PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkInternauci nie odpuszczają Handlowemu w sprawie afery minionkowej. Śmieszne, choć sprawa ma drugie dno

Internauci nie odpuszczają Handlowemu w sprawie afery minionkowej. Śmieszne, choć sprawa ma drugie dno

Hydepark Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 26.11.2015 (09:47)

Od dwóch dni internauci piętnują zachowanie jednego z pracowników Citi Handlowego, który wywołał tzw. aferę minionkową. Poszło o to, że bankowiec podczas jednej z imprez masowych dał dziecku pluszaka Minionka do zabawy, a gdy rodzice nie zgodzili się złożyć wniosku o kartę, odebrał zabawkę. Sprawa na pierwszy rzut oka może wydawać się błaha, ale obnaża kilka problemów, z którymi boryka się współczesny sektor bankowy.

O sprawie napisał dwa dni temu portal trójmiasto.pl. W ostatnia sobotę na Ergo Arenie odbywała duża impreza masowa, która zgromadziła tysiące osób – w tym rodziców z dziećmi. Znajdowało się tam też stoisko Citi Handlowego, na którym sprzedawano karty kredytowe. Z relacji jednego z czytelników portalu wynika, że pracownik banku podał na zachętę napotkanemu dziecku pluszaka przedstawiającego postać z popularnej bajki – Minionka. Rodzicom powiedział natomiast, że mogą zachować zabawkę jeśli złożą wniosek o kartę kredytową. Rodzice wniosku nie złożyli, więc pracownik odebrał maluchowi pluszaka.

designsstock, YAY Foto

Nikt nie spodziewał się raczej, że sprawa znajdzie swój finał w internecie. Artykuł trafił między innymi na stronę główną serwisu wykop.pl i migiem rozszedł się po serwisach społecznościowych. Internauci nie zostawili na pracowniku suchej nitki. Początkowo bank ignorował szum (w tym moje zaczepki na Twitterze), ale ostatecznie wydał oświadczenie w sprawie afery minionkowej.

Niestety niewiele to pomogło. Rodzice nie zgłosili się po maskotkę i szczerze bym się zdziwił, gdyby to zrobili. Zapewne po takiej akcji musieli długo uspokajać malucha, więc swoje zdanie o Handlowym już sobie wyrobili. Oczywiście internauci nie odpuszczają i pod każdym nowym postem Handlowego zamieszczanym na Facebooku przypominają o nieszczęsnym Minionku.

Cała sytuacja opiera się co prawda na relacji jednego z anonimowych czytelników, ale podobne kuszenie sprawdzał na własnej skórze nasz były redakcyjny kolega Tomek Jaroszek, prowadzący obecnie serwis Doradca.tv:

Sprawa z Minionkiem na pierwszy rzut oka wydaje się oczywiście błaha, ale niestety ma swoje drugie, całkiem poważne dno. Splata się tu wiele wątków, na które warto zwrócić uwagę.

Przede wszystkim pracownicy sektora bankowego – jakby nie patrzeć reprezentujący instytucję zaufania publicznego – powinni zachować szczególną ostrożność. Dziś każdy ma przy sobie telefon, który pozwala robić zdjęcia i nagrywać rozmowy. Takie materiały mogą później zostać wykorzystane na przykład jako materiał dowodowy.  Trudno się też przed nimi bronić, bo niekorzystne informacje rozchodzą się po mediach lotem błyskawicy. Nigdy nie wiadomo kiedy nieetyczne czy niegrzeczne zachowanie trafi na podatny grunt. Warto zwrócić uwagę, że artykuł został napisany na podstawie relacji jednej, anonimowej osoby i opublikowany w lokalnym portalu. Mimo tego wywołał burzę i mały kryzys wizerunkowy. Najprawdopodobniej sprawa Minionka jeszcze przez jakiś czas będzie ciągnęła się za bankiem.

Warto też spojrzeć z drugiej strony barykady – oczami pracownika. Winę za zaistniałą sytuację na pewno częściowo można zrzucić na wyśrubowane targety sprzedażowe. Prawdopodobnie gdyby wręczył Minionka, a nie zebrał wniosku za kartę, musiałby osobiście tłumaczyć się zaistniałej sytuacji. W banku na pewno powiedzieli mu dosadnie: „Jeden Minionek = jedna karta kredytowa. Nie jesteśmy instytucją charytatywną”. Pokazuje to też, że klasyczne metody sprzedaży przestają już wystarczać. Klienta trzeba złowić na haczyk za pomocą przynęty. Parametry produkty to sprawa drugorzędna. Banki dokładają więc do kart wszelkiej maści gadżety. Jednym z banków prowadzących najbardziej agresywną sprzedaż jest właśnie Citi, który oprócz Minionków rozdaje komórki, tablety a nawet telewizory.

Pojawia się tu jeszcze jedna, bardziej wątpliwa etycznie kwestia. Banki stosują chwyty poniżej pasa wciągając do gry nie samego klienta, a jego bliskich. W opisanym powyżej przypadku sprawa wydaje się szczególnie bulwersująca, bo gadżetami marketingowymi są maskotki z popularnego filmu dla dzieci. Trudno zakładać, że to tylko przypadek i tłumaczyć, że dorośli też lubią  Minionki. Ale wbrew pozorom Citi Handlowy nie jest jedynym bankiem, który atakuje dzieci swoim przekazem marketingowym. Mój 8-letni syn doskonale już wie, który bank jest „ikoną mobilności”, a który reprezentuje „wyższą kulturę bankowości”. Bynajmniej nie dlatego, że rozmawiam z nim na takie tematy. Reklamy banków emitowane są już od wczesnych godzin porannych na kanałach z kreskówkami – między reklamami klocków Lego i pistoletów Nerf. 

PS. I jak ich nie lubić? 😉

2015-11-26
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką
16.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką

Magdalena Różczka przedłużyła na kolejne dwa lata współpracę z VeloBankiem. W rozmowie aktorka opowiedziała o …

a 0 ING sponsorem filmu „Lalka”
16.12.2025 (05:35) – informacja prasowa

ING sponsorem filmu „Lalka”

ING Bank Śląski będzie Sponsorem Strategicznym najnowszej ekranizacji powieści Bolesława Prusa …

a 0 Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4
16.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4

Rada Nadzorcza LINK4 SA w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego podjęła 5 grudnia 2025 r. uchwałę w …

a Kariera w finansach 0 Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku
16.12.2025 (05:33) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. zdecydowała powołać do zarządu spółki dwóch nowych członków - Renatę Stawiczny …

a 0 Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości
16.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości

Od momentu wprowadzenia na rynek, kwalifikowany e-podpis mSzafir był dostępny online, dzięki weryfikacji tożsamości …

a 0 „Frozen Frontier Tycoon” to nowa mapa PKO Banku Polskiego stworzona w Fortnite
16.12.2025 (05:29) – informacja prasowa

„Frozen Frontier Tycoon” to nowa mapa PKO Banku Polskiego stworzona w Fortnite

„Frozen Frontier Tycoon” to trzecia odsłona edukacyjnej gry PKO Banku Polskiego stworzona w Fortnite. Gra ma …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025…

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców