W ostatnim czasie można zaobserwować rosnącą ilość oszustw internetowych polegających na zakładaniu fałszywych e-sklepów w celu wyłudzenia pieniędzy od klientów. Taki sklep został założony na platformie SklepyFirmowe.pl, oferującej oprogramowanie sklepów internetowych. Mowa tutaj o sklepie NowAGD.pl.
Widząc występowanie pewnych stałych dla oszustów mechanizmów, operator SklepyFirmowe.pl w dniu 17.03.2009 o godzinie 18.30 usunął sklep z Sieci. SklepyFirmowe.pl skontaktowały się również telefonicznie z klientami sklepu ostrzegając o zagrożeniu, przestrzegając przed wpłacaniem pieniędzy na konto oszusta i informując o potrzebie zgłoszenia popełnienia przestępstwa na Policji. Udało się ostrzec wielu z poszkodowanych, niestety część klientów zdążyła już dokonać wpłaty za zamówione produkty. Wszyscy poszkodowani otrzymali również pakiet danych dotyczących NowAGD.pl, z którymi udali się na Policję.
Po ok. 40 dniach od rozpoczęcia poszukiwań przestępcy, dzięki aktywnej współpracy SklepyFirmowe.pl z jednostkami Policji w całym kraju, udało się ująć oszusta, który działał pod szyldem sklepu internetowego NowAGD.pl.
28 kwietnia 2009 roku funkcjonariusze z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą KWP we Wrocławiu zatrzymali 26-latka podejrzanego o oszustwa internetowe. Mężczyzna prowadził sklepy internetowe “nktelectro.pl” i “nowagd.pl”, przez które oferował do sprzedaży artykuły gospodarstwa domowego i sprzęt radiowo-telewizyjny. Sprawca inkasował pieniądze od klientów zainteresowanych kupnem, jak się okazało, fikcyjnego sprzętu, nie wywiązując się z umowy i nie zwracając pobranych wpłat. Policjanci podejrzewają, że 26-latek, działając w ten sposób, oszukał blisko 150 osób na łączną kwotę około 250 tys. złotych. Zatrzymany trafił do policyjnego aresztu.
Za oszustwo grozi kara nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Przypadek NowAGD.pl jest przykładem wyjątkowo skutecznej współpracy (spójne poinformowanie wszystkich zainteresowanych i poszkodowanych) operatora internetowego z organami ścigania, bez której nie doszłoby do tak szybkiego ujęcia sprawcy oszustwa.
Nie jest to prawdopodobnie ostatnie tego typu oszustwo. Aby czerpać jedynie przyjemność z internetowych zakupów pokazujemy na co należy zwrócić szczególną uwagę dokonując zakupów w sklepach internetowych:
- Bardzo okazyjna cena – cena niższa niż u konkurencji zawsze powinna wzbudzać podejrzenia.
- Brak możliwości zapłaty przy odbiorze – podstawowy mechanizm każdego sklepu nastawionego na oszustwo. Jeśli nie znamy sklepu i nie jesteśmy jego stałym klientem, nie należy płacić z góry. NowAGD.pl informował, że możliwość zapłaty przy odbiorze istnieje tylko przy kolejnym zamówieniu. To najważniejszy i podstawowy element, po którym powinniśmy być bardzo podejrzliwi.
- Krótki okres działania sklepu – okres życia tego typu sklepów to najdłużej miesiąc, najczęściej po 2-3 tygodniach pojawiają się pierwsi niezadowoleni klienci. Jeśli nie mamy pewności, że sklep działa dłużej niż kilka miesięcy, należy płacić tylko przy odbiorze. Sklep NowAGD przyjmował zamówienia tylko 6 dni.
- Duża aktywność promocyjna – Duża aktywność w serwisach promujących sklepy, okazyjne dodatki i gratisy wybiegające poza możliwości konkurencji. NowAGD mimo niskich cen zapewniało darmową wysyłkę praktycznie dla każdej kwoty.
- Brak kontaktu telefonicznego – Większość sklepów oszustów nie daje możliwości kontaktu telefonicznego. A jeśli go udostępnia, to telefon ten jest telefonem komórkowym na kartę.
- Podejrzane dane firmowe – Jeśli nie mamy możliwości odbioru osobistego, należy sprawdzić czy podawany adres naprawdę istnieje, można do tego użyć Google Maps. Dodatkowo warto sprawdzić w Google czy jakaś inna firma już nie używa tej nazwy, adresu, NIP albo REGON. Podane przez NowAGD adresy nie istnieją, REGON został podebrany z innej firmy (lecznica dla zwierząt). Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego można aktualnie sprawdzić do kogo należy nr REGON: http://www.stat.gov.pl/regon.
Źródło: SklepyFirmowe.pl