W zależności od potrzeb klienci wygenerują elektroniczny dokument na PUE ZUS i przekażą go drogą mailową instytucji, która go potrzebuje. W PKO Banku Polskim z tej opcji mogą korzystać już klienci firmowi, którzy chcą zaciągnąć kredyt w banku. Potwierdzenie o braku zaległości w płatnościach składek ZUS mogą wysłać do swojego doradcy, a wkrótce bezpośrednio do serwisu transakcyjnego iPKO.
Do tej pory przedsiębiorcy, którzy potrzebowali potwierdzenia z danymi w ZUS musieli złożyć w tej sprawie wniosek. Od kilku dni sami mogą już utworzyć taki dokument, zapisać jako plik PDF i XML i wysłać na dowolny adres. Wysłanie potwierdzenia na adres e-mail jest odpowiednio zabezpieczone, a dokument potwierdzony elektroniczną pieczęcią ZUS. Dzięki niej można w prosty sposób potwierdzić, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.
– Udostępnienie możliwości samodzielnego potwierdzania danych zapisanych na koncie w ZUS to kolejny przykład tego, jak instytucje publiczne mogą i powinny współpracować z innymi podmiotami, w szczególności z sektorem bankowym, na rzecz obywateli. Bardzo nas cieszy bardzo dobra współpraca z PKO BP. Mamy wielu wspólnych klientów posiadających różne potrzeby w kontaktach z bankiem i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Mamy tu do czynienia z bardzo pozytywnym przykładem swoistego partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Usługa PUE ZUS jest wykorzystywana w banku przy udzielaniu kredytów dla klientów firmowych. Klient nie musi już czekać na przygotowanie przez pracownika ZUS np. dokumentu o niezaleganiu tylko sam może go utworzyć na PUE ZUS i niemal w tym samym czasie przesłać do banku. Dzięki temu skróci się czas oczekiwania na decyzję kredytową i uruchomienie kredytu.
– Możliwość samodzielnego generowania potwierdzeń danych z ZUS to dla przedsiębiorców zdecydowane ułatwienie kontaktów z administracją publiczną, ale też z instytucjami finansowymi. PKO Bank Polski aktywnie uczestniczy w budowie „cyfrowego państwa” i nieustannie pracuje nad rozwiązaniami ułatwiającymi dostęp do usług poprawiających komfort codziennego życia klientów. Dlatego też wkrótce potwierdzenia ZUS będzie można przesyłać bezpośrednio do serwisu transakcyjnego iPKO. Równolegle pracujemy z ZUS nad elektronicznym potwierdzeniem składek dla osób prywatnych, ułatwi to kolejnej grupie klientów i ubezpieczonych korzystanie z usług finansowych – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu nadzorujący obszar informatyki i usług w PKO Banku Polskim.
PKO Bank Polski jest liderem w udostępnianiu usług związanych z e-administracją. Był pierwszym bankiem, który umożliwił klientom korzystającym z bankowości elektronicznej składanie wniosków o świadczenie z Programu 500+, dostęp do PUE ZUS, realizację płatności bezpośrednio z portalu ePIT czy utworzenie Profilu Zaufanego (eGO). Klienci banku mogą też przez serwis transakcyjny wnioskować o wyprawkę szkolną w ramach programu Dobry start.
Źródło: PKO BP