PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Aegon
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeJoao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Informacje Michał KisielMichał Kisiel - 21.04.2021 (20:23) Nasz Gość
Kredyty

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej – czy to może się udać? O wyzwaniach stojących przed kredytodawcami oferującymi finansowanie nieruchomości rozmawiamy z J.B. Jorgem, Prezesem Zarządu Banku Millennium, zwycięzcy „Złotego Bankiera 2021” w kategorii kredyt hipoteczny.

Zobacz finalistów konkursu Złoty Bankier 2021 >>

Michał Kisiel, Bankier.pl: Pandemia wymusiła technologiczny skok także w sprzedaży kredytów hipotecznych. Jakie zmiany wprowadził w tym czasie Bank Millennium i jak zareagowali na to klienci? Czy widzicie Państwo zwiększone zainteresowanie funkcjami dostępnymi online i w mobile?

Joao Bras Jorge, Prezes Zarządu Banku Millennium: Przede wszystkim chciałbym podziękować za Złotego Bankiera za kredyt hipoteczny, wyróżnienie nas jako jeden z trzech najlepszych banków oraz  odpowiedzialny bank – dziękuję całemu zespołowi Millennium, gdyż te nagrody są dla całego zespołu.

Miniony rok był czasem przyspieszenia procesu cyfryzacji, związanego ze skokowym wzrostem zainteresowania klientów bankowością elektroniczną. W 2020 roku dla większości z nich zdalne bankowanie stało się codziennością. Liczba klientów cyfrowych w Banku Millennium wzrosła o 12 proc. r/r do 2,05 mln, a liczba aktywnych klientów mobilnych osiągnęła blisko 1,7 mln, wzrastając o 18 proc. Nie zaskoczyło nas to jednak. Jesteśmy w czołówce banków najbardziej zaawansowanych technologicznie, od lat stawiamy na rozwój kanałów zdalnych i procesów omnikanałowych. Było to niezwykle istotne w 2020 roku, kiedy musieliśmy błyskawicznie dostosować się do nowych realiów pandemicznych.

Pandemia przyśpieszyła część naszych projektów technologicznych, skupiliśmy się na udostępnieniu klientom możliwości załatwienia jak największej liczby spraw bez konieczności fizycznej wizyty w placówce. Oczywiście nie ominęło to również obszaru kredytów hipotecznych. Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek. Wprowadziliśmy szereg nowych udogodnień dla klientów, począwszy on możliwość zdalnego wnioskowania o wakacje kredytowe dla klientów, którzy z powodu pandemii mieli trudności w spłacie kredytu, po liczne usprawnienia w procesie uzyskania kredytu.

Poszerzyliśmy listę dokumentów, które akceptowane są w formie elektronicznej, wprowadziliśmy możliwość podpisywania dyspozycji wypłaty podpisem kwalifikowanym, udostępniliśmy możliwość sprawdzenia statusu wniosku hipotecznego w aplikacji mobilnej i serwisie internetowym, możliwość zdalnego skorzystania ze wsparcia banku w pozyskaniu operatu szacunkowego oraz akceptacji oględzin wycenianej nieruchomości dokonanych online bez konieczności fizycznej wizyty rzeczoznawcy w wycenianej nieruchomości. Udostępniliśmy też możliwość zatwierdzania wniosku o udzielenie informacji o kredycie smsem, bez konieczności podpisywania go atramentem.

Pracujemy nad dalszymi usprawnieniami, zarówno w części procesu dotyczącej udzielania nowych kredytów, jak i tych, które są już obsługiwane. Warto jednak podkreślić, że mimo iż klienci coraz częściej są zainteresowani załatwianiem czynności bankowych online, w przypadku kredytu hipotecznego pierwsza rozmowa i pozyskanie informacji o kredycie nadal najchętniej odbywa się podczas kontaktu z ekspertem hipotecznym, choć oczywiście i tu znaczna część spotkań odbywa się online lub telefoniczne.

Wszystkie te zmiany wpłynęły na rekordową sprzedaż nowych kredytów hipotecznych w 2020 roku. Osiągnęła ona wartość 6,8 mld zł, co oznacza wzrost o 57 proc. r/r. Przełożyło się to też na duży wzrost naszych udziałów rynkowych z 7,3 proc. w 2019 r. do 12,2% w 2020 r.

Czy wizja kredytu hipotecznego udzielanego w pełni online jest realna w najbliższym czasie? Jakie wyzwania są związane z takim scenariuszem?

To oczywiście ogromne wyzwanie – nie tylko dla nas, ale dla całej branży. Rozpoczęliśmy już projekt cyfryzacji hipotek i na tym etapie możemy podzielić się pewnymi wnioskami. Wymaga on sporych nakładów po stronie banku, ale do jego realizacji kluczowe jest istnienie odpowiednich warunków zewnętrznych, które taki proces umożliwiają. Mam na myśli sprawny i automatyczny dostęp do baz dokumentów, informacji o klientach np. w ZUS czy w Księgach Wieczystych, powszechność posiadania przez klientów podpisów kwalifikowanych czy innych rozwiązań, koniecznych do identyfikacji osób, które nie są jeszcze klientami banku. Oczywiście aby proces w pełni zdalny był możliwy, konieczne jest jego maksymalne uproszczenie – a to w sytuacji różnych celów kredytowania, źródeł zatrudnienia wnioskodawców, których w przypadku kredytu hipotecznego jest zazwyczaj kilku, stwarza bardzo dużą liczbę kombinacji,  które należy zaprogramować i zautomatyzować.

Do tego dochodzi jeszcze kolejna kluczowa kwestia gotowości klientów do załatwiania takiej czynności czyli zaciągnięcia kredytu na 30 lat w wysokiej kwocie, bez rozmowy i kontaktu z bankiem. Wiemy z naszych badań oraz prób, poczynionych już na rynku, że grupa klientów zainteresowanych kredytem hipotecznym całkowicie online nie jest jeszcze zbyt liczna. Zakładamy jednak, że będzie się to stopniowo zmieniać, szczególnie w scenariuszu, w którym na każdym etapie możliwe jest wsparcie eksperta.

Czy wprowadzenie kredytów hipotecznych z okresowo stałym oprocentowaniem doprowadzi do zaostrzenia konkurencji na rynku? Co Państwa zdaniem będzie kluczowym czynnikiem wyboru kredytu mieszkaniowego z punktu widzenia klientów w najbliższym roku?

Nie patrzymy na wprowadzenie kredytów ze stałą stopą jak na przewagę konkurencyjną. Głównym naszym celem jest zaoferowanie klientowi możliwości wyboru pomiędzy ratami niezmiennymi przez 5 lat,  a gotowością ponoszenia ryzyka zmiany stopy procentowej, w przypadku, gdy zdecyduje się na oprocentowanie zmienne. Umożliwienie wyboru rodzaju stopy procentowej jest także elementem Rekomendacji UKNF, która wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2021.

Myślę, że kluczowym czynnikiem wyboru kredytu, jeżeli klient już się zdecyduje na jego zaciągnięcie, będzie jak dotychczas wysokość raty oraz oprocentowanie (które oczywiście wpływa na wysokość raty). Bardzo ważne będzie też, podobnie jak teraz, poczucie profesjonalnej obsługi na każdym etapie wniosku kredytowego – zaciągnięcie kredytu na zakup nieruchomości to dla klienta jedna z ważniejszych życiowych decyzji, która rodzi wiele pytań w trakcie całego procesu hipotecznego. Dlatego niezwykle istotne jest i będzie otoczenie klienta właściwą opieką, wyrażoną w poziomie obsługi oraz przekazywanej mu wiedzy. Niebagatelne znaczenie będzie miała również polityka kredytowa banków, w szczególności w zakresie zdolności kredytowej klienta w różnych bankach.

Kluczowym jednak czynnikiem wpływającym na decyzje będzie miał w tym roku optymizm klientów co do sytuacji gospodarczej oraz ich własnej, indywidualnej sytuacji finansowej.

2021-04-21
Michał Kisiel

Sprawdź także:

a 0 3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec
12.08.2022 (12:22) – informacja prasowa

3 popularne cyberoszustwa finansowe, przez które możesz wpaść w długi. Sprawdź, jak się przed nimi ustrzec

Według danych zebranych na zlecenie BIK, aż 84% Polaków obawia się wykorzystania swoich personaliów w wyniku …

a Analizy 0 Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach
12.08.2022 (12:15) – informacja prasowa

Raport Kearney: Spora grupa klientów banków nadal potrzebuje obsługi w placówkach

21 proc. klientów europejskich banków detalicznych przyznało, że nie korzysta z fizycznych oddziałów bankowych. …

a Kariera w finansach 0 L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego
12.08.2022 (11:29) – informacja prasowa

L4 na stres? Aż 2/3 pracowników zauważyło u siebie symptomy wypalenia zawodowego

12 sierpnia ustanowiono Światowym Dniem Pracoholika. Jak wskazuje OECD, pracownicy w Polsce plasują się w …

a 0 Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku
12.08.2022 (11:26) – informacja prasowa

Moje Akcje PZU otwiera się na inwestorów Alior Banku

PZU rozwija swój program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych. Od dziś do Moje Akcje PZU mogą przystępować …

a 0 Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych
12.08.2022 (11:20) – informacja prasowa

Getin Bank podnosi oprocentowanie lokat i rozszerza ofertę Lokaty Rentierskiej na segment klientów detalicznych

Getin Bank podwyższa oprocentowanie na Lokacie Mobilnej Na Start do 6,5% w skali roku i rozszerza ofertę Lokaty …

a 0 TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie
11.08.2022 (14:22) – informacja prasowa

TUZ Ubezpieczenia otwiera pierwszy punkt w Warszawie

Nowy punkt obsługi klienta TUZ Ubezpieczenia mieści się w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 41. Jest zaprojektowany …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Złożono ok. 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe

Około 850 tys. wniosków o wakacje kredytowe…

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut udostępnił płatności odroczone – Pay Later

Revolut wchodzi na polski rynek z nowym…

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

Karta biometryczna trafia pod strzechy. Płatność uwierzytelniana jest odciskiem palca

O karcie biometrycznej pisaliśmy już na łamach Bankier.pl.…

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Media: Paweł Guza nowym prezesem PKO BP? Iwona Duda zrezygnowała z tej funkcji

Prezes PKO BP Iwona Duda złożyła rezygnację…

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Najlepsze lokaty kwartalne w sierpniu. Kolejny ranking z „7” z przodu

Lokując 10 000 zł na lokacie kwartalnej, można…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

gbartosz83:

problem polega na tym, że to nie są banki notowane na giełdzie, nie …

wt, 9 sie 2022 (11:06) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Xandi:

Czy podobne raporty publikują także inne banki? Zastanawia mnie sytuacja Plus Banku i …

pon, 8 sie 2022 (21:35) • W II kw. 2022 r. wyniki Banku Pekao pod wpływem kosztów regulacyjnych i rezerw

Krzysztof Trojak:

Co to za bełkot? …

pon, 8 sie 2022 (06:20) • Notus Finanse wchodzi do świata Decentraland

Uczesane myśli:

👍 …

pt, 5 sie 2022 (16:52) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

Michał Kamiński:

zdecydowanie faktoring to ciekawa alternatywa dla kredytów, do tego nie jest ważna zdolność …

nie, 31 lip 2022 (18:37) • Rynek faktoringu urósł w pierwszym półroczu 2022 r. o jedną trzecią

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Kalkulator kredytowy Bankier SMART
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 37
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • Ranking ROR Bankier SMART
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2022 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców