Osoby, które wybierają otwarty fundusz emerytalny za pośrednictwem Internetu kierują się racjonalnymi przesłankami – stopą zwrotu oraz wielkością aktywów funduszu. Taki wniosek można wyciągnąć na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Prego SA, właściciela serwisu www.pregofinance.pl. Użytkownicy serwisu mają możliwość porównania wszystkich funduszy emerytalnych oraz zapisania się do wybranego funduszu online.
Najważniejszym kryterium wyboru funduszu przez Internautów są wyniki inwestycyjne osiągane przez OFE, dotyczy to w szczególności wyników w długim okresie. Okazuje się, że prawie 80% Internautów wybrało fundusze, które osiągnęły stopę zwrotu wyższą od średniej.
Najchętniej wybierany przez Internautów fundusz emerytalny to ING OFE, który łączy bardzo dobre wyniki inwestycyjne (druga pozycja pod względem stopy zwrotu od początku działalności) z dużą wartością aktywów, pozwalającą mu pobierać niższe opłaty za zarządzanie aktywami. Fundusz ten wybrało 25,1% klientów Prego Finance.
Na drugim miejscu uplasował się Generali z wynikiem 19,2%. Generali OFE systematycznie poprawia wyniki inwestycyjne, odznacza się też dużą stabilnością osiąganych wyników. Trzecią pozycję zajął PZU OFE (17%). Na czwartym miejscu uplasował się AVIVA OFE(15,4%) – fundusz o największych aktywach, aczkolwiek gorzej radzący sobie pod względem wyników inwestycyjnych (dziewiąta pozycja pod względem stopy zwrotu od początku działalności).
14,6% osób wybrało OFE Polsat, czyli fundusz o najmniejszych aktywach, ale pokazujący od dłuższego czasu najlepsze wyniki inwestycyjne. Jednocześnie jest to fundusz, który nie prowadzi agresywnej kampanii reklamowej. To dowód na to, że OFE mogą skutecznie konkurować o klientów wynikami, a nie tylko wielkością sieci sprzedaży czy liczbą akwizytorów – mówi Anna Wróblewska, prezes zarządu Prego SA
Klienci Prego Finance to najczęściej osoby młode i bardzo młode (53,5% klientów znajduje się w wieku 20-25 lat, a 21,5% ma poniżej 20 lat), mieszkające w miejscowościach liczących mniej niż 50 tys. mieszkańców (59,8%). Analiza demograficzna klientów sugeruje, że przez Internet do OFE przystępują głównie ludzie mieszkający poza wielkimi aglomeracjami, gdzie nasycenie placówkami instytucji finansowych jest niższe. „Ponad 40% klientów, to osoby mieszkające w większych miastach, które nie mają czasu na bezpośrednią wizytę w oddziale banku czy na spotkanie z akwizytorem, a jednocześnie chcą mieć w wygodny i zrozumiały sposób podane kryteria wyboru OFE” – wyjaśnia Anna Wróblewska.
Źródło: Prego Finance