PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeRaport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Raport Mastercard: Jak młodzi sukcesorzy zmieniają bankowość prywatną w Polsce

Informacje 29.04.2025 (11:11)
Mastercard

W ciągu najbliższych lat w polskich firmach rodzinnych rozegra się cicha rewolucja. Dziesiątki tysięcy procesów sukcesyjnych zmienią nie tylko układ sił w biznesie, ale także oczekiwania wobec rynku finansowego. Młodzi sukcesorzy, którzy przejmują stery, są bardziej wymagający, otwarci na innowacje i niezależni od tradycyjnych struktur. Jak wynika z raportu „Sztuka bankowości. Obraz rynku private banking w Polsce” przygotowanego przez Mastercard, to wyzwanie, które redefiniuje bankowość prywatną, zmuszając instytucje finansowe do tworzenia ofert na miarę nowej generacji liderów. Jakie kroki muszą podjąć banki, by zyskać ich zaufanie i lojalność?

Kluczowym czynnikiem, wpływającym na przyszłość bankowości prywatnej w Polsce, będą zmiany pokoleniowe. W polskich firmach rodzinnych w latach 2024-2030 nastąpi między 60 a 80 tysięcy procesów sukcesyjnych, zmieniając dynamikę i wymogi klientów wobec rynku private banking. Jak wskazuje  raport Mastercard, Polscy przedsiębiorcy potrzebują wsparcia w przygotowaniu się na taką skalę sukcesji. Choć wprowadzono rozwiązania prawne, takie jak fundacje rodzinne, skala wyzwań wciąż jest ogromna. Obecnie działa jedynie 40 500 zarządców sukcesyjnych i zarejestrowano zaledwie 2200 fundacji – to zdecydowanie za mało, by sprostać rosnącym potrzebom.

Młodzi sukcesorzy różnią się też od swoich rodziców – są bardziej wymagający, otwarci na zmiany i częściej korzystają z usług kilku banków. Aż 76% z nich współpracuje z więcej niż jednym bankiem, w porównaniu do 45% z poprzedniego pokolenia. Wczesne budowanie relacji jest kluczem do sukcesu bankowości prywatnej oraz większej lojalności sukcesora w dalszej perspektywie.

Alternatywne kierunki inwestycji

Milionerzy nowej generacji są bardziej otwarci na alternatywne klasy aktywów i widzą w nich główną szansę na ponadprzeciętne zwroty z inwestycji. Zamożni inwestorzy alokują ponad 30% swojego kapitału do alternatywnych klas aktywów – przede wszystkim inwestując w nieruchomości (40%), REITy i fundusze nieruchomościowe (25%), fundusze Private Equity (17%), inwestycje z pasji (9%), takie jak dzieła sztuki, rzadkie kolekcje win czy unikalne modele aut, złoto (6%) i  kryptoaktywa (4%). Jak przewidują autorzy raportu, aby sprostać nowym potrzebom zamożnych, do 2030 roku polskie banki prywatne włączą te klasy aktywów na szeroką skalę do swoich ofert, co wpisuje się w globalne trendy, ale w Polsce wciąż stanowi to stosunkowo nowy obszar.

Rosnący segment klientów zamożnych

W Polsce dynamicznie rośnie liczba osób określanych jako HNWI (z ang. High Net Worth Individuals), posiadających płynny majątek powyżej 1 miliona dolarów. Jak przewiduje Mastercard, liczba milionerów w Polsce do końca tej dekady potroi się. To nie tylko dowód na rozwój polskiej gospodarki, ale jednocześnie wyzwanie dla instytucji finansowych.

Jednym z kluczowych trendów wskazanych w raporcie jest także rosnąca rola segmentu HENRY (high earners not rich yet). To grupa klientów, którzy – choć nie osiągnęli jeszcze statusu milionerów – generują wysokie dochody i poszukują zindywidualizowanych usług finansowych.

Od 2021 roku wzrost liczby osób w tym segmencie jest szczególnie zauważalny, co otwiera przed bankami nowe możliwości. Rosnąca liczba klientów zamożnych to wyraźny sygnał dla banków, by zmodyfikować swoje podejście i wypełnić istniejącą lukę rynkową, szczególnie wśród osób o aktywach w przedziale 400 000 zł – 1 milion zł. Choć ci klienci nie spełniają jeszcze kryteriów tradycyjnej bankowości prywatnej, ich potencjał finansowy czyni ich atrakcyjną grupą dla instytucji gotowych wprowadzać innowacje.

– Rosnący segment zamożnych klientów i zmiany pokoleniowe redefiniują standardy w bankowości prywatnej. To wyzwanie, które wymaga od banków nie tylko nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ale także strategicznego podejścia do obsługi klientów. Aby temu sprostać, kluczowe będzie wykorzystanie technologii umożliwiających szybszą, bardziej personalizowaną obsługę oraz zrozumienie wartości i priorytetów nowej generacji milionerów, którzy oczekują od banków nie tylko kompetencji finansowych, ale także partnerskiego podejścia. Zaufanie i lojalność można zbudować tylko poprzez wczesne i trwałe relacje – to będzie fundament sukcesu private bankingu przyszłości – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Przyszłość pełna wyzwań i szans

Pomimo wzrostu sektora, jedynie 1/3 klientów bankowości prywatnej korzysta z usług mobilnych. Oznacza to, że cyfryzacja wciąż stanowi rozwojowy obszar, szczególnie w kontekście rosnących oczekiwań klientów z młodszych pokoleń.

Jednocześnie sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu jako narzędzie wspierające pracowników banków. Do 2030 roku algorytmy AI będą powszechnie stosowane zarówno w doradztwie, jak i w codziennej obsłudze klientów bankowości prywatnej. Coraz większe uznanie wśród praktyków zyskuje ich potencjał do optymalizacji procesów i generowania oszczędności.

Źródło: Mastercard

2025-04-29
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Wedbush Financial Services nabył mniejszościowe udziały w Trigon
16.06.2025 (18:21)

Wedbush Financial Services nabył mniejszościowe udziały w Trigon

Wedbush Financial Services (WFS), grupa kapitałowa świadcząca usługi finansowe i spółka-matka Wedbush Securities …

a 0 OC w II kwartale 2025: ceny bez zmian w skali kraju, ale lokalnie mocno się różnią
16.06.2025 (18:17)

OC w II kwartale 2025: ceny bez zmian w skali kraju, ale lokalnie mocno się różnią

Średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce w drugim kwartale 2025 roku wyniosła 674 zł. To niemal …

a 0 Młodzi Polacy o ubezpieczeniach: chcą bezpieczeństwa, ale obawiają się ukrytych haczyków. Raport Balcia Insurance
16.06.2025 (18:14)

Młodzi Polacy o ubezpieczeniach: chcą bezpieczeństwa, ale obawiają się ukrytych haczyków. Raport Balcia Insurance

Insurtech Balcia Insurance zapytał przedstawicieli pokolenia Z, jaki jest ich stosunek do ubezpieczeń, a także …

a 0 Credit Agricole w czołówce „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”
16.06.2025 (18:09)

Credit Agricole w czołówce „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”

Bank Credit Agricole zdobył 96 proc. punktów, dzięki czemu znalazł się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej, …

a 0 Blik Płacę Później w SGB Mobile
16.06.2025 (08:13)

Blik Płacę Później w SGB Mobile

Już od lipca usługa BLIK Płacę Później będzie dostępna dla pierwszych użytkowników Banków Spółdzielczych SGB w …

a 0 Finał Programu TalentowiSKO
16.06.2025 (08:10)

Finał Programu TalentowiSKO

W Warszawie odbyła się uroczysta Gala Programu TalentowiSKO Banków Spółdzielczych Grupy BPS, podczas której …

PRNews.pl

Zobacz również

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

41,5 mln kont osobistych prowadziły na koniec…

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Bankowcy nie mogą narzekać na brak klientów.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców