Polacy przewidują, że najbliższe miesiące przyniosą znaczny wzrost cen zakupu lub wynajmu nieruchomości. Co piąty planujący zakup chce zmienić miejsce zamieszkania i zamieszkać w lepszym, a 17% chce kupić nieruchomość w celach inwestycyjnych, aby mieć dodatkowy dochód i zabezpieczenie na emeryturę – wynika z badania Think Forward Initiative przeprowadzonego przez Grupę ING i partnerów projektu.
W ramach inicjatywy Think Forward Initiative ING przeprowadziło badanie „Finanse i nieruchomości”. Jak wynika z przeprowadzonych badań – prawie połowa (48,3%) Polaków posiada dom lub mieszkanie, które nie są obciążone kredytem hipotecznym. Jednak osoby młode, aby zakupić nieruchomość, decydują się na kredyt.
Polacy przewidują również, że najbliższe miesiące przyniosą znaczny wzrost cen zakupu lub wynajmu nieruchomości. Aż 80% twierdzi, że zakup będzie droższy, z kolei przy wynajmie wzrost cen przewiduje 72%. Niemal połowa Polaków (49,3%) zamieszkuje w nieruchomościach własnych lub wspólnych, które nie są obciążone kredytem hipotecznym. Częściej są to osoby starsze i będące w związkach małżeńskich. Osoby młodsze i w wieku średnim, decydując się na zakup domu lub mieszkania, musiały zaciągnąć kredyt hipoteczny. Jednak, jedna trzecia ankietowanych uważa, że comiesięczne raty są łatwe do spłacenia. Spośród badanych niewiele osób w ciągu ostatniego roku zdecydowało się na przedterminową spłatę kredytu hipotecznego, chociaż opcja ta jest rozważana. Prawdopodobnie ma to związek z opłatami, którymi wcześniejsza spłata kredytu jest obciążona. 35% badanych osób rozważa wcześniejszą spłatę obciążeń hipotecznych w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Komfort i eko podejście do nieruchomości
Pandemia wpłynęła także na poczucie komfortu w miejscu zamieszkania. Ponad 60% Polaków twierdzi, że trudno jest im w domu wygodnie uczyć się, czy pracować, choć jednocześnie czujemy zadowolenie z obecnej sytuacji mieszkaniowej. Polacy najchętniej zmieniliby wielkość domu, w którym mieszkają. Lockdown spowodował, że ważniejsza jest też dla nas zewnętrzna przestrzeń przy domu, taka jak balkon, czy ogród – tak twierdzi 28% badanych. Natomiast zmiana systemu pracy na pracę zdalną sprawia, że ważniejsze niż przed pandemią jest posiadanie w domu dobrego połączenia internetowego (27,3%). 12,8% osób planujących kupno nieruchomości wskazało, że istotne jest dla nich, aby była energooszczędna. Co więcej, energooszczędny projekt nieruchomości jest także dla 15,7% badanych ważniejszy teraz, niż był przed COVID-19.
Badanie TFI (Think Forward Initiative) to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestniczą w niej eksperci z branży finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Celem projektu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu działań oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badanie prowadzone było w ośmiu krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Austria, Turcja i Belgia).
Próba reprezentatywna dla Polski N=1004
Wykonawca badania: IPSOS
Czas realizacji: maj 2021
Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI)
Szczegółowy raport z wynikami badania dostępny jest tutaj
Źródło: ING