Jak zmieniła się struktura internetu na przestrzeni minionego roku? Jakich treści poszukiwali internauci surfując po sieci? Firma badawcza Gemius SA opublikowała raport „Polski internet 2008/2009” będący podsumowaniem wybranych wydarzeń, trendów i zmian, jakie dokonały się na rynku internetowym w 2008 roku.
Pod koniec 2008 roku liczba internautów w naszym kraju wynosiła 15,8 mln, co oznacza, że niemal co drugi Polak (44,4 proc.) to użytkownik sieci. Internet nadal pozostaje głównie domeną ludzi młodych, choć struktura wiekowa populacji internautów powoli ulega zmianie – rośnie udział osób w wieku 45 lat i więcej. Polscy internauci dokonują większej średniej liczby odsłon oraz spędzają online zdecydowanie więcej czasu niż chociażby przed rokiem stając się tym samym coraz bardziej aktywnymi użytkownikami sieci.
Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.
Treści poszukiwane
Google, Onet oraz Wirtualna Polska, podobnie jak przed rokiem, otwierają ranking najpopularniejszych witryn w polskim internecie. Nie ma jednak wątpliwości, że rok 2008 należał do serwisów społecznościowych. Najpopularniejszy z nich, nasza-klasa.pl, z ponad pięćdziesięcioprocentowym zasięgiem na stałe zagościł w rankingu TOP-10. Serwis ten w okresie od listopada 2007 roku do listopada 2008 roku awansował z 15. na 4. miejsce w rankingu. Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność takich zjawisk, jak social shopping, dziennikarstwo obywatelskie oraz internetowe pożyczki społeczne.
Wyniki badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Gemius pokazały również, że korzystnie z mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) za pośrednictwem sieci stało się standardem dla większości polskich internautów.
Pieniądze w sieci
Najpopularniejszą wśród internautów formą lokowania zasobów finansowych niezmiennie pozostają konta oszczędnościowe – większość ich posiadaczy zdecydowała się na obsługę przez internet. Polscy użytkownicy sieci dość sceptycznie podchodzili natomiast do inwestycji. Nieliczni, którzy planowali inwestycje finansowe, preferowali raczej bezpieczne formy, takie jak lokaty terminowe.
Z roku na rok zwiększa się odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci. Czynniki decydujące o popularności e-zakupów to niższe niż w tradycyjnym sklepie ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu.
Źródło: Gemius SA, „Rynek e-commerce 2005. Ocena i prognozy”, kwiecień 2005; „E-commerce w Polsce 2006”, maj 2006; „E-commerce 2007”, lipiec 2007; „E-commerce w Polsce”, czerwiec 2008.
Internauci stają się coraz bardziej świadomymi i wymagającymi klientami e-sklepów oraz aukcji internetowych – często przed dokonaniem zakupu w sieci poszukują opinii innych użytkowników na temat produktu lub usługi. Chętnie też dzielą się własnymi spostrzeżeniami. Kontakt z opiniami innych osób w internecie deklaruje aż 80 proc. wszystkich internautów. Większość z nich, bo ponad 2/3, spotkała się z tego typu opiniami na stronach sklepów i aukcji internetowych.
Pełną wersję raportu „Polski internet 2008/2009” można pobrać ze strony internetowej firmy Gemius (www.gemius.pl/pl/raporty/2009-02/01).
Źródło: Gemius