PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPłatności dla hipsterów? A może powrót do korzeni handlu

Płatności dla hipsterów? A może powrót do korzeni handlu

Wiadomości Michał KisielMichał Kisiel - 09.08.2013 (10:32)
Karty

Wchodzisz do swojej ulubionej kafejki, sięgasz po telefon, uruchamiasz aplikację i „meldujesz się” na miejscu przeciągając palcem ikonkę. Zamawiasz potrójne latte machiatto, a sprzedawcy mówisz „płacę PayPalem”. Barista odpowiada „nie ma problemu Michale”, dziewczynom stojącym za tobą opadają szczęki, a ty spokojnie oddalasz się do stolika, gdzie wrzucasz zdjęcia napoju na Instagram. Marzenie hipstera? Tak właśnie działa jeden ze scenariuszy transakcji w usłudze PayPal Here, która w końcu zawitała do Europy.


Płatności przez zameldowanie („check-in”) testowane są w Londynie, ale usługa działa już od wiosny 2012 r. w Stanach Zjednoczonych. Przebieg transakcji nie jest specjalnie skomplikowany. Kupujący musi posiadać konto PayPal i aplikację mobilną, która z pomocą geolokalizacji podpowiada, gdzie są najbliższe sklepy przyjmujące taką formę płatności.

Wybieramy sklep i meldujemy się w nim, podobnie jak w aplikacjach Foursquare czy Facebook.

Sprzedawca w swojej aplikacji, która może działać np. na tablecie lub systemie POS obsługującym PayPal, widzi listę zameldowanych u niego osób. Każdy profil ma zdjęcie, łatwo zatem wybrać odpowiedniego gościa. Po wpisaniu kwoty należy potwierdzić obciążenie rachunku PayPal kupującego i koniec. Kupujący w swojej aplikacji otrzyma natychmiast powiadomienie o transakcji.

Czy to już „płacenie twarzą”?


Opisany powyżej schemat używany jest nie tylko przez e-commerceowego potentata. Warto przypomnieć, że podobne rozwiązanie (Square Wallet) oferuje swoim klientom w USA Square, a na geolokalizacji opiera się także proces zakupu np. w płatnościach mobilnych Dwolla.

Mimo, że na oko mamy do czynienia z futurystyczną wizją płatności przyszłości, to propozycja PayPala nie ma nic wspólnego ze śledzeniem lokalizacji czy biometrią. Aplikacja mobilna korzystająca z GPS i zdjęcie profilowe pozwalają tylko powiadomić sprzedawcę o tym, kto powinien zostać obciążony kwotą zakupu. Równie dobrze rolę taką może pełnić plastikowa karta czy login do konta podawany przy sklepowej kasie. Tożsamość to słowo-klucz w świecie płatności, a w szybko rozwijających się płatnościach mobilnych próbuje się różnych nowych form rozwiązania problemu jej potwierdzenia.

XXI-wieczna forma zakupów „na zeszyt”


Osobiście pomysł PayPala przypomina mi trochę schemat zakupów „na zeszyt” w osiedlowym sklepie. Sprzedawca wie z kim ma do czynienia i zapisuje na odpowiednią kwotę na koncie kupującego. W tym przypadku konto prowadzi PayPal, a cały proces odbywa się elektronicznie. Jest w nim jednak rys sięgający gdzieś do dawnych czasów, gdy sprzedawca i jego klient znali się najczęściej osobiście. Wyobrażam sobie, że w małej hipsterskiej kafejce taka forma płatności może wzmocnić lojalność klienteli – sprzedawca pozna imię i nazwisko kupującego, a z czasem może nawet zapamięta jakie gusta ma powracający regularnie gość. Gdyby jeszcze połączyć proces meldowania się w PayPalu z publikacją statusu w serwisach społecznościowych („Jestem na kawie w X”), to „cyfrowi tubylcy” pewnie poczuliby się jak w niebie.

Czy płacenie przez zameldowanie może sprawdzić się w większych sklepach? To, co wygląda interesująco w małym salonie fryzjerskim czy restauracji, stałoby się zapewne koszmarem w supermarkecie. Proces „check-in” jest zbyt wolny, aby znaleźć zastosowanie tam, gdzie liczy się szybkość i skala. Samo obciążenie rachunku klienta to jeden klik, ale znalezienie odpowiedniej osoby wśród, dajmy na to, 100 ludzi zameldowanych na miejscu to kwestia co najmniej problematyczna.

Propozycja PayPala to idea dla pewnego segmentu rynku, przede wszystkim małych akceptantów. Można potraktować ją jako kolejny argument wskazujący na dwutorowy rozwój płatności mobilnych. Z jednej strony mamy rozwiązania uniwersalne, tworzone z myślą o całym rynku (np. płatności NFC oparte na kartach płatniczych, IKO itp.), z drugiej – rozwiązania niszowe, przeznaczone do specyficznych zastosowań (np. systemy tworzone przez sprzedawców jak Starbucks, systemy do mikropłatności itp.). Całkiem możliwe, że nawet, jeśli na rynku wyłoni się kiedyś mityczny standard m-płatności, to niszowe rozwiązania będą miały dość miejsca, by rozwijać się dynamicznie.

2013-08-09
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców