Związek zawodowy Dialog 2005 działający m. In. w Alior Banku zorganizował ankietę wśród pracowników na temat systemu premiowego. 76 proc. zatrudnionych nie jest zadowolonych z zasad premiowania i wolałoby, aby zasady były bardziej przejrzyste, a stawki wyższe.
Pracownicy Alior Banku zabrali głos w kwestii zasad premiowania. W ankiecie wzięły udział osoby zatrudnione w oddziale i w centrali na różnych stanowiskach. Z tego 63 proc. objętych jest miesięcznym systemem premiowym, 20 proc. kwartalnym, a 17 proc. rocznym. 76 proc. zapytanych odpowiedziało, że nie jest zadowolonych z obecnych zasad przyznawania dodatkowej gratyfikacji pieniężnej.
Co należy zmienić? Najwięcej głosów zdobyła odpowiedź, która zasugerowała uproszczenie zasad premiowania (tak, aby pracownicy znali przeliczniki, wagi i stawki), następnie po 17 proc. zapytanych wybrało podwyższenie stawek/kwot premii oraz urealnienie wysokości zadań do możliwości. 13 proc. opowiedziało się za zmniejszeniem minimalnego poziomu wykonania zadań, od którego jest premia, a 10 proc. wybrało propozycję wprowadzenia premiowania za każdy sprzedany produkt.
Zobacz też: Ważne zmiany w zarządzie Alior Banku
Wśród zaproponowanych zmian w ankiecie nie cieszyły się popularnością takie, jak fakt, że premia powinna być odgórnie elementem wynagrodzenia oraz że powinna wynikać od wkładu w pracę.
Komentarz Alicji Jędrych, przewodniczącej związku Dialog 2005
Ankieta była zamieszczona na stronie internetowej Związku, gdzie każdy pracownik Alior Banku (również niebędący członkiem Związku) mógł wziąć udział w ankiecie.
Każdy respondent podawał w ankiecie swój adres mailowy, w celu umożliwienia Związkowi weryfikacji faktu zatrudnienia w Alior Banku. Adresy mailowe Członków Związku pokrywały się z adresami przekazanymi do wiadomości Związku jako adresy kontaktowe, co potwierdzało fakt zatrudnienia w Banku.
Dodatkowo, w ankietach pracownicy wpisywali swoje uwagi w zakresie funkcjonowania systemu premiowego oraz przedstawiali propozycje zmian. Wszystkie wypowiedzi jednoznacznie wskazują, że osoby wypełniające ankiety są pracownikami Alior Bank, ponieważ odnosiły się do konkretnych rozwiązań w zakresie premii funkcjonujących w Banku, zawierały konkretne nazewnictwo związane z systemem premiowym obowiązującym w Banku. Osoba niezatrudniona w Banku nie znałaby konkretnej terminologii i zasad naliczania i rozliczania premii.
W celu dodatkowej weryfikacji wiarygodności oddanych głosów w ankiecie wprowadzono konieczność ręcznego wpisania nazwy zajmowanego stanowiska pracy (w ankiecie nie była dostępna opcja wybrania stanowiska pracy z gotowej listy).