PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościFirmy pożyczkoweKPF: Dobre wyniki firm pożyczkowych w I półroczu 2016

KPF: Dobre wyniki firm pożyczkowych w I półroczu 2016

Firmy pożyczkowe 03.11.2016 (11:41)

Zmiany regulacji bankowych oraz utrzymujące się niskie stopy procentowe przekładają się na ostrożne podejście banków do udzielania kredytów niskokwotowych. To, co zniechęca banki, poprawia warunki prowadzenia biznesu dla firm pożyczkowych, które nie muszą ponosić wielkich nakładów, by zaspokoić popyt wśród osób zainteresowanych takim produktem. W rezultacie firmy, które podzieliły się informacją o swoich wynikach w ramach badania przeprowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych, osiągnęły w I półroczu 2016 r. dwucyfrowe wskaźniki dynamiki wzrostu.


Wzrost wartości udzielonych pożyczek przez firmy objęte badaniem KPF w I półroczu 2016 r., w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2015, wyniósł 58%. Jest to znacznie więcej niż wskaźniki wzrostu wartości udzielonych kredytów konsumpcyjnych w sektorze bankowym. Liczba udzielonych w okresie ostatniego roku w tej grupie pożyczek wzrosła o 22,7%, a średnia kwota udzielonej pożyczki o 26,7% (z 1.144 PLN do 1.449 PLN)*.

Systematycznie wzrasta też liczba klientów instytucji pożyczkowych, która na koniec I półrocza 2016 r. wyniosła wśród badanych instytucji 852 tys. W okresie ostatniego półrocza liczba obsługiwanych klientów wzrosła aż o 23,9%. W porównaniu z analogicznym okresem z roku ubiegłego jest to zaś wzrost aż o 62,6%*.

Według danych BIK w segmencie kredytów od 1 do 4 tys. PLN udział firm pożyczkowych w rynku szacowany jest obecnie na ponad 25%. W segmencie kredytów na bardzo małe kwoty (do 1 tys. PLN) udział firm pożyczkowych jest wyższy niż banków, co jest zbieżne z wnioskami zawartymi w raportach KPF.

 

Wzrost tej liczby dowodzi, że pożyczki niebankowe stały się naturalną, a wręcz oczekiwaną alternatywą i uzupełnieniem dla kredytów bankowych. Klienci coraz chętniej sięgają więc po takie produkty uważa Mirosław Bieszki, Doradca Ekonomiczny KPF.

 

Dobre wyniki w sektorze instytucji pożyczkowych mają odzwierciedlenie w prognozach ekspertów z branży. W perspektywie najbliższych 12 miesięcy 84,7% respondentów ocenia koniunkturę pozytywnie lub neutralnie. Podobny odsetek obserwujemy w przewidywaniach koniunktury w dłuższej perspektywie, tj. w okresie od 1 roku do 3 lat.

 

Ten rok, podobnie jak kolejny, będzie dobry dla większości firm pożyczkowych. Zwiększa się popyt na nasze usługi, zmienia się profil naszego klienta, a my rozwijamy ofertę. Wzrasta  średnia wartość udzielanej pożyczki oraz okres, na jaki jest udzielana. Klienci chcą pożyczać coraz większe kwoty na coraz dłużej. Dużym firmom pożyczkowym jest dziś zdecydowanie bliżej do banków zajmujących się consumer finance niż do spółek, które oferują tzw. chwilówki. W naszym portfelu pożyczki ratalne stanowią ponad 70 proc. i ten udział będzie rósł komentuje Marcin Borowiecki, Prezes Zarządu Wonga w Polsce.

 

Co na to banki?

 

W pierwszym półroczu 2016 roku banki nie mogły pochwalić się taką dynamiką jak firmy pożyczkowe, co w dużej mierze wynika z efektu bazy. Liczba udzielonych przez nie kredytów konsumpcyjnych systematycznie spada z 3,67 mln udzielonych kredytów w 2014 roku do 3,47 mln na koniec I półrocza 2016 roku. Wzrosła za to ich wartość (dane dla I półroczy) z 36,7 mld PLN w 2014 roku do 39,57 mld PLN w roku 2016, co wynika ze wzrostu średniej kwoty kredytu. Rynek bankowy jest dziś bowiem napędzany przez kredyty na wysokie kwoty powyżej 50 tys. PLN i 100 tys. PLN. Dynamika w tych dwóch segmentach jest wyrównana i wynosi ponad 11%. W przypadku banków mamy więc do czynienia z ujemną dynamiką liczby udzielonych kredytów i dodatnią jeśli chodzi o ich wartość.

 

  Wyniki sprzedaży banków i firm pożyczkowych na rynku niskokwotowych pożyczek pokazują już od kilku lat, że istnieje przestrzeń do działania dla jednych i drugich. Klienci firm pożyczkowych i banków różnią się i potrzebują innej oferty. 88 proc. pożyczek zaciąganych w firmach pozabankowych to kwoty między 200 zł a 4 tys. zł. Prawie 40% nie przekracza nawet 1 tys. zł. Tymczasem w bankach do 1 tys. zł pożycza 12 proc. klientów, a do 4 tys. zł 56 proc. Firmy pożyczkowe ze względu na to, że pożyczają z własnych środków, a nie jak banki z powierzonych przez klientów depozytów oferują mniej sformalizowane i szybsze usługi zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor i wiceprezes BIK.

 

Jego zdaniem na ostatnie dobre wyniki sprzedaży firm pożyczkowych ma również wpływ zmiana regulacji prawnych, jakiej firmy pożyczkowe doświadczyły w marcu.

 

Znowelizowane przepisy ograniczyły koszty pożyczek pozabankowych, co mogło zachęcić nowych klientów, ale także zmobilizować pożyczkodawców do zwiększenia sprzedaży w celu wypracowania oczekiwanych zysków dodaje Sławomir Grzelczak.

 

* Należy pamiętać, że dane do raportu dostarczają głównie Członkowie KPF, a tym samym opis sytuacji tej grupy firm może odbiegać od przeciętnych wyników i danych dla całego sektora instytucji pożyczkowych w Polsce.

2016-11-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców