PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćNa obniżce interchange zarobią hipermarkety. Stracą banki i klienci

Na obniżce interchange zarobią hipermarkety. Stracą banki i klienci

Nasz gość 09.10.2013 (07:39)

Obniżka interchange jest w pewnym sensie karą dla banków. Pieniądze, które do tej pory trafiały do banków, trafią do wielkich sieci handlowych. One i tak nie obniżą cen towarów dla klientów – mówi Marek Paradowski, prezes spółki eService.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Czy potwierdza Pan informację, że spółka eService jest na sprzedaż? Na jakim etapie jest proces?

Marek Paradowski, prezes eService: Proces sprzedaży został rozpoczęty i trwa zgodnie z harmonogramem przyjętym przez naszego właściciela PKO Banku Polskiego. Jest w fazie ustaleń końcowych. Należy pamiętać, że nie jest to sprzedaż całości, ale strategiczny joint venture między bankiem a inwestorem. W tej chwili bank prowadzi rozmowy z jednym potencjalnym inwestorem. Ostatnio wyczytałem w gazecie, że podpisanie umowy to już tylko czysta formalność. Nie zaryzykowałbym takiej tezy, tego typu przedsięwzięcie to skomplikowany proces, wymagający dogłębnej analizy.

To z waszego punktu widzenia dobra wiadomość? Jakby nie patrzeć, eService wychodzi z grupy największego banku w Polsce.

PKO Bank Polski jest zainteresowany dalszym rozwojem eService, ale w innej formule. Bank chce stworzyc alians z międzynarodową firmą, rozwijać eService także poza Polską, ponieważ biznes acquringu staje się coraz bardziej globalny. PKO Bank Polski nadal zachowa istotne udziały w eService, natomiast to nie jest wyjście z Grupy w sensie samej działalności rozliczeniowej, gdyż nadal będziemy działać na licencji banku, a bank będzie miał suwerenny dostęp do kontraktów z akceptantami. Oni, tak jak do tej pory, będą podpisywać umowy z bankiem. Będzie to rodzaj joint-venture z ambicją budowy z eService gracza międzynarodowego.

Co dobrego da Wam opuszczenie grupy PKO Banku Polskiego? Jakie są perspektywy?

Nie opuszczamy Grupy PKO Banku Polskiego, tylko będziemy mieli nowego międzynarodowego udziałowca. Pod względem wielkości rynku, Polska robi się dla nas nieco za mała. W tej chwili jesteśmy największym agentem rozliczeniowym w kraju, a rynek nie rozwija się tak szybko, jakbyśmy chcieli. W związku z tym myślimy o wyjściu z naszą ofertą za granicę. Przede wszystkim chcemy zaproponować naszym krajowym akceptantom obsługę za granicą, następnym krokiem będzie współpraca z akceptantami zagranicznymi. To dla nas szansa na poznanie nowych rynków, ale także na zaznajomienie się z portfolio produktowym przyszłego właściciela. Będzie to okazja do praktycznego wdrożenia, znanych nam do tej pory jedynie z gazet czy konferencji, technik obsługi klienta i strategii sprzedażowych funkcjonujących na rynkach rozwiniętych.

Kiedy można się spodziewać zakończenia procesu sprzedaży?

Proces sprzedaży jest bardzo skomplikowany. eService jest dużą spółką, w związku z tym jest wiele elementów wymagających negocjacji i uzgodnienia między stronami.

Wejście pod skrzydła nowego inwestora stwarza szansę na obsługę PeoPay przez eService? Czy postawicie jednak na wyłączność dla IKO?

Nie znam szczegółów systemu PeoPay. Kiedy wdrażaliśmy IKO, wychodziliśmy do potencjalnych partnerów i prosiliśmy ich o to, żeby zaadaptowali ten system z punktu widzenia akceptacji. Dotychczas nikt nie zwrócił się do nas z tego typu prośbą w odniesieniu do PeoPay. Z punktu widzenia rynkowego, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy również obsługiwali ten produkt. Szansa powodzenia tego systemu to jednak inna kwestia. W mojej ocenie system PeoPay ma mniejszy potencjał niż IKO. Nakłady, które musielibyśmy ponieść, żeby przystosować się do akceptacji innych produktów, musiałyby nam później zagwarantować zwrot z inwestycji.

W obliczu obniżki interchange nie obawia się Pan o przyszłość IKO? Koszty spadną, więc organizacje płatnicze będą pewnie promować mobilny portfel NFC. Zbliżeniowo płaci się szybciej i wygodniej niż przez IKO.

Uważam, że alternatywne metody płatności nie polemizują z instrumentami płatniczymi funkcjonującymi na rynku do tej pory. Pojawiające się rozwiązania są odpowiedzią na cały czas zmieniające się potrzeby konsumentów. Badania pokazały, że wielu ludzi niemal zawsze ma przy sobie telefon, a kartę płatniczą już rzadziej.

Produkty takie jak IKO czy PeoPay będą modyfikowane, ich ergonomia będzie się poprawiać. Tak jak w przypadku każdego rozwiązania o profilu prototypowym konieczny jest monitoring, a następnie korekty, które pozwolą na lepsze dostosowanie produktu do realiów rynkowych. Myślę, że zarówno IKO, jak i inne produkty będą się zmieniać, będą coraz bardziej przyjazne.

Jak Pan ocenia przyszłość rynku po obniżkach interchange?

Systemy płatnicze dalej dyktują inne pozycje cennikowe, które naprawdę są w Polsce wysokie. Banki inwestowały ogromne sumy w instrumenty płatnicze i systemy, które zarządzają tymi instrumentami. Do tej pory wpływy z interchange częściowo kompensowały im poniesione nakłady. Dzisiaj wprowadza się administracyjne uregulowanie, które mówi, że interchange nie ma prawa być wyższy niż pół procenta.

Warto zadać sobie pytanie, czy sprzedawcy akceptujący karty obniżą ceny swoich towarów, gdy spadną stawki interchange? Moim zdaniem nie.

Czyli w ostatecznym rozrachunku zapłacą klienci banków, którym banki sięgną głębiej do kieszeni, podnosząc opłaty?

Jest to problem każdego przedsiębiorcy – jeżeli spada mu strumień przychodów w jakimś obszarze, naturalnym jest myślenie i szukanie źródeł rekompensaty tego spadku. Trudno mi powiedzieć jak będzie. Być może zmniejszenie kosztów akceptacji spowoduje popularyzację tej formy płatności, większą powszechność używania kart i te przychody skompensują straty z tytułu obniżki IF. To jest wielce prawdopodobne, ale stuprocentowej kompensacji zapewne nie będzie.

Czy Pana zdaniem płatności w Biedronce – jeśli oczywiście powstaną, mogą stać się w przyszłości poważnym zagrożeniem dla IKO?

Póki co IKO działa, a inne systemy nie. Biedronka już raz testowała rozwiązanie, które jej nie wyszło. Z drugiej strony Biedronka to podmiot, który działa na bardzo dużą skalę. Gdyby w sposób powszechny jakiś instrument płatniczy odniósł sukces w Biedronce, to przy otwartej formule tego produktu jest szansa, że upowszechni się on w całym rynku. Czy to będzie zagrożenie dla IKO? Nie sądzę. Kwestią zasadniczą jest możliwość akceptowania płatności wprowadzonych przez Biedronkę poza siecią dyskontów.

Inny agent rozliczeniowy – firma First Data – chce zaoferować swoje rozwiązanie płatności mobilnych. Czy zmiany właścicielskie w eService stwarzają szansę na wdrożenie podobnego produktu i jego sprzedaż do banków?

Spółka, nawet taka jak nasza, ma bardzo ograniczone możliwości wprowadzenia takiego produktu bez dużej bazy danych klientów. W związku z tym ja, jako prezes, nigdy nie zrobiłbym nic, bez wcześniejszej konsultacji z bankiem, bo to dzięki niemu mamy szansę uzyskać masę krytyczną na rynku i z powodzeniem wdrożyć produkt. Bez współpracy z bankiem takie przedsięwzięcie ma bardzo małe szanse powodzenia.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Wojciech Boczoń

2013-10-09
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców