PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyKiedy Europa stanie się bezstykowym El Dorado?

Kiedy Europa stanie się bezstykowym El Dorado?

Analizy 20.03.2009 (08:41) artykuł nadesłany
Karty

Według raportu „Rynek bezstykowych kart płatniczych w Polsce i na świecie” stworzonego przez Polasik Research – docelowo w Europie w obiegu może znaleźć się nawet 6 milionów kart do płatności bezstykowych. Raport potwierdza także, że organizacja MasterCard jest światowym liderem płatności zbliżeniowych i w znaczącym stopniu przyczynia się do popularyzowania alternatywnych i innowacyjnych rozwiązań płatniczych w Polsce i w Europie. 

Perspektywy dla Europy i Polski

Raport potwierdza, że rynek transakcji zbliżeniowych może być szansą na szerszą popularyzację elektronicznych instrumentów płatniczych. Poważną rolę w upowszechnianiu bezstykowych form płatności odgrywają banki i organizacje płatnicze. Organizacja MasterCard, dzięki wdrożeniu bezstykowej technologii MasterCard®PayPass™, jest światowym liderem pod względem wydawnictwa kart wyposażonych w technologię bezstykową. 

Według danych Raportu najwięcej kart zbliżeniowych wydała organizacja MasterCard – 28 mln kart, Visa ma ich 8,5 mln, a American Express 2 mln. Według danych na czwarty kwartał 2008 roku na świecie było ponad 50 milionów kart i urządzeń w technologii MasterCard PayPass akceptowanych w ponad 141 tysiącach terminali.

Autorzy raportu oceniają, że uczestnicy rynku na całym świecie bardzo dynamicznie rozwijają nowe technologie, które mają zastąpić tradycyjnego dominanta płatności, czyli gotówkę. Ich zdaniem dotychczasowe sukcesy związane z wdrożeniami kart bezstykowych  w Stanach Zjednoczonych i Azji pokazują, że jest to najbardziej perspektywiczny kierunek rozwoju płatności kartowych także w Europie. Cytowany w „Raporcie” dr Christoph Siegelin, dyrektor marketingu firmy Gemalto, lidera w ochronie cyfrowych danych, szacuje,  że wydawcy kart jako cel rynkowy dla Europy zakładają docelowo 6 milionów kart wyposażonych w technologię zbliżeniową. Te same założenia dla USA są określane na poziomie 55 milionów, a dla regionu Azji i Pacyfiku – na poziomie 12 milionów kart. 

„Wyścig o palmę pierwszeństwa ciągle trwa, choć Kanada i USA są prawdopodobnie najbliżej osiągnięcia masy krytycznej. Zwycięzcą zostanie ten kraj, który inwestuje  w najbardziej efektywny sposób poprzez wspólne wysiłki wszystkich stron zaangażowanych we wdrożenie oraz posiada najbardziej otwartych na bezstykowe płatności konsumentów. Polska mogłaby być jednym z pierwszych zwycięzców. Płatności bezstykowe będą jak wielki przemysł innowacji. W niedalekiej przyszłości staną się częścią życia codziennego. 

To konsumenci ostatecznie zdecydują, które urządzenia – karty, zegarki, breloczki, czy telefony komórkowe będą dominować. Celem MasterCard jest wspieranie globalnej interoperacyjności dla wszystkich urządzeń, które będą pożądane przez konsumentów.”  – uzupełnia Catherine Murchie, odpowiedzialna w strukturze MasterCard Europe za produkt PayPass.

Bariery i warunki rozwoju

Jak wynika z Raportu podstawową barierą dla popularyzacji płatności zbliżeniowych w Europie jest obawa wydawców przed ponoszeniem dodatkowych kosztów dotyczących technologii (m.in. zgodność ze standardem EMV) i nadmiernym zaangażowaniem organizacyjnym. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z wymogami SEPA wszystkie europejskie banki zobowiązane są do wdrożenia standardu EMV do 2010 roku, a karty zbliżeniowe w Europie działają właśnie w oparciu o infrastrukturę EMV. 

W związku z tym wiele instytucji finansowych w Europie decyduje się na wdrożenie tej technologii przy okazji migrowania swoich systemów do standardu EMV. Takie połączone wdrożenia standardu EMV i kart bezstykowych EPP wydaje się być szczególnie zasadne w przypadku krajów takich jak Polska, gdzie większość kart nie podległa jeszcze migracji. Potwierdza to Catherine Murchie z MasterCard Europe – „Migracja do standardu EMV w Europie jest bliska zakończenia dla większości dużych instytucji. Prace techniczne związane z technologią PayPass nie są skomplikowane, a wiele instytucji połączyło nawet swoje migracje do EMV z wdrożeniem PayPass”.

Powołując się na wyniki przeprowadzonych przez siebie w Polsce badań, autorzy raportu wskazują, że inną przeszkodą dla rozwoju rynku płatności zbliżeniowych jest opór ze strony handlowców, którzy obawiają się ponoszenia kosztów związanych z akceptowaniem płatności bezstykowych. Właściciele punktów handlowo-usługowych stale zakładają, że gotówka jest najtańszą metoda płatności, nie szacując takich realnych kosztów jak jej liczenie, transport, czy ochrona. Dlatego, zdaniem badaczy, przy wdrażaniu takich projektów jak płatności zbliżeniowe bardzo ważne jest właściwe podejście biznesowe zarówno organizacji płatniczych jak i instytucji finansowych, które w dużej mierze może przyczynić się  do poszerzenia sieci akceptacji.

Płatności bezstykowe a płatności mobilne

W raporcie znalazły się także informacje dotyczące płatności mobilnych. Autorzy podkreślają, że rozwój nowoczesnych technologii związanych z dokonywaniem transakcji powinien być dwuetapowy. W pierwszej kolejności powinno mieć miejsce wdrożenie płatności zbliżeniowych (opartych na protokole RFID), a dopiero jakiś czas po tym jak użytkownicy kart bezstykowych przyzwyczają się do takiej formy płatności, powinno następować upowszechnianie płatności mobilnych (bazujących na NFC). Argumentami za takim stopniowym przyzwyczajaniem konsumentów do nowej technologii są: efektywność kosztowa, istotna z punktu widzenia wydawców oraz inercja przyzwyczajeń klientów. 

Słuszność metody wprowadzania na rynek nowych technologii w sposób dwufazowy potwierdza także opisane w Raporcie badanie Narodowego Banku Polskiego ”Materiały  i Studia”. Wynika z niego, że podobieństwo nowej metody płatności do innej, dostępnej na rynku od pewnego czasu, w istotny sposób wpływa na jej ocenę. Przykładem może być karta zbliżeniowa, która była znacznie lepiej postrzegana przez badanych niż płatności mobilne.

Dlaczego warto postawić na płatności zbliżeniowe

Migracja do EMV i wdrażanie technologii płatności w technologii takiej jak MasterCard PayPass sprawią, że te banki, które jako pierwsze zakończą migrację i wdrożenia, w szybki sposób zdobędą dużą przewagę konkurencyjną.

Technologia bezstykowa może również w dużym stopniu przynieść wymierne korzyści instytucjom publicznym, a zwłaszcza zakładom transportu miejskiego.

Płatności zbliżeniowe to, z punktu widzenia instytucji wydających karty, przede wszystkim poszerzenie oferty dla obecnych klientów i możliwość pozyskania tych konsumentów, którzy wcześniej nie byli zainteresowani taką formą płatności. Łatwość korzystania, szybkość  i bezpieczeństwo transakcji oraz atrakcyjny wygląd karty wyposażonej w technologię zbliżeniową mogą być wykorzystane przez wydawców do stymulowania wzrostu zainteresowania usługami bankowymi wśród osób, które wcześniej z takich usług nie korzystały.

Dla handlowców technologia bezstykowa to możliwość zaoferowania klientom lepszej i sprawniejszej obsługi, czy efektywniejsza praca kasjerów.

Z punktu widzenia użytkownika karty zbliżeniowe PayPass zapewniają szybką i wygodną alternatywę dla płatności gotówkowych za codzienne zakupy takie jak m.in. bilety  komunikacji miejskiej, jedzenie w barach fast food, czy benzyna.

Historia MasterCard PayPass w Polsce

Historię MasterCard PayPass w Polsce rozpoczęły już w 2006 roku rozmowy dotyczące rozwiązań przyspieszających obsługę klienta w restauracjach McDonalds. W ich wyniku, w grudniu 2007 roku, Bank Zachodni WBK i  eService, przeprowadziły i sfinalizowały wdrażanie projektów certyfikacyjnych MasterCard PayPass. Oznaczało to zainstalowanie czytników i wydanie pierwszych kart  zbliżeniowych. W 2008 roku, do projektu od strony akceptacji dołączyły Coffee Heaven, EuroApteka, RUCH, EMPIK i sieć Żabka.

W lipcu 2008 roku karty PayPass były obecne na Heineken Opener Festiwal w Gdyni,  a w sierpniu na odbywającym się w Krakowie Festiwalu Coke Live Music. Wszyscy partnerzy handlowi zainstalowali czytniki PayPass w swoich lokalizacjach i punktach sprzedaży. Rozmowy z kolejnymi partnerami trwają, co pozwala wierzyć w dalszy intensywny rozwój technologii płatności zbliżeniowych w Polsce.
Źródło: MasterCard

mastercard płatności bezstykowe 2009-03-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: mastercard płatności bezstykowe

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców