PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMobilna rewolucja zmieni biznes bardziej niż pojawienie się Internetu – część I

Mobilna rewolucja zmieni biznes bardziej niż pojawienie się Internetu – część I

Wiadomości 08.04.2013 (07:52)

Branże płatności i handlu na naszych oczach przechodzą największą przemianę od czasu pojawienia się e-commerce. Rewolucja trwa zarówno w krajach rozwijających się, jak i na rynkach dojrzałych, a jej niezbędnym elementem są smartfony, bez których nie sposób zbudować strategii sprzedażowej. 

Smartfony są wprawdzie obecne na rynku od dekady, ale ich masowa popularność rozpoczęła się zaledwie sześć lat temu, w 2007 roku. Wtedy koncern Apple zaprezentował światu pierwszy model iPhonea. Wkrótce potem podobne urządzenia wprowadzili na rynek konkurenci: Nokia, Samsung, HTC czy Motorola. W 2008 roku pojawiły się pierwsze telefony z systemem Google Android.

Zastosowanie smartfonów początkowo ograniczało się do gier, rozrywki, przeglądania wiadomości e-mail i surfowania po internecie. Przełom nadszedł wraz z rozwojem infrastruktury telekomunikacyjnej i upowszechnieniem sieci trzeciej generacji (3G), pozwalającej na transfery danych do niedawna osiągalne tylko dla posiadaczy stałych, kablowych łączy. Jednocześnie rosła moc obliczeniowa smartfonów, które są dziś tak wydajne, jak komputery osobiste sprzed 8 – 10 lat.

Smartfon pomaga docierać do nowych rynków


Według prognoz Javelin Strategy Research w 2015 roku użytkowników tych urządzeń w USA będzie 138 mln, o 158 proc. więcej niż w 2010 roku. Jak z kolei podaje Nielsen, kupując nowe urządzenie mobilne, dwie trzecie użytkowników wybiera smartfona zamiast tradycyjnego telefonu komórkowego. Dzięki temu już w 2013 roku, zgodnie z przewidywaniami IDC, globalna sprzedaż smartfonów po raz pierwszy będzie większa niż tradycyjnych telefonów. W tym roku na całym świecie nabywców znajdzie 918,6 mln tych urządzeń, co będzie odpowiadało 50,1 proc. sprzedaży wszystkich telefonów mobilnych.

Masowość smartfonów, ich coraz większe możliwości oraz coraz tańszy dostęp do mobilnego internetu stały się siłą napędową innowacji na rynkach finansowych. Dzięki smartfonom dostęp do usług bankowych zyskały dziesiątki milionów klientów
z państw praktycznie nie posiadających infrastruktury umożliwiającej akceptację płatności kartami. Usługi mobilne i smartfony pozwalają rynkom rozwijającym się nadrobić dystans, a w omawianym przypadku również wyprzedzić liderów finansowych innowacji z zachodniej Europy. Według statystyk Banku Światowego, w 2011 roku bankowości mobilnej używało ponad 40 proc. obywateli takich krajów jak Algieria, Gabon, Sudan czy Kongo. Jak podają analitycy IDC, w perspektywie najbliższych pięciu lat największymi rynkami zbytu dla producentów smartfonów będą rozwijające się kraje afrykańskie oraz grupa BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny).

Nie dziwi zatem, że najwięksi gracze rynku płatności prezentują szeroko zakrojone inicjatywy dotarcia z mobilnymi usługami finansowymi do ponad miliarda potencjalnych klientów z najbiedniejszych regionów świata. Podczas konferencji Mobile World Congress 2012 w Barcelonie takie plany przedstawił MasterCard, a wraz z nim Santander, Comviva, Intel i Turkcell.

Universal Commerce: nowe doświadczenie zakupowe


 Strategiczny wpływ urządzeń mobilnych na branżę płatności i usług finansowych nie ogranicza się do rynków rozwijających się. Smartfony są bowiem częścią procesu kształtowania się globalnego trendu łączącego wszystkie grupy konsumentów, który First Data definiuje jako Universal Commerce. Zaciera on granice między branżą zakupów mobilnych, zarządzaniem finansami osobistymi, usługami porównywania cen, programami lojalnościowymi i tradycyjnym handlem. Jest dostępny w dowolnym miejscu, czasie i za pośrednictwem każdego urządzenia, którym posługują się klienci. To nowa filozofia prowadzenia biznesu z wykorzystaniem nowoczesnych, masowych technologii.

Do tej pory większość sprzedawców dóbr i usług oraz instytucji finansowych konstruowało swoje oferty traktując każdy produkt jak oddzielną kategorię, wymagającą zindywidualizowanego podejścia do promocji i sprzedaży. Skutkowało to każdorazowo koniecznością przyjęcia określonej strategii, w zależności od wybranego kanału dotarcia do konsumenta. Prowadzenie fizycznego sklepu czy oddziału banku powodowało zakotwiczenie działalności biznesowej w sferze offline, innej organizacji działań wymagały sklep lub witryna internetowa. Oferty promocyjne czy kupony zniżkowe pełniły rolę reklamy, a do jeszcze innych celów służyły programy lojalnościowe. Każdy kanał miał swoją oddzielną misję do spełnienia i wartość, jaką tworzył dla klientów.

Universal Commerce integruje rozproszone doświadczenia okołozakupowe w jedno. Przykładem udanego wdrożenia spójnego z wizją uCommerce jest aplikacja Pingit brytyjskiego banku Barclays. Oferuje ona więcej niż bankowość

mobilna. Jedną z dodatkowych funkcjonalności są przelewy bezpośrednie (person-to-person) oraz wyszukiwarka bankomatów Barclays wykorzystująca geolokalizację, zintegrowaną z usługą Mapy Google. Z kolei działająca w 85 krajach firma odzieżowa Guess? udostępniła w swoich sklepach tablety iPad. Jeśli klient nie znalazł odpowiedniego rozmiaru ubrania, z poziomu iPada możne sprawdzić jego dostępność w innych sklepach Guess? i dokonać zamówienia.

Warto w tym miejscu podkreślić, że część sprzedawców detalicznych wciąż nie wie, jak reagować na rosnącą popularność smartfonów. Niektóre sieci handlowe zabraniają np. wykonywania zdjęć towarom czy skanowania kodów kreskowych. Czynią tak z obawy przed internetowymi porównywarkami cen. Brytyjska sieć sklepów odzieżowych Ted Baker udowadnia jednak, że fotografowanie towarów może odbywać się z korzyścią dla biznesu. W sklepach sieci udostępniono klientom szybki internet bezprzewodowy, zachęcając do robienia zdjęć przymierzanym ubraniom i umieszczania ich na profilu marki Ted Baker na portalu społecznościowym Facebook. Tam użytkownicy oceniają i dyskutują o najnowszej ofercie firmy.

Jeszcze dalej w realizowaniu założeń Universal Commerce posunęła się japońska sieć sprzedaży detalicznej Tokyu Hands. Wprowadzona przez nią aplikacja SekaiCamera opiera się na technologii Augmented Reality (tzw. rzeczywistość rozszerzona). Program wyświetla informacje handlowe powiązane z aktualnym zapotrzebowaniem użytkownika. Konsument znajdujący się np. na plaży otrzyma powiadomienie o aktualnej ofercie ręczników, a używający SekaiCamera w kuchni – ofertę narzędzi kuchennych.

Inteligentne urządzenia w centrum uwagi


Według najnowszych danych zgromadzonych przez Gartner i Strategy Research, aż 58 proc. posiadaczy smartfonów używa ich w czasie zakupów. Co więcej, 66 proc. nie rozstaje się z nimi nawet podczas snu.

Inteligentne telefony stały się więc jednym z centralnych elementów wokół których koncentruje się życie znaczącej grupy konsumentów. Jak pokazują statystyki, jej liczebność rośnie – nie tylko na rynkach rozwiniętych i przodujących pod względem innowacji technologicznych. Idąc krok dalej, badacze wyróżnili tzw. smartphonatics, którzy trwale zmieniają swoje przyzwyczajenia zupełnie rezygnując z wcześniej stosowanych narzędzi na rzecz aplikacji mobilnych dostępnych na ich telefonach. Największy odsetek grupy stanowią przedstawiciele pokolenia Y (urodzeni 1980 – 1995).

Smartfon, to urządzenie, które pojawiło się na masowym rynku dekadę temu, szybko zyskując na popularności i rewolucjonizując sposób w jaki uzyskujemy dostęp do internetu, zakupów, płatności. Powinien więc być głównym elementem strategii każdego sprzedawcy dóbr i usług, także finansowych.

Grzegorz Długosz, Członek Zarządu First Data Polska S.A.


Źródła danych:

Gartner Reserach http://www.gartner.com/technology/research.jsp

IDChttp://www.idc.com//home.jsp

Strategy Analytics http://www.strategyanalytics.com

Javelin Research https://www.javelinstrategy.com

Nielsen Research http://www.nielsen.com/us/en.html

World Bank http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/NEWS/0,,enableDHL:TRUE~menuPK:34463~pagePK:117705~piPK:34515~theSitePK:4607,00.html

2013-04-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców