Bank zaprezentował obszerny raport z Narodowego Testu Kupowania Online. Ankietę wypełniło niemal 24 tys. polskich internautów. Z badania wyłania się obraz klienta e-sklepu, dla którego najważniejsze są: niska cena, wygoda i bezpieczeństwo.
Okazało się, że ci, którzy kupują w internecie, i ci, którzy tego doświadczenia za sobą nie mają, postrzegają e-handel inaczej. Owszem, dla jednych i drugich najważniejszą zaletą e-zakupów i najsilniejszym wabikiem, który mógłby przyciągnąć nowych klientów, jest niska cena. Tak twierdzi 31 proc. klientów sklepów internetowych oraz 26 proc. tych, którzy z nich nie korzystają. Na drugim miejscu weterani internetowych sklepów stawiają wygodę i możliwość robienia zakupów bez ruszania się zza biurka.
Natomiast ci, którzy na internetowe zakupy się jak dotąd nie zdecydowali, jako kluczową cechę numer dwa wskazują bezpieczeństwo transakcji. Na pytanie „Dlaczego nie robisz zakupów w internecie?” 90 proc. odpowiedziało: boję się oszustów. Pozostałe 10 proc. obawia się, że o zakupach dowie się współmałżonek (8 proc.) lub szef, ponieważ dostęp do internetu mają wyłącznie w pracy. Przełożeni ankietowanych muszą być jednak niezbyt straszni, skoro dwie trzecie internautów zakupy robi w godzinach pracy.
Ci, którzy kupują w sieci, zdają się bagatelizować groźbę oszustw, tylko 3,4 proc. wskazuje bezpieczeństwo jako najważniejszą cechę. Niemniej jednak jako formę płatności wybierają przede wszystkim przelew (70 proc.), na drugim miejscu gotówkę przy odbiorze (20 proc.), a tylko co dziesiąty wstukuje do internetowego formularza numery karty płatniczej.
Największą przewagą tradycyjnego handlu zdaniem internautów jest możliwość naocznego sprawdzenia towaru przed zakupem. Zwykły sklep wybierają także wtedy, gdy nie mają czasu czekać na przesyłkę.
Tylko co szósty spośród tych, którzy nic przez sieć nie kupują, deklaruje, że ta forma handlu zdecydowanie nie jest dla niego i że nie ma nawet zamiaru próbować zakupów. Pozostali rozważają e-zakupy, chcą jednak najpierw dowiedzieć się o nich więcej.
W handlu elektronicznym właściwie nie ma różnic pomiędzy mężczyzną a kobietą. Na pytania „Czy kupujesz?” i „Jak często kupujesz?” obie płcie odpowiadały identycznie. W dołączonym do raportu komunikacie prasowym BZ WBK informuje, że obroty sklepów internetowych zanotują podczas tegorocznych świąt kolejne rekordy. Istotnie, dane o wielkości e-sprzedaży nie wskazują, że mamy spowolnienie gospodarcze. Duże polskie sklepy ciągle notują wzrosty. W listopadzie np. obroty sklepu Komputronik.pl zwiększyły się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 30 proc., a Agito.pl o ponad 60 proc.
Maciej Bójko
Tagi: e-commerce
Sprawdź także:
20.12.2024 (18:03)
– informacja prasowa
ING Bank Śląski: Michał Bolesławski otrzymał zgodę KNF
Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Michała Bolesławskiego na stanowisko …
20.12.2024 (18:00)
– informacja prasowa
Bank Pekao i KUKE ułatwią firmom zielone inwestycje
Bank Pekao S.A. poszerza ofertę dla firm, które szukają możliwości sfinansowania inwestycji w zieloną …
20.12.2024 (14:00)
– informacja prasowa
Bank Ochrony Środowiska S.A. i PESA Bydgoszcz S.A. wspierają rozwój bezemisyjnego transportu kolejowego
Bank Ochrony Środowiska zabezpieczył transakcję PESA Bydgoszcz gwarancją w kwocie 109 mln zł. Podpisana …
20.12.2024 (13:56)
– informacja prasowa
Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Koniec grudnia to czas na upominki. W tym roku można się ich spodziewać nie tylko od Świętego Mikołaja, ale również …
20.12.2024 (12:58)
– informacja prasowa
KUKE zagwarantuje kredyty Credit Agricole na łagodzenie zmian klimatu
Bank Credit Agricole i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) podpisały umowę na podstawie której, …
20.12.2024 (12:53)
– artykuł sponsorowany
Grupa Caspar z nowym serwisem internetowym od eCommerce Team
Grupa Caspar wdrożyła nową stronę internetową. Witryna (www.caspar.com.pl) została uruchomiona z początkiem grudnia …