – tuż obok nowej placówki kredytowej. Przez chwilę myśleliśmy, że reklamy połączonych firm informatycznych, to też Fortis 😉 Trzeba przyznać, że bardzo mylący wygląd.

Czy obecna odsłona Pl@nety to rewolucja w jakości obsługi przez internet? Raczej nie odważylibyśmy się tego napisać. Jednak nawet jeśli to nie rewolucja, to jest to jeden z lepszych systemów, na których pracowaliśmy. To połączenie intuicji z najlepszymi wzorcami i rozwiązaniami obowiązującymi w branży. Chociaż i tak raczej wolimy system MultiBanku i Banku BPH. Pewnie za sprawą usług dodanych, których brakuje w Pl@necie.

Pełną recenzję systemu postaramy się napisać w najbliższym czasie. Poza tym, co widać w wersji demonstracyjnej, trzeba podkreślić, że jakość dostarczanej informacji z systemu jest imponujący – alarmy, powiadomienia, wyciągi, historia. Dopracowane do ostatniego szczegółu. Tutaj wielkie brawa!!!

Są jednak i wady – wynikające raczej z ograniczeń systemu centralnego. Niebyt dobrze obsługuje się – oczywiście w porównaniu z konkurencją, karty debetowe. Nie jesteśmy pewni, czy czasem za to jeszcze Euronet tam nie odpowiada… Karta przychodzi pocztą, a PIN dopiero po jej aktywacji. Ta ostatnia usługa nie odbywa się niestety przez internet – chociaż jest już taka opcja w systemie transakcyjnym. Kartą można co prawda w międzyczasie płacić w sklepach, ale tylko tych, gdzie nie żądają od nas PINu. A takich przecież coraz mniej. Jak na bank, który chce zachwycić jakością usług – duży minus. Podobnie jak z raportowaniem, czy raczej brakiem tej usługi w przypadku tej karty. Zapewne przez systemowe ograniczenia, klient nie może otrzymać raportów o operacjach dokonywanych kartą. Przychodzą tylko informacje o obciążeniu rachunku – ale tutaj wiadomo – odbywa się to po nawet kilku dniach od momentu transakcji (aczkolwiek zmiana dostępnych środków widoczna jest od razu – z tego względu, być może czegoś nie pozaznaczaliśmy w ustawieniach?). Jak dla nas duża wada. Kolejnym, dość ważnym z psychologicznego punktu widzenia ograniczeniem jest fakt, że jeden SMS służy do autoryzacji wielu operacji dokonywanych w czasie tej samej sesji. Czyżby oszczędności? No właśnie. I na koniec kilka gorzkich słów – ceny.

Wszystko wskazuje, że Fortis uznał, że za jakość trzeba płacić. I słusznie. Ale nawet wtedy, kiedy klient się sam obsługuje? Szczerze powiedziawszy bank będzie musiał duuużo wartości dodanej dostarczyć, żeby klient chciał się obsługiwać poprzez ten system. Nowa Pl@neta jest po prostu droga! Okazuje się bowiem, że wraz z oficjalnym startem nowej wersji systemu, bank wprowadził zmiany w taryfie opłat i prowizji. Co się okazuje? To, ze najtańszy, złoty rachunek kosztuje 15 zł + 1 zł za kartę można przeżyć. To powiedzmy normalna cena za taką usługę – w końcu to bankowość osobista. Ale już brak jakichkolwiek bezpłatnych bankomatów, to już potężna wada, porównując do Komfortu ING BSK. Tak, tak. W Fortis Banku, jeśli nie jest się posiadaczem złotej karty kredytowej, za każdą wypłatę z bankomatu trzeba zapłacić… 3,90 zł. Za granicą jest jeszcze drożej – 3%, min. 7 zł. To bardzo dużo – zwłaszcza, że Gold kosztuje normalnie – 250 zł. A znowu jakichś wielkich profitów klientowi nie przynosi. Akurat ta opłata nie jest nowa, aczkolwiek rzutuje na samą końcową ocenę. Znacznie gorzej jest jednak z przelewami. Tutaj naszym zdaniem nastąpiło hmmm… przegięcie. To będzie bardzo ładne słowo, oddające to, co zobaczyliśmy w TOiP i sprawdziliśmy na infolinii. W pełni rozumiemy, że Złoty Pakiet nie jest dla każdego. Że bank chce być elitarny, ekskluzywny, etc. Ale żeby brać od klienta za przelew internetowy 1,5 zł (najwięcej w Polsce?!?), to naszym zdaniem gruba przesada. Być może są klienci, dla których nie są to duże pieniądze, ale jednak na rynku można znaleźć znacznie tańsze, a podobnie zaawansowane technicznie rozwiązania. Jednak w takim przypadku do banku przyciąga ich coś innego – na przykład kredyt mieszkaniowy, doskonała obsługa w placówce, oferta inwestycyjna, a nie jakość systemu internetowego.

Oczywiście – zapewne w tym przypadku możemy się mylić i bogaci klienci Fortis Banku spokojnie zaakceptują takie opłaty. Jednak marka banku wciąż, naszym zdaniem, nie ma odpowiedniego prestiżu, który sankcjonowałby takie opłaty – zwłaszcza w przypadku bankowości osobistej. Mamy świadomość, że w niektórych krajach istnieje przekonanie, że nie ma powodów na tym etapie rozwoju rynku, żeby nie pobierać od klientów opłat za korzystanie z dostępu do konta przez internet. Z drugiej jednak strony, benchamarkując najbliższą i trochę dalszą konkurencję, opłaty są wygórowane. Ciekawe, czy klient wybierając kredyt mieszkaniowy Fortis Banku ma świadomość, że cena rachunku nie jest już taka atrakcyjna. Zresztą jakość obsługi, to również inna oferta grupy. A w przypadku sprzedaży funduszy inwestycyjnych przez internet Fortis, a raczej działająca w jego imieniu spółka – podwykonawca (PROSERVICE czyli Skarbiec AM), osiągnął wyjątkowo niski poziom (o czym napiszemy po tym, kiedy uda nam się uzyskać dostęp internetowy do tych funduszy. Może za kolejny miesiąc będziemy już po tym bardzo ciekawym doświadczeniu).

Podsumowując. Za Pl@netę (pomijając te, miejmy nadzieję wkrótce poprawione niedogodności) możemy Fortisowi wystawić bardzo wysoką ocenę. Miejmy nadzieję, że nie spocznie na laurach i będzie dalej rozbudowywał funkcjonalność systemu. Natomiast za wysokość opłat, za jak na razie zwykły personal banking, przyznajemy 2-ję. Jakość, jakością – ale przy takich cenach, to po prostu za tę obsługę się przepłaca. Jak dla nas zaskakująca decyzja banku.

bankowość internetowa fortis 2007-03-20
Michał Macierzyński
Tagi: bankowość internetowa fortis

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców