PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeProces rekrutacji to dla Polaków emocjonalny rollercoaster. Badanie Pracuj.pl

Proces rekrutacji to dla Polaków emocjonalny rollercoaster. Badanie Pracuj.pl

Informacje 27.08.2024 (14:34) informacja prasowa

Proces rekrutacji do nowej pracy to dla Polaków emocjonalny rollercoaster. Stres i niepewność to emocje, które w największym stopniu towarzyszą im na każdym jego etapie. Niemal 4 na 10 respondentów badania Pracuj.pl wskazuje, że najtrudniejsze jest dla nich czekanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV. Znamienne jest to, że aż 8 na 10 kandydatów woli dostać informację o odrzuceniu CV, niż pozostać bez żadnego sygnału od pracodawcy. Z kolei 77% respondentów jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty. W odpowiedzi na tę potrzebę Pracuj.pl implementuje usprawnione rozwiązanie, które będzie technologicznym rozwiązaniem problemu.

Najważniejsze informacje:

  • 49% badanych odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym. To najczęstsza wskazywana emocja.
  • 38% badanych jako najtrudniejszy moment procesu rekrutacyjnego wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV.
  • Kolejne 38% badanych wskazało, że trudnym momentem jest dla nich oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu.
  • 82% badanych wskazuje, że jak najszybciej chcą się dowiedzieć, czy mają szansę w danej rekrutacji.
  • 8 na 10 badanych preferuje dostać informację o odrzuceniu CV, niż żadnej wiadomości.
  • 77% badanych uważa, że informacja o odrzuceniu pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.

Emocjonalny rollercoaster – taki obraz procesów rekrutacyjnych wyłania się z odpowiedzi badanych przez Pracuj.pl Polaków. W czasie rekrutacji jest wiele trudnych momentów, jednak pojawiają się także te dobre, aktywizujące emocje, jak nadzieja, ciekawość czy optymizm. Dla odpowiadających jedno jest wspólne – jako trudny moment wskazują oczekiwanie. Najpierw na pierwszy kontakt, następnie na decyzję o potencjalnym zatrudnieniu. Aż ponad 8 na 10 badanych wskazuje, że preferują otrzymać wiadomość o odrzuceniu CV, niż nie dostać żadnej wiadomości. Niemal tyle samo badanych przyznaje, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.
Wiedząc, z czym na co dzień mierzą się kandydaci, serwis Pracuj.pl zainicjował kampanię „Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź.”. W ramach kampanii w czerwcu tego roku przeprowadzono badanie na próbie 1500 Polaków, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach związanych z rekrutacją.

W ramach kampanii w Pracuj.pl wprowadzone zostało także usprawnione rozwiązanie będące technologiczną odpowiedzią na wyzwania firm w zakresie udzielania feedbacku kandydatom. Rozwiązanie pozwala na oznaczanie aplikacji statusami, filtrowanie kandydatów według oznaczeń, sprawne zmienianie statusów w zależności od potrzeb oraz umożliwia udzielanie feedbacku – również w sposób częściowo zautomatyzowany.

Stres i niepewność rządzą rekrutacjami

Z badania wynika, że stres i niepewność to emocje, które w największym stopniu towarzyszą respondentom w niemal każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Polki i Polacy odczuwają poza nimi głównie nadzieję, ale już znacznie rzadziej inne, pozytywniejsze i bardziej aktywizujące emocje jak optymizm czy entuzjazm.

– W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje. Dbałość o empatyczne podejście oraz klarowność komunikacji może nie tylko poprawić doświadczenie kandydatów, ale również zwiększyć szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy traktują proces rekrutacji w ten sposób, budują pozytywny wizerunek firmy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lojalności i zaangażowania nowych pracowników – mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Spośród czterech głównych emocji odczuwanych w procesie rekrutacyjnym dwie są negatywne: stres i niepewność, a dwie pozytywne: ciekawość oraz nadzieja. Około 1/4 osób odczuwa również optymizm i adrenalinę.

49% badanych Polaków odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym do potencjalnej pracy – jest to najczęściej wskazywana przez respondentów emocja. Jeszcze częściej stres (56%) oraz bezradność (13%) odczuwają osoby niemające aktualnie pracy. W tej grupie rzadziej w porównaniu do osób pracujących odczuwana jest ciekawość (29%) i adrenalina (13%), entuzjazm (8%) i irytacja (3%).

Najtrudniejsze momenty w rekrutacji

Bez wątpienia w odczuciach Polaków najtrudniejszym etapem jest rozmowa rekrutacyjna – ponad 6 na 10 badanych wskazuje ten moment jako jeden z najtrudniejszych, a 1/3 respondentów jako zdecydowanie najtrudniejszy. Najrzadziej też wskazujemy rozmowę rekrutacyjną jako najłatwiejszy etap procesu rekrutacyjnego.

W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej to przede wszystkim stres i fakt, że trzeba się na niej dobrze zaprezentować, są tymi czynnikami, które sprawiają, że jest ona najbardziej wymagającym etapem.

Kolejne elementy wskazywane jako największe wyzwanie są związane z oczekiwaniem. 38% badanych jako najtrudniejszy moment procesu rekrutacyjnego wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV. Kolejne 38% badanych wskazało, że trudnym momentem jest dla nich oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu (z mniejszą liczbą osób określającą ten element jako najtrudniejszy ze wszystkich).

Z badania wynika, że oczekiwanie na informację zwrotną po wysłaniu CV wiążę się z samym faktem czekania i ryzykiem, że nie dostanie się żadnej odpowiedzi (czyli wysiłek poszedł całkowicie na marne), a kolejno przede wszystkim z poczuciem niepewności i stresu. Te same czynniki sprawiają, że trudne jest również oczekiwanie na decyzję o zatrudnieniu, już po przejściu wszystkich etapów rekrutacji.

– Dla wielu kandydatów oczekiwanie na decyzje rekrutacyjne jest jednym z najtrudniejszych momentów podczas poszukiwania nowej pracy. Czas, jaki mija od momentu złożenia CV do otrzymania informacji zwrotnej, a następnie od rozmowy kwalifikacyjnej do decyzji o potencjalnym zatrudnieniu, może być pełen niepewności i napięcia. Dlatego niezwykle istotne jest, by pracodawcy zdawali sobie sprawę z tego, jak ważna jest transparentność i komunikacja w tym okresie. Regularne informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji oraz jasno określone terminy mogą znacząco zredukować poziom stresu i poprawić ogólne doświadczenie rekrutacyjne. Taka dbałość o cały proces wpływa także na wizerunek samej organizacji, co docelowo może poprawić jakość rekrutacji w przyszłości, a także sprzyjać retencji. Mamy nadzieję, że udoskonalone przez Pracuj.pl narzędzie służące do oznaczania statusów aplikacji przyczyni się do budowania kultury feedbacku w polskich firmach – dodaje Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Dla przeciwwagi najłatwiejszym elementem wskazywanym przez respondentów badania Pracuj.pl jest przeglądanie ofert. Nieco ponad ¼ badanych wskazuje ten moment jako zdecydowanie najłatwiejszy ze wszystkich wyszczególnionych etapów procesu rekrutacyjnego.
Jednak także w przypadku aplikowania na wybraną ofertę pojawiają się pewne trudności. Wśród nich badani wskazują między innymi fakt, że ciężko jest wybrać konkretną ofertę, a także wątpliwości czy praca, do której aplikują okaże się odpowiednia. Pojawiają się również kwestie związane ze strachem o zmianę pracy, brak wiary we własne umiejętności oraz to, że ofert jest dużo, w części z nich brakuje informacji lub trudno jest wybrać tę, na którą najbardziej chcemy aplikować.

Część kandydatów wskazuje także na obawy związane z tym, że sam proces rekrutacyjny jest fałszywy – czyli taki, w którym z góry nie zakłada się, że się kogoś zatrudni, a proces odbywa się w innym celu.

Informacja zwrotna: niezależnie od wyniku

Badani najczęściej odczuwają pozytywne emocje, gdy dostają informację zwrotną na temat tego, co dzieje się aktualnie z ich CV, bez względu na to, jaka jest to decyzja. Takiego zdania jest co piąta osoba. Polscy pracownicy, nawet jeśli czują stres czy zdenerwowanie (np. w przypadku odmowy), to jednak pozytywnie czują się z faktem, że otrzymują feedback do swojej aplikacji.

82% badanych wskazuje, że jak najszybciej chcą się dowiedzieć, czy mają szansę w danej rekrutacji. 8 na 10 respondentów deklaruje, że preferują dostać informację o odrzuceniu CV, niż zostać bez żadnej informacji zwrotnej. 77% badanych z kolei jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.

Udzielanie informacji zwrotnej kandydatom aplikującym do pracy jest kluczowym elementem profesjonalnego procesu rekrutacyjnego i służy każdej ze stron. Pozostawianie kandydatów w niepewności może prowadzić do frustracji i negatywnego postrzegania organizacji, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na zdolność przyciągania najlepszych talentów. Transparentność i otwarta komunikacja na każdym etapie rekrutacji są nieodzownymi elementami budowania pozytywnych relacji z potencjalnymi pracownikami oraz umacniania marki pracodawcy.

Źródło: Pracuj.pl

praca 2024-08-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: praca

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców