PZU otrzymał prestiżowy tytuł Celent Model Insurer. Ubezpieczyciel został nagrodzony za działania Laboratorium Innowacji, które od 2017 roku testuje i wdraża innowacje w PZU w ramach programu PZU Ready for Startups. Nagroda za wyróżniające się rozwiązania technologiczne jest przyznawana przez ekspertów globalnej firmy doradczej Celent, zajmującej się analizą rynku usług finansowych.
PZU został wyróżniony w kategorii “Innovation Execution” w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów w dziedzinie innowacji technologicznych w ubezpieczeniach. W tegorocznej edycji konkursu Celent otrzymał około 250 zgłoszeń z 45 krajów, a PZU został wyróżniony w jednej z pięciu kategorii konkursowych.
– Nowe technologie to przyszłość. Ich wykorzystanie we wszystkich obszarach działalności firmy jest jednym z głównych założeń strategii Grupy PZU. Umiejętne przysposobienie nowych technologii tworzy bardzo dużą wartość dla organizacji, szczególnie o takiej skali działalności jak nasza. Przy opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych jesteśmy otwarci na współpracę z młodymi firmami technologicznymi – mówi Tomasz Żelski, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w Grupie PZU.
Za testowanie i wdrażanie rozwiązań opracowanych przez młode firmy technologiczne odpowiada w PZU Laboratorium Innowacji. Jednostka prowadzi program PZU Ready for Startups, którego celem jest wspieranie współpracy ze startupami w ramach wdrażania innowacji w PZU. Współprace obejmują różne obszary biznesowe i dotyczą rozwiązań na różnych etapach rozwoju – od wstępnych pomysłów skierowanych do programów akceleracyjnych po wdrożenia komercyjne, poprzedzone krótkim procesem dostosowywania rozwiązań do potrzeb biznesowych.
– Jako Laboratorium Innowacji wspieramy jednostki biznesowe PZU w generowaniu pomysłów na nowe rozwiązania, ich testowaniu i wdrażaniu. Nie zawsze jest to łatwe zadanie, tym bardziej, że działamy w branży regulowanej, a ostatnie lata to okres wzmożonego pojawiania się nowych technologii, które wymagają umiejętności szybkiej adopcji. Jednym z głównych mierników, którym się kierujemy wdrażając innowacje jest korzyść biznesowa dla naszej firmy. Poszukując innowacji, skupiamy się na czterech obszarach: zaawansowanej analityce i wykorzystaniu dużych zbiorów danych, digitalizacji, nowych interakcjach z klientem i pracodawca 2.0. – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji w Grupie PZU.
Kilkadziesiąt wdrożonych innowacji
Podczas sześciu lat działania Laboratorium Innowacji przenalizowało ponad 6 tys. potencjalnych innowacji, z których ostatecznie przetestowało ponad 70 rozwiązań i wdrożyło ponad 40 z nich. Wprowadzane innowacje służą zarówno usprawnianiu wewnętrznych procesów, jak i konsekwentnemu poprawianiu doświadczeń klientów.
W ramach programu PZU Ready for Startups ubezpieczyciel współpracuje zarówno z polskimi jak i zagranicznymi partnerami. Dzięki współpracy z brytyjską firmą technologiczną PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych. Aplikacja umożliwia klientom przesyłanie zdjęć i opisu szkody pojazdu, a oparty na AI system w czasie rzeczywistym analizuje na tej podstawie zakres i rodzaj uszkodzeń oraz listę części potrzebnych do naprawy i w ciągu kilku minut generuje wstępny kosztorys.
Z kolei w ramach programu prewencyjnego „Minuta dla skóry” PZU oferuje identyfikację znamion na skórze przy użyciu innowacyjnej, certyfikowanej medycznie aplikacji mobilnej „SkinVision”. Potrzebuje ona zaledwie kilkudziesięciu sekund na ocenę ryzyka wystąpienia nowotworu skóry z ponad 90-procentową precyzją. Robi to na podstawie zdjęć znamienia, które użytkownik wykonuje własnym smartfonem.
We współpracy z duńskim insurtechem PZU wdrożył nowoczesną porównywarkę zakresów ubezpieczeń, która dostarcza szczegółowych analiz porównawczych produktów dostępnych w ofercie innych ubezpieczycieli oraz pozwala na efektywne monitorowanie zmian zachodzących w ich ofercie.
Wśród innowacyjnych rozwiązań zainicjowanych przez PZU w ramach współpracy ze startupami był też program „Opaska życia”. Projekt został pilotażowo zrealizowany w 2019 roku, a następnie uruchomiony w maju 2020 roku i polegał na dostarczaniu szpitalom opasek diagnostycznych do zdalnego monitorowania pacjentów z COVID-19.
– Niezwykle cieszy nas prestiżowa nagroda przyznana przez Celent. To wspólny sukces PZU i startupów oraz potwierdzenie, że wdrażane przez nas projekty przynoszą bardzo wymierne korzyści naszym klientom i samej firmie – dodaje Marcin Kurczab.
Coroczne nagrody Celent Model Insurer honorują najlepsze praktyki wykorzystania technologii we wszystkich kluczowych obszarach działalności w branży ubezpieczeniowej. Celent poddaje zgłaszane projekty szczegółowemu procesowi analizy dokonywanej przez analityków firmy i ocenia je na podstawie trzech głównych kryteriów: widocznych korzyści biznesowych, stopnia innowacyjności w odniesieniu do branży oraz doskonałości technologii lub wdrożenia. W tym roku odbyła się już 18. edycja tego konkursu.
Źródło: PZU