Bank zaprezentował obszerny raport z Narodowego Testu Kupowania Online. Ankietę wypełniło niemal 24 tys. polskich internautów. Z badania wyłania się obraz klienta e-sklepu, dla którego najważniejsze są: niska cena, wygoda i bezpieczeństwo.
Okazało się, że ci, którzy kupują w internecie, i ci, którzy tego doświadczenia za sobą nie mają, postrzegają e-handel inaczej. Owszem, dla jednych i drugich najważniejszą zaletą e-zakupów i najsilniejszym wabikiem, który mógłby przyciągnąć nowych klientów, jest niska cena. Tak twierdzi 31 proc. klientów sklepów internetowych oraz 26 proc. tych, którzy z nich nie korzystają. Na drugim miejscu weterani internetowych sklepów stawiają wygodę i możliwość robienia zakupów bez ruszania się zza biurka.
Natomiast ci, którzy na internetowe zakupy się jak dotąd nie zdecydowali, jako kluczową cechę numer dwa wskazują bezpieczeństwo transakcji. Na pytanie „Dlaczego nie robisz zakupów w internecie?” 90 proc. odpowiedziało: boję się oszustów. Pozostałe 10 proc. obawia się, że o zakupach dowie się współmałżonek (8 proc.) lub szef, ponieważ dostęp do internetu mają wyłącznie w pracy. Przełożeni ankietowanych muszą być jednak niezbyt straszni, skoro dwie trzecie internautów zakupy robi w godzinach pracy.
Ci, którzy kupują w sieci, zdają się bagatelizować groźbę oszustw, tylko 3,4 proc. wskazuje bezpieczeństwo jako najważniejszą cechę. Niemniej jednak jako formę płatności wybierają przede wszystkim przelew (70 proc.), na drugim miejscu gotówkę przy odbiorze (20 proc.), a tylko co dziesiąty wstukuje do internetowego formularza numery karty płatniczej.
Największą przewagą tradycyjnego handlu zdaniem internautów jest możliwość naocznego sprawdzenia towaru przed zakupem. Zwykły sklep wybierają także wtedy, gdy nie mają czasu czekać na przesyłkę.
Tylko co szósty spośród tych, którzy nic przez sieć nie kupują, deklaruje, że ta forma handlu zdecydowanie nie jest dla niego i że nie ma nawet zamiaru próbować zakupów. Pozostali rozważają e-zakupy, chcą jednak najpierw dowiedzieć się o nich więcej.
W handlu elektronicznym właściwie nie ma różnic pomiędzy mężczyzną a kobietą. Na pytania „Czy kupujesz?” i „Jak często kupujesz?” obie płcie odpowiadały identycznie. W dołączonym do raportu komunikacie prasowym BZ WBK informuje, że obroty sklepów internetowych zanotują podczas tegorocznych świąt kolejne rekordy. Istotnie, dane o wielkości e-sprzedaży nie wskazują, że mamy spowolnienie gospodarcze. Duże polskie sklepy ciągle notują wzrosty. W listopadzie np. obroty sklepu Komputronik.pl zwiększyły się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 30 proc., a Agito.pl o ponad 60 proc.
Maciej Bójko
Tagi: e-commerce
Sprawdź także:
23.12.2025 (18:00)
– informacja prasowa
Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …
23.12.2025 (06:53)
– informacja prasowa
ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …
23.12.2025 (06:49)
– informacja prasowa
Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …
23.12.2025 (06:48)
– informacja prasowa
Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …
23.12.2025 (06:47)
– informacja prasowa
Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …
23.12.2025 (06:41)
– informacja prasowa
BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …
