W 2011 roku Getin Noble Bank odnotował wzrost salda depozytów terminowych gospodarstw domowych o ponad 7,6 mld PLN. Tylko w III kwartale ubiegłego roku, dynamika przyrostu salda depozytów prawie trzykrotnie przewyższała średnią rynkową.
Trend ten dotyczył zarówno klasycznych lokat, jak i planów długofalowego oszczędzania, których sprzedaż osiągała kwartalne wzrosty na poziomie nawet do 100%. Z danych banku oraz z badania, przeprowadzonego wspólnie z Instytutem MillwardBrown SMG/KRC wynika, że jednym ze źródeł sukcesu na tym polu jest zaufanie do Getin Banku, jako silnej polskiej instytucji finansowej. Już blisko 60% klientów deklaruje, że fakt ten miał wpływ na ich decyzję o miejscu ulokowania oszczędności. Zaufanie do polskich banków, powiązane z przekonaniem o ich stabilności w okresie kryzysu, zadeklarowało aż 74% respondentów, podczas gdy do banków z kapitałem zagranicznym 48%.
W sondażu przeprowadzonym przez Getin Noble Bank oraz w badaniu zrealizowanym wspólnie z Instytutem MillwardBrown SMG/KRC, zapytano klientów czym się kierowali, podejmując decyzję o tym gdzie ulokują oszczędności. Warto nadmienić, że wybór banku depozytowego jest decyzją szczególnie przemyślaną – klienci wybierają nie (jak w przypadku np. kredytów) spośród banków będących w ich zasięgu, ale spośród wszystkich, kierując się własnymi priorytetami. Tradycyjnie, na wysokich pozycjach znalazły się tu: atrakcyjne oprocentowanie lokat oraz elastyczność produktów. W ostatnim roku na czoło wysunęła się jednak także potrzeba zaufania do instytucji finansowej i poczucia bezpieczeństwa zgromadzonych środków.
W kontekście sytuacji gospodarczej w Europie, jako jeden z istotnych czynników decyzji o powierzeniu oszczędności, wymieniany jest polski kapitał banku. Z badania wynika, że bankom z polskim kapitałem ufa aż 74% respondentów, co jest odsetkiem znacząco wyższym niż deklarowany poziom zaufania do banków z kapitałem zagranicznym. Blisko 60% ankietowanych Klientów Getin Banku przyznało że fakt, iż jest on bankiem z dominującym udziałem polskiego kapitału, miał istotny wpływ na podjęcie decyzji o ulokowaniu w nim oszczędności. Ważnym czynnikiem wiarygodności rodzimych instytucji jest dla badanych ich niezależność – możliwość samodzielnych decyzji w oparciu o krajowe realia i elastyczność reagowania na problemy.
W badaniu wyraźnie pojawił się także element dumy z polskiej gospodarki i faktu, że krajowe firmy radzą sobie z kryzysem równie dobrze, a często lepiej niż zachodnie koncerny – w tym kontekście często u klientów pojawia się przekonanie, że „trzeba inwestować
w swoje”.
Wzrost sprzedaży lokat oraz produktów długofalowego oszczędzania
Miniony rok, jak potwierdziły ostatnie raporty Narodowego Banku Polskiego, zmobilizował Polaków do oszczędzania – dowodzą tego m.in. wzrosty na saldach lokat terminowych, rachunków oraz kont oszczędnościowych. Getin Noble Bank, drugi największy pod względem aktywów bank z większościowym kapitałem polskim, po notowanych w 2010 roku systematycznych wzrostach sprzedaży i udziałów rynkowych, w 2011 roku umocnił swoją silną pozycję lidera rynku depozytów.
Flagowym produktem Getin Noble Banku od lat pozostają lokaty terminowe, stale plasujące się w czołówce rankingów atrakcyjnego oprocentowania – w 2011 roku saldo depozytów gospodarstw domowych w Getin Noble Banku wzrosło aż o 7,6 mld PLN, co stanowi ponad 15% zeszłorocznego wzrostu salda w całym sektorze bankowym.
„Ponad 15% udział naszego banku we wzroście salda depozytów w 2011 roku to dowód wysokiej efektywności biznesowej oraz ogromnego zaufania ze strony klientów. Dzięki stabilnej pozycji na rynku i dynamicznemu rozwojowi naszej instytucji, Getin Noble Bank gwarantuje swoim klientom poczucie bezpieczeństwa, niezależnie od trudnej sytuacji gospodarczej na europejskich rynkach. Wysoki poziom zaufania potwierdza także fakt, że nasi klienci wiążą się z bankiem długofalowo. Chętnie wybierają lokaty długookresowe – blisko jedna trzecia depozytów w Getin Noble Banku to depozyty 12-miesięczne lub dłuższe. Klienci coraz częściej decydują się także na 10 i 15-letnie produkty systematycznego oszczędzania na przyszłość, powierzając Bankowi swoje oszczędności na emeryturę” – mówi Przemysław Guberow, dyrektor zarządzający Obszaru Zarządzania Produktem w Getin Noble Bank.
Dużym zainteresowaniem klientów Getin Banku cieszą się również produkty długofalowego oszczędzania, których sprzedaż w 2011 roku wzrastała z kwartału na kwartał. Tylko w II kwartale 2011 r. wzrost sprzedaży tych produktów osiągnął 100% względem poprzedzającego kwartału. Szczególnym zainteresowaniem Klientów cieszą się produkty dedykowane oszczędzaniu na dalszą przyszłość, jak emerytura czy start dzieci w dorosłość. Obserwowana w 3 pierwszych kwartałach 2011 r. dynamika wzrostu wykazała niemal 4-krotny wzrost sprzedaży planów 15-letnich.
Źródło: Getin Noble Bank