PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBankowośćDeutsche Bank PBCPolacy przywiązują coraz większą wagę do długoterminowego oszczędzania
Deutsche Bank

Deutsche Bank

Właścicielem Deutsche Bank Polska S.A. jest Deutsche Bank AG. Na rynku polskim Grupa Deutsche Bank prowadzi działalność od 1990 roku.

Polacy przywiązują coraz większą wagę do długoterminowego oszczędzania

Deutsche Bank PBC 21.02.2009 (09:30)
Oszczędzanie Deutsche Bank

Polacy chętniej korzystają z produktów finansowych i przywiązują coraz większą wagę do długoterminowego oszczędzania – takie krzepiące wyniki przynosi najnowsze badanie SMG/KRC, przeprowadzone na zlecenie Deutsche Bank PBC.

Najpopularniejszym produktem w ofertach banków pozostaje niezmiennie konto osobiste – posiada je 94% badanych. Niewiele mniej (85%) nosi w portfelu co najmniej jedną kartę płatniczą lub bankomatową. 90% deklaruje, że oszczędza pieniądze, z tego 2/3 – długoterminowo. Czy na pewno mowa o Polsce?! – zapyta niejeden czytelnik, przez lata bombardowany tekstami, w których eksperci załamywali ręce nad niskim poziomem „ubankowienia” polskiego społeczeństwa.

Na tak optymistyczny wynik z pewnością wpływ miał dobór próby – badaniem objęto mieszkańców dużych miast (powyżej 100 tys. osób), legitymujących się co najmniej średnim wykształceniem; a więc – w domyśle – ponadprzeciętnie zamożnych. O takich klientów biją się wszystkie banki – dlatego tak istotne są informacje na temat stanu wiedzy, preferencji, oczekiwań wobec produktów bankowych.

Badanie przynosi też odpowiedź, kto w rodzinie dzierży władzę nad domowymi finansami. Większość respondentów przyznaje, że hołdują demokratycznemu, wspólnemu zarządzaniu budżetem, ale częściej decydujący głos ma kobieta.

Jaki bank ma szansę na to, by zaskarbić sobie ich sympatię? Okazuje się, że rewolucja internetowa jest już faktem – klienci nie wyobrażają sobie bankowości bez szybkiego dostępu do rachunku przez Internet lub telefon. To kryterium bezapelacyjnie numer jeden dla 56% ankietowanych (w gronie osób 30-45 lat – dla 65%). Kluczowa jest też gęsta siatka bezpłatnych bankomatów – priorytet dla połowy wszystkich badanych i blisko 60% młodych. Młodsi klienci cenią sobie także brak opłat za prowadzenie konta (38%). Zaskakująco małe znaczenie ma cena produktów bankowych (ważna dla 10% respondentów) oraz ich szeroka gama (6%).

Konto w banku i karta płatnicza (bankomatowa) to produkty, bez których ta grupa już sobie nie wyobraża życia. Im wyższe wykształcenie, tym silniejsza potrzeba ich posiadania – 98% osób z wyższym wykształceniem korzysta z konta; 91% z karty, połowa – z konta oszczędnościowego, lokat i karty kredytowej. Absolwenci wyższych uczelni częściej też agresywnie inwestują – w fundusze (26%) bądź akcje (25%).

Oszczędzanie respondenci definiują raczej jako… odmawianie sobie konsumpcji. Okazuje się bowiem, że najczęściej wybieraną formą akumulacji kapitału jest zwykłe konto w banku (!). Przyznało się do tego aż 4 na 5 badanych! 45% równolegle korzysta
z lokat; 38% – z kont oszczędnościowych. W grupie osób z wyższym wykształceniem skłonność do korzystania z innych niż ROR metod oszczędzania rośnie – lokatę ma 52% osób z wyższym wykształceniem, konto oszczędnościowe – 44%.

Trzy albo dwanaście miesięcy – to najczęściej wybierana długość trwania lokaty. Co ciekawe, największy problem z planowaniem przyszłości finansowej mają… warszawiacy. Aż 42% z nich sięga po trzymiesięczne lokaty (średnia dla kraju: 35%).

Najważniejszym kryterium wyboru produktu oszczędnościowego jest bezwzględnie wysokość oprocentowania – to priorytet dla 60% badanych. Istotna okazuje się również elastyczność – możliwość stałego dostępu do środków i wypłaty w dowolnym momencie (22%), najlepiej bez utraty odsetek (numer jeden dla 9% respondentów).

Długofalowe oszczędzanie generalnie nie jest naszą najmocniejszą stroną. Zapytani
o inwestycje czynione z myślą o przyszłości (np. o emeryturze bądź lepszym jutrze dla dzieci), ankietowani najczęściej wskazują na lokaty (28%), fundusze inwestycyjne (17%) i polisy lokacyjne (15%). 41% przyznaje, że nie robi nic w tym kierunku. Wśród osób
z wyższym wykształceniem świadomość potrzeby akumulacji kapitału jest wyższa – nie inwestuje co trzecia osoba z tej grupy, większą popularnością cieszą się lokaty (35%)
i fundusze (18%).

Kredyty

Jedno z pytań, które często pada przy okazji kryzysu finansowego, dotyczy nastawienia Polaków do kredytów – czy rozsmakowaliśmy się, wzorem choćby Amerykanów, w konsumpcji a konto przyszłych przychodów? Czy może dalej jesteśmy ostrożni i staramy się pożyczać tylko w stanach najwyższej konieczności (np. na pierwsze własne mieszkanie)?

Wyniki badań raczej stawiają Polaków w dobrym świetle – jeśli roztropność kredytową uznamy za cnotę (bankowcy mogliby o tym długo dyskutować). Wyraźnie widać to przy pytaniu o to, jaki jest najlepszy sposób finansowania zakupu sprzętu RTV i AGD. Aż 70% ankietowanych jest przekonanych, że ideał to własna gotówka (ten pogląd jest szczególnie bliski kobietom, osobom młodszym i mieszkańcom Warszawy); tylko co piąty uważa, że warto byłoby rozłożyć zakup na raty, 5% sięgnęłoby po kartę kredytową.
Żadnego produktu kredytowego nie ma aż 40% badanych! Reszta najczęściej sięga po kartę kredytową (35%), kredyt ratalny (20%), mieszkaniowy (18%) i szybki kredyt gotówkowy (14%).

Legenda drogich kredytów jest ciągle żywa – banki nie należą do ulubionych źródeł pomocy w awaryjnych sytuacjach. Ankietowani pytani o to, z jakich rozwiązań skorzystaliby najchętniej do podreperowania domowego budżetu, wskazują pozabankowe deski ratunku – pożyczkę w zakładzie pracy (45%) bądź pomoc znajomych i rodziny (42%). Z produktów finansowych najprzychylniej patrzą na debet w koncie (35%), ewentualnie kartę kredytową (21%) bądź szybki kredyt gotówkowy (18%). Ciekawe są rozbieżności opinii pomiędzy osobami, które zarządzają domowym budżetem i tymi, które nie odpowiadają za finanse – ci pierwsi dużo przychylniej patrzą na szybki kredyt (26%), drudzy mają większy sentyment do karty kredytowej (26%).

Najważniejsze w ocenie kredytów gotówkowych są dla ankietowanych oprocentowanie (50%), minimum formalności (42%) i krótki czas oczekiwania (40%). Czynniki cenowe, decydujące o wysokości raty, są równie ważne przy kredytach hipotecznych – 49% badanych porównuje kredyty hipoteczne przede wszystkim pod kątem oprocentowania, 35% – niskiej wysokości miesięcznej raty. Wśród osób już spłacających kredyt rośnie znaczenie innych parametrów oceny – możliwości sfinansowania 100% wartości nieruchomości (29%), wydłużenia okresu kredytowania (24%) bądź możliwość zaciągnięcia zobowiązania w walucie obcej.

Źródło: Deutsche Bank PBC

db pbc lokaty 2009-02-21
Redakcja PRNews.pl
Tagi: db pbc lokaty

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Mateusz Czerniawski

Mateusz Czerniawski

Marketing Manager – Vestor Dom Maklerski Posiada…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

Sabina Salamon

Sabina Salamon

Rzecznik prasowy, Deutsche Bank Polska Sabina Salamon…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców