Raptem 6% Polaków używa smartfonów, by kupować w sieci, a 9%, by szukać informacji o produktach. To trzykrotnie mniej niż średnia w Unii Europejskiej. Mimo to smartfonów będzie przybywać i do 2017 zakupi je 58% społeczeństwa. To dobra wiadomość dla rodzimego mcommercu. Wprowadzenie kanału mobilnego przez polskie sklepy internetowe może zwiększyć ich dodatkową sprzedaż nawet od 17% do 35% – wynika z badań przeprowadzonych w 35 europejskich sklepach online dla PayPal, przez Forrester Consulting.
Na potrzeby badania Forrester Consulting przeprowadził analizę finansową sklepów internetowych z różnych branż i sprawdził, jaki wpływ na ich wyniki miało wprowadzenie kanału mobilnego i systemu PayPal. Jakie są najciekawsze wnioski badania?
Problem z odróżnieniem urządzeń
Większość przedstawicieli polskich sklepów nie była pewna czy tablet jest urządzeniem mobilnym czy odmianą komputera PC. Polskie sklepy nie dysponują też narzędziami pozwalającymi na notowanie, z jakiego urządzenia korzysta klient podczas zakupów. Tylko jeden spośród pytanych sprzedawców prowadził oddzielne statystyki dla tabletów i smartfonów, z których wynikało, że tablety mają większy udział w sprzedaży mobilnej i dają większą konwersję.
Mobile zwiększa sprzedaż niezależnie od branży
Wszystkie sklepy ujęte w badaniu zarówno polskie jak i europejskie odnotowały wzrost sprzedaży w kanale mobilnym, a wartość udziału tego kanału w ogólnej sprzedaży na polskim rynku wzrosła w ciągu ostatnich trzech lat z 3% do 8%. W przypadku badanych sklepów dodatkowa sprzedaż w kanale mobilnym wzrosła w zależności od branży od 15% do 35%. Wzrost ten był możliwy m.in. dzięki temu, że sklepy oferując mobilne płatności zyskały nowych klientów, a ich dotychczasowi klienci zaczęli kupować częściej używając smartfonów i tabletów. Ponadto kanał mobilny dał sklepom możliwość tworzenia ofert szytych na miarę oraz uprościł proces płacenia na stronie.
Użytkownicy PayPal częściej płacą smartfonem
Dostępność na stronie bezpiecznej metody płatności takiej jak np. PayPal, zwiększa liczbę transakcji przy użyciu urządzeń mobilnych oraz daje sprzedawcy dostęp do nowej grupy odbiorców. W Polsce użytkownicy PayPal płacą smartfonami dwa razy częściej niż pozostali użytkownicy tych urządzeń.
Co ważne, dostosowanie strony web sklepu do potrzeb użytkowników smartfonów czy tabletów prawie nie zwiększa kosztów związanych z obecnością sklepu w sieci.
Jakie są koszty utrzymania kanału mobilnego?
Największe koszty pochłania promocja, zarządzanie stroną web oraz stworzenie własnej aplikacji mobilnej. Projektowanie i konstrukcja strony internetowej od podstaw to wydatek rzędu ok. 30 000 tys. zł do tej kwoty należy jeszcze dodać koszty bieżącej obsługi, wydatki związane z marketingiem czy obsługą klienta. Dla średniej wielkości sklepu internetowego całkowity koszt w ciągu trzech lat to ok. 276 000 zł. Uruchomienie kanału mobilnego to ok. 10.500 tys. zł co w zestawieniu ze wzrostem dodatkowej sprzedaży, jaką wygenerował kanał mobilny, z opcją płatności przez system PayPal, w badanych sklepach (przewidywany ok. 15% w ciągu 3 lat) daje ponad 100% zwrot inwestycji.
Aplikacja mobilna to lepszy kontakt z klientem
W dobie handlu mobilnego, aplikacja to świetny sposób na poznanie preferencji klienta
i zaoferowanie mu oferty dopasowanej do jego indywidualnych potrzeb. Aplikacja mobilna daje też możliwość zapisywania kart lojalnościowych, zniżek i punktów promocyjnych co z kolei przekłada się na częstsze odwiedziny sklepu. Według danych Forrester Consulting własna aplikacja mobilna już w pierwszym roku zwiększa dodatkową sprzedaż o 3%.
O badaniu: Badania Forrester Consulting, zakończone w marcu 2013, objęły 4 polskie sklepy online (po jednym z branży: kosmetycznej, zakupów grupowych, dóbr wirtualnych i mediów), które używały kanału mobilnego z opcją płatności przez system PayPal w pierwszym kwartale 2013 . W badaniu skupiono się przede wszystkim na kosztach, zyskach i ewentualnym ryzyku związanym z posiadaniem takiego kanału. Polska była jednym
z siedmiu krajów, w którym badanie zostało przeprowadzone. W sumie w badaniu udział wzięło 35 sklepów z różnych krajów europejskich.
Źródło: PayPal