PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćJak dorasta PR w Polsce?

Jak dorasta PR w Polsce?

Nasz gość 01.10.2009 (08:34) artykuł nadesłany

PR w Polsce zdaje się być wciąż młodym rynkiem, wymagającym ciągłego rozwoju. Swoistym poligonem okazał się w ostatnim czasie PR instytucji finansowych. O to jak rozwija się i jaka jest przyszłość polskiego PR zapytaliśmy Dariusza Marszałka, Specjalistę do spraw PR z Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, wcześniej Szefa Zespołu PR i Relacji Inwestorskich dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Co podczas pracy dla Giełdy Papierów Wartościowych okazało się  dla Pana najciekawszym i jednocześnie wymagającym wyzwaniem?  

Dariusz Marszałek: Praca na giełdzie sama z siebie jest wyzwaniem. To bardzo specyficzna firma, której nie można się „nauczyć’ nigdzie indziej, bo póki co mamy tylko jedną giełdę papierów wartościowych w Polsce. Giełda działa także na wielu płaszczyznach – spółki, inwestorzy, firmy z rynku finansowego – dla każdej z nich istotne są inne aspekty działania giełdy i rynku, ale praca w obszarze PR dla nich wszystkich uczy dużej odpowiedzialności za słowo.

Jak polski PR zmienia się na przestrzeni lat?  

D.M.: Polski PR dojrzewa wraz z całą naszą gospodarką, która wciąż jest młoda. Odnoszę wrażenie, że środowisko PR dojrzewa trochę  szybciej, jednak nie zawsze jest właściwie rozumiane przez kadrę  zarządzającą. Na przestrzeni ostatnich lat PR-owcy w końcu sami zadbali o swój PR i temat naszej pracy jest obecny w świadomości szerszego grona odbiorców. Niedobrze, że często – zwłaszcza politycy – nadużywają naszej profesji dyskredytując swoich przeciwników, zarzucając im „działania PR”. Polskie społeczeństwo jest żywo zainteresowane sceną polityczną i bardzo źle, że wiedzę na temat PR czerpie właśnie z takich wypowiedzi.  

Co Pana zdaniem powinno ulec zmianie, czego brak, lub co należałoby rozwinąć w PR w Polsce?  

D.M.: Ciągle musimy pracować nad budowaniem wizerunku i pozycji naszej branży. PR musi stać się nieodzownym elementem prowadzenia wszelkiego rodzaju aktywności – gospodarczej, społecznej itp. Nie mniej ważna jest edukacja samego środowiska i budowanie wspólnoty.  

Czy kryzys miał wpływ na polski PR? Czy był on dla niego szansą rozwoju?  

D.M.: Nie podchodzę do kryzysu jako do wielkiego nieszczęścia. Historia uczy nas, że turbulencje w gospodarce są rzeczą naturalną; mają też swoją wartość dodaną – zazwyczaj powodują bardziej rewolucyjne zmiany w otoczeniu i swego rodzaju skok rozwojowy. Myślę, że to się sprawdzi również na rynku PR. Obserwując rynek finansowy odnoszę wrażenie, że obecnie przekaz skupia się bardziej na budowaniu wiarygodności, zaufania, działaniach edukacyjnych, niż skupia na PR produktów czy usług i celach sprzedażowych.  

Czym rożni się praca dla Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych od pracy dla Giełdy Papierów Wartościowych? Co stanowi dla Pana nowe ciekawe wyzwania?  

D.M.: Giełda jest silnie obecna nie tylko w świadomości rynku finansowego, ale także społeczeństwa. Łatwiej było przyciągnąć uwagę mediów, rynku finansowego, czy inwestorów, niż w takiej instytucji jak KDPW. Z drugiej strony praca dla giełdy to ciągłe zmaganie się z trudnymi sytuacjami i odpowiedzialność za stabilność rynku. Krajowy Depozyt jest instytucją bardziej infrastrukturalną, która do tej pory nie koncentrowała się na budowaniu swojego wizerunku na szerszej arenie. Teraz ma się to zmienić – i to jest największe wyzwanie dla pracy PR-owców w KDPW, a jednocześnie szansa na realizację ambitnego projektu. Ta instytucja spełnia jedną z najważniejszych ról na rynku kapitałowym i to trzeba podkreślać. Ludzie, którzy tu pracują mają unikatowe doświadczenia i wiedzę, które mogą być doskonałym atutem i narzędziem promocji.

Co dla Pana jest inspiracją w pracy PR-owca? Skąd czerpie Pan wzorce?  

D.M.: Zawód PR-owca wymaga nieustannego uzupełniania wiedzy na bardzo różne temat, obserwacji otoczenia, które szybko się zmienia, analiz, porównań  i śledzenia zmian zarówno na rynku PR, jak i w branżach, którymi się zajmujemy. Dla mnie to właśnie zdobywanie ciągle nowych doświadczeń i informacji pozwala na szukanie inspiracji do pracy.  

Nie mniej ważni są ludzie, z którymi się pracuje. Jak do tej pory miałem i mam okazję pracować z naprawdę wyśmienitymi fachowcami.

Polskie instytucje finansowe jakiem są  środowiskiem dla PR? Czy narzucają  tempo innym instytucją, czy tez podążają  ich śladami?  

D.M.: Instytucje finansowe wymagają specjalnego podejścia, jeśli chodzi o działania promocyjne czy PR. Obserwując rozwój rynku na przestrzeni ostatnich lat dostrzegam już zrozumienie takiego podejścia. Na rynku możemy znaleźć agencje wyspecjalizowane w PR finansowym, instytucje wykształciły także duże grono specjalistów. Ale nie można zapominać, że rynek ten rządzi się trochę innymi prawami; banki, TFI, a zwłaszcza instytucje obsługujące infrastrukturę tego rynku – jak KDPW, czy giełda – są instytucjami zaufania publicznego i na budowaniu wizerunku stabilnych i godnych zaufania muszą się skupić. Oczywiście są to także organizacje biznesowe, zatem muszą zarabiać – pomnażać pieniądze swoich klientów i swoich udziałowców.  

Rozmawiała Barbara Koziar

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

nasz gość public relations 2009-10-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nasz gość public relations

Sprawdź także:

a 0 Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
16.12.2025 (09:47)

Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach

BaFin ogłosił 15 grudnia 2025 r. pakiet środków wobec berlińskiego N26 po wykryciu uchybień w obszarze zgodności. …

a 0 Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką
16.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką

Magdalena Różczka przedłużyła na kolejne dwa lata współpracę z VeloBankiem. W rozmowie aktorka opowiedziała o …

a 0 ING sponsorem filmu „Lalka”
16.12.2025 (05:35) – informacja prasowa

ING sponsorem filmu „Lalka”

ING Bank Śląski będzie Sponsorem Strategicznym najnowszej ekranizacji powieści Bolesława Prusa …

a 0 Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4
16.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4

Rada Nadzorcza LINK4 SA w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego podjęła 5 grudnia 2025 r. uchwałę w …

a Kariera w finansach 0 Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku
16.12.2025 (05:33) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. zdecydowała powołać do zarządu spółki dwóch nowych członków - Renatę Stawiczny …

a 0 Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości
16.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości

Od momentu wprowadzenia na rynek, kwalifikowany e-podpis mSzafir był dostępny online, dzięki weryfikacji tożsamości …

PRNews.pl

Zobacz również

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Who is who

Wioletta Sawicka

Wioletta Sawicka

PR Manager, Deutsche Bank Polska Wioletta Sawicka…

Regina Stawnicka

Regina Stawnicka

Manager PR, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce…

Ewa Szerszeń

Ewa Szerszeń

Zastępca rzecznika prasowego, ING Bank Śląski Ewa…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców