Wyniki MasterCard Europe w Polsce za II kwartał jak i całe I półrocze 2005 r. wykazują dwucyfrowy wzrost zarówno jeżeli chodzi o wartość, jak i liczbę przeprowadzonych transakcji. W okresie od stycznia do końca czerwca tego roku Polacy dokonali, przy użyciu kart kredytowych i obciążeniowych systemu MasterCard, transakcji o wartości 760 mln dolarów, co oznacza wzrost o 32,4% w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Według danych na koniec I półrocza liczba tego typu kart w Polsce wzrosła o 56%, przekraczając milion.
Wyniki z pierwszego półrocza pokazują, że dynamika wzrostu ilości i wartości transakcji dokonanych kartami MasterCard utrzymuje pozytywny trend – powiedziała Hanna Staśkiewicz-Dziełak , dyrektor marketingu Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce. Całkowita wartość transakcji dokonanych w I i II kwartale 2005 r. osiągnęła odpowiednio 360 i 400 mln dolarów. Liczba transakcji wyniosła w I i II kwartale tego roku odpowiednio 4,83 mln i 5,75 mln, w sumie osiągając 10,58 mln.
Średnia wartość transakcji dokonanych przez polskich posiadaczy kart systemu MasterCard w I półroczu 2005 wyniosła ok. 72 dolarów. Obecnie na terenie całej Polski można zapłacić kartami MasterCard w ponad 150 tys. punktach handlowo-usługowych.
Polska – karty z odroczonym terminem spłaty (kredytowe i obciążeniowe) |
|||||||
Kraj |
Całkowita |
Przyrost |
Liczba transakcji (miliony) |
Przyrost |
Liczba |
Przyrost |
Punkty akceptacji (tysiące) |
Polska |
400 |
36,6% |
5,75 |
52,3% |
1,05 |
56% |
151 |
Polska I-VI ‘05 |
760 |
32,4% |
10,58 |
46,7% |
1,05 |
56% |
151 |
Wyniki finansowe MasterCard Europe w Polsce oraz w innych krajach byłego bloku wschodniego, znacznie przyczyniają się do wzrostu wyników organizacji w całej Europie. Szczególnie dynamicznie rozwija się rynek w Rosji gdzie liczba kart systemu MasterCard w porównaniu z I półroczem ubiegłego roku wzrosła aż o 344%. W Europie wartość transakcji dokonanych kartami kredytowymi i obciążeniowymi ze znakiem akceptacji MasterCard osiągnęła w II kw. br. ponad 112 mld dolarów – jest to o 13,4% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Łączna wartość transakcji dokonanych w I półroczu 2005 wyniosła 217,70 mld dolarów (wzrost o 12,7%) a liczba kart wzrosła do 118,4 mln (+ 12,1%).
Organizacja MasterCard International odnotowała również bardzo dobre wyniki globalne. Użytkownicy kart systemu MasterCard z odroczonym terminem płatności w II kwartale 2005 r. przeprowadzili ponad 4,8 mld transakcji, których wartość osiągnęła 408,4 mld dolarów (wzrost o 12,3%). Biorąc pod uwagę pół roku, wartość transakcji wzrosła o 11,6% uzyskując poziom 790,5 mld dolarów.
Polska. Najważniejsze dane – II kwartał 2005 r.
· W kwietniu organizacja płatnicza MasterCard Europe obchodziła dziesiątą rocznicę działalności na polskim rynku. Średni wzrost liczby transakcji, ich wartości oraz liczby kart MasterCard i Maestro w Polsce na przestrzeni ostatnich dziesięciu
lat przekroczył średni wzrost w Europie nawet o 16 razy.
-
W kwietniu br. odbyła się doroczna uroczystość rozdania prestiżowych nagród Rock Awards, którymi organizacja płatnicza MasterCard Europe wyróżnia instytucje finansowe za szczególny wkład w rozwój rynku produktów kartowych w Polsce. Nagrody Rock Awards rozdane zostały w Polsce już po raz czwarty. Z okazji 10-lecia działalności MasterCard Europe na polskim rynku zostały także przyznane nagrody specjalne za wyjątkowe zasługi w rozwoju kart płatniczych w Polsce w trakcie ostatniej dekady.
-
W czerwcu br. Cetelem Bank S.A. we współpracy z organizacją płatniczą MasterCard Europe wprowadził nowy, unikalny produkt płatniczy – kartę kredytową AURA MasterCard Electronic. W wyniku pierwszej w Polsce konwersji karty kredytowej prywatnej marki na międzynarodowy system płatniczy, wydawana jest karta, którą można posługiwać się na terenie całej Polski w ponad 88 tys. punktów handlowo-usługowych oraz w 7 tys. bankomatów ze znakiem akceptacji MasterCard® oraz Cirrus®. Planuje się, że jeszcze w tym roku w rękach Polaków znajdzie się ponad 100 tysięcy kart AURA MasterCard Electronic.
-
Przedstawicielstwo MasterCard Europe w Polsce kontynuuje realizowaną od kilku lat strategię marketingową, nakierowaną na długofalową edukację konsumentów w kwestii płatności bezgotówkowych i aktywne zachęcanie ich do dokonywania transakcji przy pomocy kart płatniczych. Przeprowadzona w maju i czerwcu promocja skierowana do posiadaczy kart MasterCard cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – liczba zgłoszeń wzrosła o 373% w porównaniu do akcji z ubiegłego roku.
-
Od kilku lat również Przedstawicielstwo MasterCard Europe w Polsce organizuje cieszące się dużym zainteresowaniem konkursy mające na celu poszerzanie wiedzy pracowników banków i agentów rozliczeniowych. W czerwcu br. zakończył się konkurs na Mistrza Technik Sprzedaży „Negocjator”, wykorzystujący nowatorską technikę „Lingubot”, czyli wirtualnego klienta. W konkursie MasterCard „Negocjator” wzięło udział 644 uczestników z czołowych banków i agentów autoryzacyjno-rozliczeniowych.
Świat i Europa. Najważniejsze dane – II kwartał 2005 r.
W drugim kwartale 2005 roku organizacja płatnicza MasterCard skupiła się na rozwoju usług dopasowanych do potrzeb klientów instytucji finansowych, umacnianiu dobrych relacji z punktami handlowo-usługowymi akceptującymi karty systemu MasterCard oraz opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań płatniczych i usług:
-
Od połowy maja br. organizacja płatnicza MasterCard oraz Cetelem, należący do BNP Paribas, działają w ramach globalnej umowy partnerskiej łączącej te dwie organizacje Od tego momentu Cetelem ma możliwość sygnowania swoich kart znakami akceptacji MasterCard (MasterCard®, MasterCard Electronic®, Maestro® oraz Cirrus®) na całym świecie.
-
Tatra, słowacki bank należący do grupy Raiffeisen, ogłosił wprowadzenie pierwszej karty MasterCard Unembossed w Europie. Karta ta jest płaska i zawiera mikroprocesor. Dzięki temu oferuje nie tylko tradycyjne korzyści karty systemu MasterCard, ale również zwiększone bezpieczeństwo poprzez wymóg autoryzacji płatności online.
-
Belgijski oddział Deutsche Bank wspólnie z organizacją MasterCard wprowadził kartę Titanium, która posiada cechy zarówno karty debetowej, jak i kredytowej. Posiadacze tej innowacyjnej karty mają dostęp do bieżących środków na swoim koncie, a ponadto dysponują „rezerwą finansową”, której wysokość ustalana jest indywidualnie, w zależności od potrzeb klienta.
-
Banka Koper (z siedzibą na Słowenii) wspólnie z MasterCard Europe poinformował
o wprowadzeniu pilotażowego programu skierowanego do przedsiębiorstw, polegającego na uruchomieniu na Słowenii usług OneSMART Authentication
i OneSMART Web, działających w oparciu o technologię mikroprocesową. Projekt ten realizowany będzie w ramach działającego od sierpnia zeszłego roku na terenie Europy Środkowo-Wschodniej programu OneSMART Club. -
MasterCard OneSMARTTM PayPassTM – bezstykowa technologia umożliwiająca płatności wprowadzona przez organizację płatniczą MasterCard International, została uznana przez Europejskie Stowarzyszenie Konsultantów ds. Płatności (European Payments Consulting Association) oraz magazyn European Card Review za najbardziej innowacyjny produkt płatniczy 2004 roku. Nowe rozwiązanie, wykorzystując wbudowane w kartę płatniczą mikroprocesor oraz antenę, umożliwia realizację transakcji płatniczych drogą bezprzewodową w sposób gwarantujący jej całkowite bezpieczeństwo.
-
Przykłady wprowadzenia bezstykowej technologii MasterCard® PayPass™ na rynku amerykańskim:
· Firma Sheetz, Inc. ogłosiła, że bezstykowa technologia MasterCard® PayPass™ jest dostępna w 309 sklepach marki Sheetz. W II kwartale b.r. firma ta stała się pierwszą organizacją usługowo-handlową, która wprowadziła bezstykową kartę kredytową typu co-branded.
· Firma 7-Eleven, Inc. poinformowała, że będzie akceptowała karty oparte na bezstykowej technologii MasterCard® PayPass™. Sieć zamierza do początku 2006 roku zainstalować terminale do obsługi tej technologii w 5300 miejscach w USA. Na razie zainstalowano na próbę czytniki radiowe w 170 sklepach sieci 7-Eleven®.
· Regal Entertainment Group, największy na świecie właściciel sieci kin zapowiedział, że kina, zarządzane przez grupę (są to Regal Cinemas, United Artist Theatres, Edward Theatres), jako pierwsze będą akceptowały karty oparte na bezstykowej technologii MasterCard® PayPass™.
· Ritz Camera zapowiedział poszerzenie liczby punktów akceptujących karty w bezstykowej technologii MasterCard® PayPass™ w swojej sieci. Liczba punktów ma wzrosnąć do ponad 1100 w centrach Ritz Camera i 114 w centrach Boater’s World Marine.
-
Firma MasterCard poinformowała, że w ciągu ostatnich 13 miesięcy doprowadziła do zamknięcia ponad 1900 stron internetowych na całym świecie, wspomagających kradzież informacji na temat kart metodą tzw. phishingu (wyłudzanie danych osobowych i numerów kart kredytowych za pośrednictwem e-maili, przypominających oficjalną korespondencję np. banku). Jest to rezultat intensywnych działań organizacji MasterCard w ramach programu zapobiegania przestępstwom kartowym pod nazwą Operation Stop IT.
Dodatkowe informacje dotyczące sposobu zbierania danych
Wyniki finansowe organizacji MasterCard International dotyczące kart debetowych ze znakiem akceptacji Maestro® zostaną opublikowane w terminie późniejszym.
Dane zawarte w materiale prasowym zostały dostarczone przez instytucje członkowskie MasterCard International Incorporated oraz lokalnych przedstawicielstw tej organizacji, które mają możliwość wglądu i weryfikacji danych do momentu ich publikacji. Część danych dotyczących liczby rachunków i kart odzwierciedlają wpływ rutynowych zmian w ofercie instytucji członkowskich, jak również innych działań, które mogą prowadzić do tego, że prezentowane dane w pewnych warunkach mogą być zawyżone w stosunku do rzeczywistych. Informacje dotyczące wskaźnika GDV (Gross Dollar Volume) obejmują dane dotyczące transferów sald oraz wykorzystania czeków powiązanych z kartami kredytowymi. Liczba kart obejmuje karty wirtualne MasterCard, czyli instrumenty posiadające odrębny rachunek, do którego nie są wydawane rzeczywiste, plastikowe karty płatnicze.
Dane organizacji MasterCard dotyczące rachunków płatniczych, kart i punktów akceptacji zostały wygenerowane na podstawie informacji dostarczonych przez instytucje członkowskie MasterCard. Te informacje również zostały w ograniczonym stopniu zweryfikowane pod względem logicznym i statystycznym przez MasterCard. Niektóre informacje związane z punktami akceptacji pochodzą od stron trzecich i nie były w żaden sposób niezależnie sprawdzane przez MasterCard.
Dane prezentowane w powyższym materiale prasowym zawierają informacje dotyczące transakcji nieprzetworzonych przez MasterCard, a także transakcji, za które MasterCard nie pobiera prowizji. Zgodnie z tym zaprezentowane dane nie mogą być traktowane jako obraz wyników finansowych MasterCard International albo jej macierzystej spółki, Mastercard Incorporated.