Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na zakup licencji franczyzowej. W maju 2009 roku na rynku polskim funkcjonowało 300 systemów franczyzowych i 100 systemów agencyjnych, przy ok. 30 tys. franczyzobiorców i agentów. Stanowi to niecały 1% wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych.
Poniższe badanie zostało przeprowadzone przez Akademie Rozwoju Systemów Sieciowych. Dane zebrano za pomocą wywiadów telefonicznych i osobistych. Wzięło w nim udział łącznie 120 operatorów systemów sieciowych: franczyzowych, dystrybucyjnych i agencyjnych. Sieci podzielono pod względem etapu rozwoju, mierzonego ilością placówek, na: rozwijające się, będące w etapie przejściowym oraz dojrzałe. Za sieci rozwijające się uznano te, które posiadają 1-10 placówek. W tej grupie wyróżniono także podgrupy: posiadające biorców, nieposiadające biorców, ale posiadające gotową ofertę franczyzową oraz te będące w trakcie przygotowywania oferty franczyzowej.
Na tym etapie rozwoju są w Polsce 53 sieci. Na etapie przejściowym (11- 40 placówek) – 33 sieci. Z kolei za sieci dojrzałe (41 i więcej placówek) w Polsce uznać należy 34 sieci. Średnio firmy zaczynają rozwijać się jako system sieciowy (franczyzowy, dystrybucyjny, agencyjny) po 5,4 roku. Najczęściej jednak przystępują do rozwoju sieci w momencie powstania. Średnie zatrudnienie w punkcie prowadzonym przez partnera to 6 osób. Z badania wynika, że zazwyczaj operator rozwija tylko jedną sieć (82,5%)
Źródło: www.FranczyzawPolsce.pl