Bank zaprezentował obszerny raport z Narodowego Testu Kupowania Online. Ankietę wypełniło niemal 24 tys. polskich internautów. Z badania wyłania się obraz klienta e-sklepu, dla którego najważniejsze są: niska cena, wygoda i bezpieczeństwo.
Okazało się, że ci, którzy kupują w internecie, i ci, którzy tego doświadczenia za sobą nie mają, postrzegają e-handel inaczej. Owszem, dla jednych i drugich najważniejszą zaletą e-zakupów i najsilniejszym wabikiem, który mógłby przyciągnąć nowych klientów, jest niska cena. Tak twierdzi 31 proc. klientów sklepów internetowych oraz 26 proc. tych, którzy z nich nie korzystają. Na drugim miejscu weterani internetowych sklepów stawiają wygodę i możliwość robienia zakupów bez ruszania się zza biurka.
Natomiast ci, którzy na internetowe zakupy się jak dotąd nie zdecydowali, jako kluczową cechę numer dwa wskazują bezpieczeństwo transakcji. Na pytanie „Dlaczego nie robisz zakupów w internecie?” 90 proc. odpowiedziało: boję się oszustów. Pozostałe 10 proc. obawia się, że o zakupach dowie się współmałżonek (8 proc.) lub szef, ponieważ dostęp do internetu mają wyłącznie w pracy. Przełożeni ankietowanych muszą być jednak niezbyt straszni, skoro dwie trzecie internautów zakupy robi w godzinach pracy.
Ci, którzy kupują w sieci, zdają się bagatelizować groźbę oszustw, tylko 3,4 proc. wskazuje bezpieczeństwo jako najważniejszą cechę. Niemniej jednak jako formę płatności wybierają przede wszystkim przelew (70 proc.), na drugim miejscu gotówkę przy odbiorze (20 proc.), a tylko co dziesiąty wstukuje do internetowego formularza numery karty płatniczej.
Największą przewagą tradycyjnego handlu zdaniem internautów jest możliwość naocznego sprawdzenia towaru przed zakupem. Zwykły sklep wybierają także wtedy, gdy nie mają czasu czekać na przesyłkę.
Tylko co szósty spośród tych, którzy nic przez sieć nie kupują, deklaruje, że ta forma handlu zdecydowanie nie jest dla niego i że nie ma nawet zamiaru próbować zakupów. Pozostali rozważają e-zakupy, chcą jednak najpierw dowiedzieć się o nich więcej.
W handlu elektronicznym właściwie nie ma różnic pomiędzy mężczyzną a kobietą. Na pytania „Czy kupujesz?” i „Jak często kupujesz?” obie płcie odpowiadały identycznie. W dołączonym do raportu komunikacie prasowym BZ WBK informuje, że obroty sklepów internetowych zanotują podczas tegorocznych świąt kolejne rekordy. Istotnie, dane o wielkości e-sprzedaży nie wskazują, że mamy spowolnienie gospodarcze. Duże polskie sklepy ciągle notują wzrosty. W listopadzie np. obroty sklepu Komputronik.pl zwiększyły się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 30 proc., a Agito.pl o ponad 60 proc.
Maciej Bójko
Tagi: e-commerce
Sprawdź także:
29.04.2024 (17:16)
– informacja prasowa
Alior Bank mecenasem Festiwalu WODECKI TWIST
Alior Bank został partnerem strategicznym oraz mecenasem Festiwalu WODECKI TWIST. Wydarzenie organizowane siódmy …
29.04.2024 (15:12)
– informacja prasowa
Millennium PAY - nowość dla rynku e-commerce
Bank Millennium wprowadza dla swoich klientów firmowych, działających w branży e-commerce, bramkę płatniczą …
29.04.2024 (15:10)
– informacja prasowa
Alior Bank pierwszy raz w historii wypłaci dywidendę
Walne Zgromadzenie Alior Banku podjęło decyzję o podzieleniu się z akcjonariuszami zyskiem za 2023 r. i …
29.04.2024 (15:09)
– informacja prasowa
PKO Bank Polski Sponsorem Głównym 32. Biegu Konstytucji 3. Maja – biegniemy dla Darii
PKO Bank Polski ponownie został Sponsorem Głównym Biegu Konstytucji 3. Maja, który już po raz 32. wyruszy na ulice …
29.04.2024 (15:07)
– informacja prasowa
Robert Milewski został nowym wiceprezesem zarządu Nest Banku
Komisja Nadzoru Finansowego wyraziła zgodę na powołanie Roberta Milewskiego do Zarządu Nest Banku. Robert objął …
29.04.2024 (15:06)
– informacja prasowa
Bank BNP Paribas zaprasza dzieci do wspólnej nauki z youtuberem Jankiem Dąbrowskim w ramach „Misji Kieszonkowe”
Bank BNP Paribas rozpoczął nowy etap kampanii promującej program edukacji finansowej „Misja Kieszonkowe”. W celu …