Michał Macierzyński, PR News: Jak ocenia Pani ubiegły rok z punktu widzenia Pani firmy?
Małgorzata Zbierada, Prezes Zarządu firmy Expander Sp. z o.o.: Dla Expandera to był rok sukcesów. Mimo coraz bardziej intensywnej konkurencji w tej młodej branży umocniliśmy się na pozycji lidera. Expander, ze swoją siecią 20 placówek, obsłużył ponad 7 proc. polskiego rynku kredytów hipotecznych! „Pożyczyliśmy” blisko ponad 1,5 mld zł wobec 860 mln zł w roku 2004. Dynamicznie rozwija się sprzedaż produktów inwestycyjnych – nasi klienci zainwestowali za naszym pośrednictwem ok. 50 mln zł. W tym segmencie działalności obserwujemy największą dynamikę wzrostu. Docenił to jeden z naszych kluczowych partnerów Aegon Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie przyznając nam nagrodę najlepszej firmy 2005 roku. Dzięki sukcesom sprzedażowym i rozsądnej polityce kosztowej w ubiegłym roku udało nam się osiągnąć zysk. W roku 2005 rozpoczęliśmy budowę sieci oddziałów partnerskich w miastach średniej wielkości. Oddziały te działają one na zasadach franchisingu – prowadzą je przedsiębiorcy, którym udostępniamy nasze know-how i markę. Tych placówek działa już 9 i z każdym miesiącem ruszają kolejne. Jednocześnie, na drugim biegunie, rozwija się linia biznesowa Expander Prestige przeznaczona dla zamożnych i wymagających klientów. W ostatnich tygodniach otworzyliśmy oddział Expander Prestige w budynku Metropolitan przy Pl. Piłsudskiego w Warszawie. Mamy też sukcesy medialno-wizerunkowe – w grudniu 2005 roku otrzymaliśmy główną nagrodę w konkursie Portfel Roku organizowanym przez BusinessWeek Polska. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika ponadto, że Expander jest zdecydowanie najbardziej rozpoznawalną marką wśród wszystkich firm zajmujących się doradztwem finansowym.
MM: A jaki będzie ten rok?
MZ: W tym roku nadal chcemy zwiększać sprzedaż kredytów hipotecznych, które stanowią trzon naszego biznesu. Jeszcze niedawno szacowaliśmy, że cały ten rynek wzrośnie o ok. 30 proc. ale w obliczu coraz bardziej realnych ograniczeń w dostępności kredytów walutowych taka dynamika może być trudna do osiągnięcia. Tak czy inaczej, tak jak w latach ubiegłych, nasza sprzedaż będzie rosnąć szybciej niż rynek – kredytobiorcy nie mają czasu ani wiedzy, by samodzielnie porównywać oferty i doceniają pomoc jaką zapewnia im Expander. Naszym priorytetem będzie jednak doradztwo w zakresie inwestowania oszczędności i sprzedaż produktów inwestycyjnych. Już w tej chwili Expander jest silnie kojarzony także z tą sferą finansów osobistych. Chcemy to jeszcze wzmocnić. Temu mają służyć np. akcje marketingowe jak uruchomiony z końcem stycznia br. konkurs „Fundusze Expandera”. Planujemy szybką rozbudowę naszej sieci oddziałów partnerskich – w tym roku ich liczba powinna sięgnąć 25. Otworzymy też kilka własnych oddziałów. Bardzo ważnym zadaniem na ten rok jest dbałość o wysoką jakość obsługi i poziom wiedzy merytorycznej naszych doradców finansowych. W tej chwili 30 spośród 120 doradców posiada certyfikat doradcy finansowego wydany przez Europejską Akademią Planowania Finansowego (filia niemieckiej organizacji certyfikującej). Ta liczba będzie rosła. Chcemy pokazać, że na rynku jest wielu doradców ale doradcy Expandera mają najwyższe kwalifikacje i największe doświadczenie.