PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościIle Polacy wydadzą na Wielkanoc?

Ile Polacy wydadzą na Wielkanoc?

Wiadomości 26.03.2013 (10:48)

Kalendarzowa wiosna zawitała na dobre, a Wielkanoc już tuż, tużRozpoczął się również szał przedświątecznych zakupów i przygotowań do Wielkanocy. Serwis Ceneo.pl przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników, których zapytano o planowane wydatki z okazji Świąt Wielkanocnych oraz tradycję kupowania prezentów na zajączka. Zdecydowana większość Polaków, aż 89%, planuje spędzić Wielkanoc w tym roku w gronie rodziny i najbliższych – tak wynika z badania.

Spotkanie z rodziną – istota Wielkanocy

Jedne z najbardziej rodzinnych świąt – tak też często nazywa się Wielkanoc. Polacy zapytani, czym jest dla nich Wielkanoc i jak ją spędzają, odpowiadali najczęściej, że jest przede wszystkim możliwością spotkania z rodziną (89% głosów). Potwierdza to przypuszczenie, że w kwestii świętowania Wielkanocy Polacy mocną obstają przy tradycji. Plany wyjazdu turystycznego podczas Świąt Wielkanocnych deklaruje zaledwie 6% ankietowanych. Jeśli już decydują się na wyjazd coraz częściej jest to pobyt nie tylko poza domem, ale nawet za granicą. Dla nieco ponad 8% respondentów Wielkanoc to przede wszystkim okazja do odpoczynku.

Wydatki na Wielkanoc – podobne jak przed rokiem

Wielkanoc, to po Bożym Narodzeniu ulubione święto Polaków, a także okres hucznego świętowania za stołem. Koszty zorganizowania Wielkanocy wiążą się głównie z zakupami żywnościowymi, dekoracjami domów i mieszkań czy też kupnem prezentów na tzw. zajączka. Na przygotowania Świąt Wielkanocnych niemal 36% ankietowanych szacuje wydać w przedziale od 100 do 300 zł. Kolejna prawie respondentów planuje na ten cel przeznaczyć nie więcej niż 500 zł. W grupie ankietowanych znaleźli się i tacy, którzy nie planują oszczędzać na Wielkanocy i przeznaczyć na jej przygotowanie więcej niż 700 zł (8,2%). Co interesujące, z drugiej strony aż dla prawie 10% pytanych, Wielkanoc nie jest związana z żadnymi wydatkami, głównej mierze dlatego, że są zapraszani na Święta do swoich rodzin.

Prawie co drugi badany (53%) przeznaczy na organizację świąt taką samą kwotę, co w zeszłym roku, a co czwarty respondent szacuje, że tegoroczne koszty związane z Wielkanocą będą niższe niż przed rokiem. Badanie Ceneo.pl pokazuje, że wielkanocne wydatki Polaków są dość stabilne. Wartym zauważenia jest fakt, że również jedna czwarta ankietowanych wskazała wyższą kwotę w porównaniu do Wielkanocy 2012 roku. Zatem są wśród nas i tacy, którzy nie będą starali się oszczędzać na wielkanocnych zakupach i pomimo kryzysu pozwolą sobie na nieco huczniejsze świętowanie.

– Wielkanoc to święta, które podobnie jak w trakcie Bożego Narodzenia związane są z konsumpcją i sporą ilością czasu spędzoną przy stole z najbliższymi. Chociaż może się wydawać, że wielkanocne prezenty nie ekscytują Polaków tak bardzo, również i to się Święto staje się z roku na rok coraz bardziej komercyjne, a w związku z tym rosną wydatki z nimi związane – mówi Agnieszka Pająk z Ceneo.pl. – W porównaniu z planowanymi wydatkami na przygotowania Świąt Bożego Narodzenia, można stwierdzić, że planowane wydatki na Wielkanoc są prawie o połowę niższe. W grudniowym badaniu aż 32% badanych deklarowało wtedy wydatki na Święta na poziomie od 500 do 1000 zł, podczas gdy na Wielkanoc znaczna część planuje nie przekroczyć kwoty 500 zł – dodaje A. Pająk.

Prezenty na zajączka – nadal mało popularne

Wielkanoc staje się powoli podobnie jak Boże Narodzenie dodatkową okazją do obdarowania siebie prezentami. Tradycja zajączka wielkanocnego przywędrowała do Polski prawdopodobnie z Niemiec, a sam zajączek jest jednym ze świeckich symboli tych świąt. W Niemczech na przykład przez cały wielkanocny poranek domownicy szukają czekoladowych zajączków w swoich ogrodach. Jak pokazują badania Ceneo.pl połowa ankietowanych nie obchodzi w ogóle tradycji dawania prezentów z okazji Świąt Wielkanocy. Można przypuszczać jednak, że zwyczaj obdarowywania prezentami od zajączka staje się coraz popularniejszy, co można chociażby zaobserwować w 30% pozytywnych odpowiedzi wśród ankietowanych. Do tego prawie 20% badanych zadeklarowała, że zdarza im się uczestniczyć w tym zwyczaju.

Sumę w przedziale od 50 do 100 zł na wielkanocne podarki zadeklarowało blisko 30% ankietowanych. Prawie drugie tyle (25% ankietowanych) chciałoby zamknąć się w wydatku od 100 do 200 zł. Jedna czwarta badanych wskazała również na podarunki, których cena nie przekroczy 50 zł. Porównując te dane z planowanymi wydatkami na prezenty bożonarodzeniowe (badanie Ceneo.pl z grudnia 2012 roku) można zauważyć, jedna czwarta Polaków planowała przeznaczyć na ten cel powyżej 350 zł (25%).

Jeśli spojrzymy na przykładowe prezenty kupowane z okazji Wielkanocy można stwierdzić, że głównej mierze są to upominki przeznaczone dla dzieci. Wśród tych, którzy kultywują tradycję obdarowywania prezentami z okazji Wielkanocy, dominują zwolennicy dawania słodyczy (31%), zabawek (22%) i kosmetyków (16%). W sklepach dostępne są na przykład całe zestawy słodyczy w formie czekoladowych królików, jajek czy kurczaków.

Wśród wielu odpowiedzi dość często respondenci zaznaczali również samą gotówkę lub inne drobiazgi jak chociażby książki (12,35%) czy płyty CD (5%). Stąd też mniejsze kwoty przeznaczane na prezenty wielkanocne od tych bożonarodzeniowych. – Dość łatwo zauważyć, że zwyczaj dawania prezentów na zajączka nie przyjął się jeszcze tak mocno w Polce jak chociażby dawanie prezentów z okazji Gwiazdki. Wręczane prezenty są znacznie skromniejsze i mają raczej znaczenie symboliczne. Na przykład wszelkie słodycze w limitowanej wersji wielkanocnej podkreślają radosny charakter świąt – podkreśla A. Pająk z Ceneo.pl.

Wielkanoc to jedno z dwóch świąt chętnie celebrowanych przez Polaków w gronie rodziny, ale także okres wzmożonych wydatków i dodatkowych obciążeń dla budżetów domowych. Warto pamiętać, że czas wielkanocnych przygotowań może być dobrą okazją do dokonywanie wielkanocnych zakupów przez Internet.

Dane w raporcie pochodzą z badania przeprowadzonego w marcu 2013 roku na grupie 3317 respondentów metodą badania ankietowego. Dominująca większość pytanych (mężczyzn i kobiet) była w wieku 25 – 50 lat (64%), z czego największa grupa była mieszkańcami miast do 50 tys. mieszkańców i ponad 500 tys. mieszkańców.

Ceneo

2013-03-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców