PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćOpłaty w świecie mobile – czarne łabędzie?

Opłaty w świecie mobile – czarne łabędzie?

Nasz gość 19.08.2014 (09:04)
Bankowość mobilna

Obecnie struktura opłat w bankowości mobilnej jest na naszym rynku prosta – operacje w mobile banking są tak samo (a niekiedy nawet bardziej) „bezpłatne”, jak w bankowości internetowej.

Co więcej, wyraźny jest trend dostarczania klientom dodatkowej wartości finansowej, mającej go skłonić do korzystania z tego właśnie kanału obsługi. Taki pomysł leży na przykład u podstaw praktyki oferowania lepszego oprocentowania lokat zakładanych mobilnie. Przewidując nadchodzące zmiany w zachowaniach i preferencjach nowej generacji klientów, banki już dziś chcą zbudować masę krytyczną dla użytkowników swoich rozwiązań. Dzieje się to kosztem wielu kompromisów, czy to przychodowych (wspomniane wyżej preferencyjne warunki cenowe) czy kosztowych (na przykład nieustanny rozwój posiadanych aplikacji, na kilku systemach operacyjnych).

Z drugiej strony banki, zwłaszcza w tych gorszych czasach, nieustannie są poddane presji analityków rynkowych. A ci zwracają dużą uwagę na udział pozycji „opłaty i prowizje” w strukturze wyników. Przychody z opłat i prowizji mają wiele zalet, stanowiąc w pewnym sensie papierek lakmusowy zdrowego biznesu bankowego. Umiejętność monetyzowania relacji powinna być podstawą biznesów detalicznych i z niej rozliczany jest zarówno model biznesowy cyfrowego start-upu w Dolinie Krzemowej, jak i duży, uniwersalny, wielokanałowy bank detaliczny działający na konkurencyjnym, dojrzałym rynku. Oplata, jaka pobieramy za usługę, to najbardziej naturalna wycena wartości dostarczanej klientowi i dowód nawiązania z nim zyskownej relacji.

Myśląc o modelu biznesowym bankowości mobilnej, nie sposób pominąć więc faktu, że zjawisko po tytułem „opłaty i prowizje” pojawia się w nim zupełnie marginalnie. Odnosi się wrażenie, że cała na tym etapie rozwoju przygoda banków ze światem mobilnym ma charakter strategicznej pogoni za przyszłym klientem http://prnews.pl/wojciech-bolanowski/bankowosc-mobilna-jako-strategia-klientocentryczna-3112035.html , a krótkoterminowe przychody nie mają znaczenia. Trudno się zresztą dziwić. Z jednej strony obserwacja biznesów, które gwałtownie załamały się pod wpływem zmian epoki cyfrowej (dystrybucja muzyki jest klasycznym przykładem) nakazuje traktować mobilne wyzwania jako krytyczne. Dorasta generacja klientów, którzy, zmienili już oblicze niejednego sektora gospodarki, a za chwile będą w wieku najbardziej interesującym dla banków. Do tej zmiany po prostu nie wolno się nie przygotowywać. Z drugiej strony już bankowość internetowa wprowadziła oczekiwanie bezpłatnych usług, proponując od kilkunastu lat bezpłatne przelewy, wypłaty z bankomatów, prowadzenie rachunku etc. etc. Dzisiaj właściwie niewyobrażalne jest zaproponowanie klientom bankowości mobilnej wyższych opłat niż za usługi bankowości internetowej.Mimo oczywistego przecież faktu, że bankowość mobilna daje wartość dodaną w postaci większej dostępności, a często także wygody w realizowaniu operacji.

Projekty mobilne są więc w bankach postrzegane jak rozgrzany do białości brzeszczot miecza wykuwany między młotem i kowadłem. Temat jest gorący, najbardziej aktualny i innowacyjny, a potencjalnie może stać się skuteczną bronią na konkurencyjnym rynku – stąd analogia do wykuwanego miecza. Dynamika rynku i oczekiwania perspektywicznych klientów wymuszają nieustanne prace rozwojowe, bombardując jak młot kolejnymi oczekiwaniami odnośnie wygody, szybkości, funkcjonalności. Pytanie „konkurencja już to ma, kiedy wreszcie to wprowadzicie?” jest bodajże najczęstszą informacją pozyskiwaną od aktywnych klientów bankowości mobilnej. A ponieważ postęp w tej dziedzinie i kreatywność konkurencji zdają się nie mieć granic, wyścig trwa w najlepsze. Jednego, czego najczęściej nie ma konkurencja, to opłaty związane z korzystaniem z banku na urządzeniach mobilnych. Jednak wprowadzenia takiej cechy produktowej jak opłata żaden klient się nie będzie, oczywiście, domagać.

Jesteśmy więc świadkami wielu projektów poszukujących, wzorem np. produktów kartowych, pośredniego źródła przychodów prowizyjnych, uzyskiwanych w sposób niewidoczny dla klienta. Przykład płatności mobilnych jest najbardziej oczywisty. Tutaj, tak samo jak w przypadku innych narzędzi płatniczych, źródłem przychodu dla banku jest podmiot przyjmujący płatność. Ten model ma wszystkie plusy (i minusy – np., związane z zainteresowaniem regulatora dopuszczalna wysokością opłat transakcyjnych) dobrze znanego modelu kart płatniczych. Dla innowacyjnej usługi, jaką są płatności mobilne, dodatkową zaletą jest właśnie to odwołanie się do istniejących rozwiązań. Ale w porównaniu do standardowej karty co najmniej dwie kategorie opłat – za wydanie i obsługę narzędzia płatniczego, czyli w tym wypadku aplikacji – są trudne do wprowadzenia. Percepcja klienta jest jasna – sam wyszukuje i instaluje aplikację bankową, płacąc ewentualnie za transfer danych i używa ją na swoim telefonie. Nie ma uzasadnienia by ponosić dodatkowe koszty, w formie opłaty dla banku. Moim zdaniem kluczowa jest niematerialność cechująca rozwiązania mobilne, jakkolwiek zabrzmi to może mało adekwatnie, czy wręcz śmiesznie. Zauważmy, że dużo łatwiej jest wprowadzić opłatę w przypadku naklejki czy innego materialnego gadżetu do płatności zbliżeniowych, niż za aplikację płatności mobilnych.Mimo że funkcjonalność takiej aplikacji (wspomnieć wystarczy o możliwości wykonania przelewu lub wypłaty gotówki z bankomatu) jest nieporównywalnie większa niż karty-naklejki NFC.

Czy więc opłaty za usługi bankowości mobilnej pozostaną już tak rzadkie jak „czarne łabędzie”? Ptaki, które są tak rzadkie, że właściwie nie istnieją? Nie byłoby w tym nic zaskakującego. Spójrzmy na szerszy obraz biznesu aplikacji mobilnych, który od początku powstania zmaga się wyzwaniem monetyzacji. Oprócz sektora rozrywki i gier (oraz modelu „freemium”, czyli opłat za wersje rozszerzone, trudnego do zastosowania w bankowości) właściwie trudno o przykład powszechnie stosowanych opłat. Z pewnością jest jedna firma, która wie jak umożliwić osiąganie przychodów z biznesu aplikacji mobilnych. To Apple, której App Store pozwala na dotarcie do wielkiej grupy klientów skłonnych zaakceptować płatne aplikacji. Ale nawet w App Store aplikacje bankowości mobilnej są bezpłatne. Wszystko wskazuje więc na to, że w bankowości mobilnej źródeł przychodu wciąż będziemy poszukiwać w złożonych, wyrafinowanych modelach, opartych na sprzedaży, reklamie, stymulacji aktywności transakcyjnej i innych, pewnie jeszcze nie odkrytych, mechanizmach.

Wojciech Bolanowski,

doradca Prezesa Zarządu PKO Banku Polskiego

2014-08-19
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców