Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała, że już ponad 10 tysięcy przedsiębiorców skorzystało z oferty darmowych terminali. Zachęca też instytucje publiczne do korzystania z kart.
Fundacja przypomina, że dokonywanie płatności kartą nie generuje samo w sobie żadnych ryzyk w zakresie gospodarki finansowej firmy lub organizacji. Ewentualne nieporozumienia mogą wynikać z braku precyzyjnych zasad wydatkowania pieniędzy ustanowionych przez danego przedsiębiorcę lub organizację. Niezależnie od technicznej formy płatności, mogą one wystąpić zarówno przy rozliczaniu wydatków dokonanych kartą, gotówką, jak i przelewem.
Karta pozwala pracodawcy ściśle kontrolować nie tylko kwoty, ale także przeznaczenie wydatkowanych środków, a właściwie opracowane procedury wewnętrzne minimalizują ryzyko nadużyć.
Aby uniknąć nadmiernych wydatków służbowymi kartami płatniczymi warto stosować kilka prostych zasad:
- Pracodawca jak i posiadacz karty (pracownik) powinien dokładnie zapoznać się z zasadami i warunkami prowadzenia rachunku płatniczego.
- Należy precyzyjnie określić wysokość salda i ewentualnego limitu kredytowego dla karty oraz zapoznać się z kosztami przekraczania tego limitu.
- W regulacjach wewnętrznych danej organizacji warto szczegółowo określić sposoby wydatkowania środków przy użyciu karty płatniczej, ustalając jednorazowe lub miesięczne limity oraz typy dozwolonych transakcji.
- Posiadacz karty jak i pracodawca powinni dokonywać okresowych analiz wydatków na podstawie wyciągów i ich zgodności z przyjętymi zasadami
Przestrzeganie tych zasad pozwoli w pełni docenić zalety stosowania kart płatniczych dla wydatków służbowych – ich wygodę, bezpieczeństwo i racjonalność.
Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa