Według ekspertów budowanie nowych centrów handlowych jest bardziej rentowne w dużych ośrodkach miejskich. Najlepszą lokalizacją pod inwestycje w sektorze handlowym są Warszawa, Poznań, Wrocław oraz Śląsk – informuje „Puls Biznesu”.
„Otwarcie galerii handlowej w Olsztynie zapowiada Dariusz Miłek prezes spółki NG2 SA i twórca marki obuwniczej i sieci handlowej CCC Przedsiębiorca ma już na koncie realizację centrum handlowego Cuprum Arena w Lubinie, mieście liczącym blisko 100 tys. mieszkańców” – czytamy w „Pulsie Biznesu”.
„Niezrażony spadkiem koniunktury planuje również kolejne inwestycje, w małych ośrodkach, m.in. wielofunkcyjne galerie handlowe w Toruniu, Olsztynie i Lesznie. Nie wszyscy deweloperzy widzą swoją przyszłość tak optymistycznie. Spółka Atrium European Real Estate właściciel budowanego w Lublinie centrum handlowego Felicity wstrzymała wszystkie swoje inwestycje w Polsce. Oprócz lubelskiej zamrożone zostały także inwestycje w Kaliszu i Gdyni” – czytamy dalej.
„Pogorszenie koniunktury wpływa również na oceny ekspertów, którzy weryfikują swoje wcześniejsze prognozy. Ich zdaniem obecnie to duże miasta są najlepszą lokalizacją pod nowe inwestycje w sektorze handlowym. Powód duże chłonne rynki i większa siła nabywcza potencjalnych klientów, co minimalizuje inwestycyjne ryzyko. Czynsze w obiektach handlowych w dużych ośrodkach również należą do najwyższych w kraju. W centrum Warszawy za wynajem lokalu trzeba zapłacić około 80 EUR za mkw. miesięcznie. Duże miasta są również najbardziej pożądaną lokalizacją dla nowych marek, wchodzących na polski rynek” – pisze „Puls Biznesu”.
Branża nieruchomości komercyjnych również w znacznym stopniu odczuła kryzys. Wielu deweloperów wstrzymało realizację projektów głównie z powodu ograniczonej akcji kredytowej banków. W czasach kryzysu inwestorzy decydują się na projekty, które są związane z mniejszym ryzykiem, dlatego metropolie są nadal popularne. Według ostatnich badań firmy Cushman & Wakefield Polska znajduję się w pierwszej piątce krajów o największej liczbie zaplanowanych inwestycji. Obecnie na rynku nieruchomości komercyjnych widoczna jest pewna stabilizacja, ceny najmu za mkw. powierzchni handlowo-usługowej już drastycznie nie spadają.
Więcej na temat w „Pulsie Biznesu” w artykule Agnieszki Zielińskiej „Jak handel, to najlepiej w metropoliach”.
K.H.
Źródło: Puls Biznesu