PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRNie pozwól by inwestor Cię ominął, czyli sztuka tworzenia biznesplanu

Nie pozwól by inwestor Cię ominął, czyli sztuka tworzenia biznesplanu

Marketing i PR 24.09.2009 (11:37) artykuł nadesłany

Wiele osób ma świetne pomysły na nowy produkt/usługę i często mają  nawet zarys planu działania. Nie mają jednak solidnego biznesplanu. Gdy pojawia się okazja na pozyskanie kapitału z jakichś funduszy lub od prywatnego inwestora, często marnują swoją szansę właśnie przez źle sporządzony biznesplan.

Biznesplan to instrument do planowania strategicznego i kontroli, wykorzystywany zarówno dla potrzeb wewnętrznych firmy, jak i dla organizacji zewnętrznych. Biznesplan przedstawia się m.in. inwestorom i bankom, gdy przedsiębiorcy starają się pozyskać źródła finansowania przedsięwzięć. Można powiedzieć w skrócie, że biznesplan to taki dokument, w którym szczegółowo opracowane są cele oraz zadania, a wszelkie działania ujęte są w harmonogramie średniookresowym. Opracowanie to zawiera również analizę otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego.  

Dlaczego biznesplan jest taki potrzebny? Odpowiedz jest prosta. Jest to dokument potrzebny zarówno pracownikom, jak i organizacjom z zewnątrz. Każda firma, która chce osiągnąć sukces, powinna mieć dobrze określony plan działania i starać się go realizować bez pomijania żadnych elementów. Biznesplan może być właśnie takim narzędziem sprawnej realizacji zadań, wyznaczając ich kierunek i czas trwania. Mając taki instrument, jesteśmy w stanie kontrolować naszą sytuację, postępy oraz opóźnienia, a co za tym idzie uczyć i się wprowadzać korektę do działań.

Już z powyższego opisu wyłaniają się podstawowe funkcje biznesplanu. Większość pozycji literatury fachowej podaje trzy główne:

– funkcję planistyczną – pozwala uszczegółowić misję firmy i udoskonalić strategię,
– funkcję informacyjną – służy przede wszystkim dla inwestorów i kredytodawców. Ze względu na tę funkcję, biznesplan powinien być przygotowany w sposób rzetelny i kompleksowy.
– funkcję kontrolną – na podstawie biznesplanu i analizy sytuacji bieżącej możemy wykryć odstępstwa od planu, ocenić faktyczne wykonanie założonych zadań oraz wprowadzić poprawki do planu.

Również struktura biznesplanu jest jasno określona. Składa się na nią kilkanaście pozycji. Za stroną tytułową powinno się znaleźć streszczenie biznesplanu, które ma przedstawić zwięzłą charakterystykę przedsięwzięcia. Następnie należy opisać strukturę organizacji, którą będzie odpowiedzialna za projekt (w tym miejscu może znaleźć się krótka historia firmy, cele, konkurencyjność i inne). Kolejny etap to stworzenie charakterystyki kadry, która będzie miała wpływ na kształtowanie się przedsięwzięcia i zadecyduje o jego sukcesie na rynku. Powinien znaleźć tu się opis kadry kierowniczej i personelu firmy – umiejętności, wykształcenie, system motywacji i premiowania. Kolejna faza to sporządzenie planu marketingowego (należy tu pamiętać o analizie rynku, określeniu promocji, polityki cenowej i systemu dystrybucji). Ważnym elementem jest opisanie planowanego zatrudnienia (przede wszystkim szacunkowe określenie kosztów wynagrodzenia i niezbędnych szkoleń), scharakteryzowanie kontrahentów biznesowych oraz określenie formy nawiązywania współpracy. Do tego elementu często dodaje się informację o wyborze formy opodatkowania. Następnie przechodzimy do jednego z najtrudniejszych etapów, czyli wyznaczenia harmonogramu realizacji i spisania niezbędnych czynności przy założeniu ich zależności i czasu trwania. Gdy harmonogram zostanie już skrupulatnie przygotowany, należy przeanalizować rynki zbytu oraz konkurencję. Kolejnym rozdziałem może być próba uzasadnienia przedsięwzięcia i określenia miejsca na rynku. Przedostatnim etapem jest sporządzenie planu finansowego, czyli inaczej rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych (cash flow). Na koniec dokonujemy analizy wrażliwości – czyli próbujemy określić ryzyko niepowodzenia inwestycji.

Proces tworzenia biznesplanu, jest złożony, zatem z góry obarczony ryzykiem wystąpienia błędów. Najczęstsze wynikają z niewiedzy przedsiębiorców. Pomijając przypadki, w których brak jest istotnych części dokumentu, głównym problemem jest nieznajomość realiów rynkowych. Niestety młodym przedsiębiorcom brakuje wiadomości na temat rzeczywistych mechanizmów, którymi kieruje się rynek. Wiedza teoretyczna zdobyta na studiach i kursach często nie ma nic wspólnego z obecną sytuacją. W związku z tym, w biznesplanach przyjmowane są nierealne założenia oraz pomija się wiele istotnych aspektów. Znane powszechnie powiedzenie: „reklama jest dźwignią handlu”, rzadko jest poważnie traktowane przez adeptów biznesu. Opracowanie planu promocji jest pomijane albo traktowane na zasadzie „żeby tylko był”.

Od czego zatem zacząć, aby nie odpaść w przysłowiowych przedbiegach? Na początku na pewno powinniśmy szczegółowo dopracować plan działania. Nawet drobiazgi takie jak wstępne szkice, notatki na kartce papieru, zapiski w kalendarzu mogą okazać się bardzo przydatne w kolejnych etapach przygotowania profesjonalnego biznesplanu.

Nie powinniśmy robić biznesplanu na kształt czyjegoś, już  przygotowanego. Powielanie biznesplanu nie jest mile widzianą  praktyką. Warto natomiast porównać nasze prace z innymi, sprawdzić jakich elementów nam brakuje, a jakie trzeba rozwinąć. „Ucz się na błędach, najlepiej tych cudzych” – ta maksyma świetnie pasuje do procesu tworzenia biznesplanu, dokumentu który niejednokrotnie przesądza o sukcesie lub porażce przedsięwzięcia. Biznesplan jest projektem, gdyż jego przygotowanie ma wiele elementów wspólnych z pierwszymi fazami procesu zarządzania projektami. Dlatego też, znajomość tej trudnej dziedziny może się okazać bardzo przydatna, szczególnie w takich elementach jak: wyznaczanie celów, ustalanie harmonogramu, planowanie zasobów czy analiza przedsięwzięcia.

Często przy tworzeniu biznesplanu zastanawiamy się nad jego obszernością  – „rozpisywać się” czy raczej być  konkretnym. Tutaj odpowiedź jest jasna. Inwestorzy dostają w swoje ręce często setki biznesplanów miesięcznie. Nie wczytują się uważnie w każdy przysłany dokument, dlatego zwięzła forma jest bardzo ważna. Często patrzą tylko na kilka pierwszych zdań i po nich oceniają, czy warto się zagłębiać w dokument czy może wyrzucić go do kosza. Jeśli biznesplan wydaje się interesujący, inwestorzy  analizują szczegółową koncepcję i kosztorys, jeżeli i te części będą przygotowane profesjonalnie i na podstawie realnych założeń, to biznesplan ma duże szanse na przekonanie inwestora do wyboru właśnie naszego pomysłu.

Możemy się zatem zastanawiać, co dla inwestora jest w projekcie najważniejsze? Czy tym kryterium są tylko i wyłącznie przyszłe zyski? Odpowiedź  na to pytanie nie jest jednoznaczna. Oczywiście inwestor wnoszący swój kapitał do jakiegoś przedsięwzięcia liczy na określoną stopę zwrotu z inwestycji, a co za tym idzie na zyski. Młodzi przedsiębiorcy bardzo często zaniżają koszty, aby zyski były jak najwyższe, a przez to  przedsięwzięcie staje się w ich odczuciu atrakcyjniejsze. Autorzy biznesplanów starają się przede wszystkim pokazać duże papierowe zyski, zapominając zupełnie o bardzo istotnej kwestii płynności finansowej przedsięwzięcia – stwierdza Małgorzata Grendysa, analityk finansowy Pressiton Finance.  Celem każdej podejmowanej w biznesie działalności jest wygenerowanie zysków, niemniej jednak, aby podmiot mógł funkcjonować konieczna jest zdolność  do pokrywania swoich zobowiązań wpływami z należności. Często zdarza się, że przedsięwzięcie na początku przynosi straty, ale jeśli utrzymana jest płynność finansowa i rachunek ekonomiczny wskazuje na zasadność projektu, istnieje realna szansa sukcesu – tłumaczy Małgorzata Grendysa.

W takim razie, tworzyć samemu czy z pomocą? To pytanie zadaje sobie wielu, brak jednak jednej uniwersalnej odpowiedzi, gdyż uwarunkowań jest wiele. Przede wszystkim musimy zastanowić się nad własnymi kompetencjami czy umiejętnościami w prowadzeniu przedsięwzięcia biznesowego. Jeśli chcemy wejść z innowacyjnym produktem, warto zastanowić się, czy wiemy jaki jest proces wprowadzania produktu od fazy projektowania, przez inkubacje, wdrażanie i dalsze zarządzanie nim. Jeśli również potrafimy zrobić profesjonalne badanie rynku, konkurencji oraz własnych predyspozycji to jest duża szansa, że poradzimy sobie z napisaniem porządnego biznesplanu. Jeśli jednak mamy wątpliwości, a chcemy by sporządzony dokument miał siłę przebicia, powinniśmy udać się do jednej z instytucji, które się tym zajmują kompleksowo. „Na co dzień pomagamy w pozyskiwaniu inwestorów dla start-upów i kwestia biznesplanu jest w tej sytuacji kluczowa. Jeśli przedsiębiorca dysponuje dobrym biznesplanem, to można powiedzieć, że uczynił pierwszy krok do udanej transakcji.” – wyjaśnia Dawid Jarecki, menedżer Pressiton Finance. „Niestety nie mający podstaw zarządzania innowatorzy, często przygotowują idealistyczne plany z założeniami oderwanymi od rynkowej rzeczywistości. Nie tylko pomijają różne bardzo ważne kwestie kosztowe i formalne, które wpływają na harmonogram, ale również pomijają promocję licząc, iż ich produkt jest tak wspaniały i niepowtarzalny, że sam się będzie sprzedawał. Często również nie doceniają konkurencji, substytutów i sił zewnętrznych rządzących rynkiem.” podsumowuje Dawid Jarecki.
Źródło: PressitOn Group

marketing 2009-09-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców