Czy obsługa w tradycyjnych placówkach bankowych odejdzie do lamusa? Jak pokazują wyniki badania Santander Consumer Banku, klienci wciąż chętnie korzystają z oddziałów instytucji finansowych. Duża ich część odwiedza placówki przynajmniej raz w miesiącu.
Jak wynika z badania Santander Consumer Bank pomimo gwałtownego rozwoju serwisów online i aplikacji mobilnych, tradycyjna, oddziałowa bankowość w Polsce wciąż jest potrzebna sporej grupie konsumentów.
Grupa klientów, którzy regularnie odwiedzają oddział banku jest dość liczna. Spośród wszystkich kredytobiorców Santander Consumer Banku korzystających z usług banku w tym roku, aż 45 proc. przy spłacie rat korzystało z kasy w oddziale. Przez internet kredyt gotówkowy spłacało 24 proc. klientów, w oddziale innego banku 14 proc., a na poczcie co dziesiąty.
Jak podkreślają eksperci Santander Consumer Banku, popularność takiej formy wcale nie wynika z faktu, że klienci nie korzystają z internetu. Ankietowani to w 76 proc. aktywni internauci, a 43 proc. z nich jest codziennie „online”. Z kolei 32 proc. posługuje się bankowością internetową
– Tylko jeden na trzech klientów przyznaje, że w ogóle nie korzysta z Internetu. Oczywiście młodsze osoby częściej wykorzystują nowoczesne kanały, jednak jak wynika z naszych danych, preferencji klienta do korzystania z tradycyjnej obsługi oddziałowej nie można wiązać z jego cyfrowym wykluczeniem– mówi Roman Szymczak, Zastępca Dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich w Santander Consumer Banku.
Jak wynika z badania, zdecydowana większość klientów zaciągających kredyt gotówkowy w Santander Consumer Banku załatwia związane z tym formalności w placówce. Warto zwrócić uwagę, że aż 90 proc. kredytobiorców wypłacało również gotówkę z kredytu w kasie oddziału – choć mogli finansowanie odebrać również drogą elektroniczną. Z możliwości przelania środków na konto skorzystało zaledwie 8 proc. klientów.
Z danych Santander Consumer Banku wynika, że klienci dodatkowe pieniądze pochodzące z kredytów przeznaczali w tym roku głównie na cele związane z remontami, codziennymi wydatkami typu żywność, zakup środków czystości lub wyposażenia do domu.
– Mężczyźni, czyściej niż kobiety, przeznaczali kredyt na wydatki związane z naprawą samochodu, hobby oraz inwestycję w gospodarstwo lub firmę. Kobiety natomiast na ogrzewanie mieszkania oraz leczenie – mówi Roman Szymczak.
Badanie zostało zrealizowane w 2017 roku metodą CATI. Łącznie przeprowadzono 407 wywiadów z klientami Santander Consumer Banku.
Źródło: Santander Consumer Bank