Co trzeci Polak zamierza spędzić letni urlop zagranicą, ale nie dalej niż w Europie. Osób gotowych wyruszyć w tym roku poza nasz kontynent jest mniej niż 4 proc. – wynika z badania„Wyjazdy Polaków” ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK. Wraz z rosnącymi obawami przed zagranicznymi wojażami rośnie ryzyko bankructw touroperatorów. Zakup wycieczki w nieodpowiedniej firmie może oznaczać stratę pieniędzy.
Z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że obecnie problemy z regulowaniem zobowiązań ma 399 firm turystycznych. Łącznie są one winne innym przedsiębiorcom blisko 7,9 mln zł. Najwięcej biur podróży z nieuregulowanymi płatnościami wobec innych firm działa w woj. mazowieckim – 83 oraz w śląskim- 54. Co do kwoty zadłużenia w pierwszej trójce obok mazowieckiego i śląskiego znalazło się również woj. pomorskie. Łączne zaległości biur podróży wahają się tu od 916 tys. zł do 1 362 tys. zł. Przeciętna zaległość wynosi 19 916 zł.
| Województwo | Liczba biur podróży | Liczba zaległości | Kwota zaległości |
| MAZOWIECKIE | 83 | 119 | 1 343 445 |
| ŚLĄSKIE | 54 | 69 | 1 362 066 |
| MAŁOPOLSKIE | 39 | 63 | 879 597 |
| DOLNOŚLĄSKIE | 39 | 77 | 907 299 |
| POMORSKIE | 34 | 55 | 916 206 |
| ZACHODNIOPOMORSKIE | 28 | 47 | 170 210 |
| WIELKOPOLSKIE | 24 | 32 | 412 126 |
| ŁÓDZKIE | 19 | 24 | 489 823 |
| OPOLSKIE | 16 | 18 | 674 090 |
| KUJAWSKO-POMORSKIE | 15 | 19 | 239 208 |
| PODKARPACKIE | 14 | 23 | 203 078 |
| LUBELSKIE | 11 | 13 | 249 150 |
| WARMIŃSKO-MAZURSKIE | 8 | 14 | 37 030 |
| LUBUSKIE | 5 | 5 | 17 448 |
| PODLASKIE | 5 | 10 | 30 796 |
| ŚWIĘTOKRZYSKIE | 5 | 5 | 14 964 |
| ŁĄCZNIE | 399 | 593 | 7 946 536 |
| Źródło: BIG InfoMonitor | |||
– Touroperatorom nie sprzyja rezygnacja Polaków z wypoczynku w krajach niedawno bardzo lubianych a dziś zagrożonych terroryzmem, ale także obawy przed wszelkimi wyjazdami zagranicznymi nawet do miejsc uznawanych za bezpieczne. Niechęć do podróżowania poza Polskę oznacza dla biur podróży spadek sprzedaży i wzrost ryzyka prowadzenia biznesu– przestrzega Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. – Szczególnie, że liczba touroperatorów wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor w ciągu roku wzrosła z 50 do 399. Tylko od końca maja do końca czerwca tego roku przybyło ich 50, a kwota zadłużenia przez miesiąc zwiększyła się o 3 mln zł – dodaje Mariusz Hildebrand.
Do tej pory, w 2016 r., upadłość ogłosiły dwa biura turystyczne: BBJ Sport z Jastrzębia Zdrój oraz Sunshine Holiday z Chorzowa.
Jak pokazuje badanie „Wyjazdy Polaków”* Instytutu ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK w tym roku prawie dwie trzecie Polaków zamierza spędzić cały letni urlop wyłącznie w kraju. Kolejne 23 proc. podzieli wakacyjny wypoczynek i część urlopu spędzi w Polsce, a część zagranicą. Zdecydowanych zwolenników wakacji tylko i wyłącznie poza Polską jest niecałe 14 proc. czyli co siódmy badany. Nawet jeśli jednak wybieramy się zagranicę to niedaleko – w grę właściwie wchodzi wyłącznie Europa. Osób gotowych wyjechać poza nasz kontynent jest wśród respondentów niecałe 4 proc.
| Gdzie spędzisz wakacje? | |
| wyłącznie w Polsce | 63,8% |
| w Polsce i w Europie | 19,7% |
| w Polsce i poza Europą | 1,5% |
| w Polsce, w Europie i poza Europą | 1,5% |
| wyłącznie zagranicą w Europie | 12,7% |
| wyłącznie poza Europą | 0,8% |
| Źródło: Badanie ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK | |
Źródło: Badanie ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK
Fakt, że mniejsza część Polaków decyduje się na wyjazdy zagranicę wyjaśnia zapewne ograniczoną popularność usług biur podróży. Z badania „Wyjazdy Polaków” wynika bowiem, że zawsze lub często u touroperatorów kupuje wycieczki 20 proc. ankietowanych, a kolejna grupa 33 proc. robi to sporadycznie. Bez względu na to czy z usług biura korzystamy co roku czy raz na kilka lat zawsze warto sprawdzić jego wiarygodność finansową. – Szczególną ostrożność powinny wykazać osoby, które upatrzyły sobie okazyjną ofertę w niedużej firmie z krótką historią działania – podpowiada Mariusz Hildebrand.
Jak radzi sobie touroperator można się dowiedzieć z Raportu o Przedsiębiorcy wydawanego przez BIG InfoMonitor. Pobranie raportu nie wymaga umowy z BIG InfoMonitor ani zgody sprawdzanej firmy, wystarczy znać jej NIP.
Raport o Przedsiębiorcy można pobrać poprzez stronę www.BIG.pl, osobiście w Punkcie Obsługi Klienta BIG InfoMonitor w Warszawie przy ul. Postępu 17A lub listownie. Potwierdzeniem kondycji finansowej firmy jest również Certfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo. Przedsiębiorstwa posiadające taki dokument są na bieżąco monitorowane pod kątem solidności w regulowaniu zobowiązań.
Przed wyborem oferty biura podróży dobrze jest też:
-
upewnić się, że działa ono legalnie co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urzędy Marszałkowskie.
-
skontrolować w CEOTiPT jaki jest zakres ubezpieczeń wybranego biura podróży, czy pozwala mu organizować wyłącznie imprezy krajowe, czy też ma wykupioną najszerszą polisę umożliwiającą organizację imprez turystycznych na terytorium innych państw europejskich i pozaeuropejskich, każdym środkiem transportu,
-
przeczytać umowę i sprawdzić czy zgadza się ze słownymi ustaleniami,
-
zwrócić uwagę na program, termin powiadomienia o odwołaniu i możliwości przeniesienia realizacji usługi na inną firmę,
-
warto zapamiętać, że cena oferty może się zmienić do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej wyłącznie z trzech powodów: zmiany kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz opłat urzędowych, lotniskowych lub przeładunkowych w portach morskich,
-
dopytać o biuro i hotel znajomych, przeczytać też opinie na portalach tematycznych, na których turyści oceniają organizację wyjazdu oraz szczegółowo opisują obiekty, wyżywienie czy obsługę.
*Badanie wykonane przez Instytut ARC Rynek i Opinie, techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview), na panelu internetowym będącym własnością ARC (www.epanel.pl) posiadającego ok 40 tysięcy panelistów. Reprezentatywna próba Polaków w wieku od 25 do 60 roku życia, N= 802. Badanie zrealizowano w dniach: 7 – 13 kwietnia 2016 r.
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor
